Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem 9-5, bilen dumpar och låter illa

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    94

    Problem 9-5, bilen dumpar och låter illa

    Upptäckte idag att bilen helt plötsligt börjat låta som om jag hade haft "öppen dump". Den dumpar ganska rejält. Den låter även mysko vid varv upp till 3500-4000 ungefär, låter lite som en diesel/traktor eller hur man nu ska beskriva det, men endast under belastning. Testade o gasa på lite på 2an och tyckte inte bilen svarade som den brukar heller. Dock så bygger den laddtryck som den ska om man ska lita på laddtrycksmätaren. Står man på tomgång och gasar så hörs inget onormalt. Kan det vara AV'n som gett sig eller vad kan det vara för fel? Ser inga läckage eller liknande på slangar/rör till den.
    Tacksam för all hjälp som leder till en snabb lösning!

    Tillägg: Tycker att bilen tjuter/viner lite vid bygg av laddtryck också.

    Törs man köra med under tiden tills man hittar felet eller ska den stå i skamvrån tills jag hittar problemet?
    SAAB 9-5 2.0t -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    94
    Ingen som har ngn aning var man ska börja leta efter fel?
    Inga slangar som är kända för att torkasönder/lossna etc. Har tagit en snabb koll i motorrummet o inte hittat ngt än iaf.
    SAAB 9-5 2.0t -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    84
    kollat alla tryckrör? min hoppade av uppe vid spjällhuset å då lät det som en riktig traktor. men om den bygger tryck så vet ja inte riktigt. men kan ju vara nått läckage. lycka till!
    Alla bilar utan turbo suger.
    Saab 9000 Aero -93
    http://www.garaget.org/?car=46693

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    94
    Är bara röret mellan turbo och ic jag inte kollat än, för den sitter ju lite sådär till. Var ute och provkörde bilen lite nyss och tar igen det jag skrev om att den gick lite sämre, den går nog helt normalt och enligt laddtrycksmätarn så laddar turbon bra. Dumpljudet jag skrev om uppstår då man kopplar vid lite varv, men det är väl självskrivet. Traktor ljudet uppstår vid mkt belastning, alltså hög växel lågt varv, visst bilar brukar låta endel då, men tycker att min börjat låta mer udda mot vad den gjort tidigare. Återigen: alla ljud uppstår bara vid /acceleration, inte på i tomgång/i friläge, då låter allt frid o fröjd.

    Tillägg: Anledningen till att jag skrev om avlastningsventilen i första inlägget var för att jag läst i en annan tråd om folk som haft probleme med att det har dumpat tillbaka igenom luftfiltret istället för den rätta vägen. Den tråden gjorde att jag blev lite misstänksam över om allt står rätt till med den. Någon som har ngn kommentar om det?
    SAAB 9-5 2.0t -06

  5. #5
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346
    Det ljudet som du beskriver som traktor/diesel ljud tycker jag låter som att bilen inte går på alla cylindrar...
    Nåt fel så att den får för mkt soppa på nån cylinder och släcker stiftet? Har du tagit ur stiften och kollat hur dom ser ut? Sotiga osv?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    945

    Re: Problem 9-5, bilen dumpar och låter illa

    Citat Ursprungligen postat av Nord_
    Upptäckte idag att bilen helt plötsligt börjat låta som om jag hade haft "öppen dump". Den dumpar ganska rejält. Den låter även mysko vid varv upp till 3500-4000 ungefär, låter lite som en diesel/traktor eller hur man nu ska beskriva det, men endast under belastning. Testade o gasa på lite på 2an och tyckte inte bilen svarade som den brukar heller. Dock så bygger den laddtryck som den ska om man ska lita på laddtrycksmätaren. Står man på tomgång och gasar så hörs inget onormalt. Kan det vara AV'n som gett sig eller vad kan det vara för fel? Ser inga läckage eller liknande på slangar/rör till den.
    Tacksam för all hjälp som leder till en snabb lösning!

    Tillägg: Tycker att bilen tjuter/viner lite vid bygg av laddtryck också.

    Törs man köra med under tiden tills man hittar felet eller ska den stå i skamvrån tills jag hittar problemet?
    Vacumslang till AV är hel eller...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Mälardalen Kungsör
    Inlägg
    94

    Re: Problem 9-5, bilen dumpar och låter illa

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Vacumslang till AV är hel eller...
    Vad jag kunde se när jag plockade bort och inspekterade den så var den helt intakt.
    SAAB 9-5 2.0t -06

Liknande ämnen

  1. bilen beter sig illa ibland...
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 13:07
  2. För/nackdelar med dubbla dumpar
    Av V5turbo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •