Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Etanol i 9-3 -01

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159

    Etanol i 9-3 -01

    Hejsan.
    Har provat och söka men får inte fram så relevanta svar, hittade en tråd från 2004 och detta fenomen är ju rätt så nytt så jag tänkte prova att starta en ny tråd.

    Nu när sommaren är på väg så börjar ju bensinpriserna skjuta i höjden (ca 11:50 i borås för BF9 och jag hade lite funderingar angående att tanka E85 i bilen.

    Som jag har förstått det så går det att tanka upp till 30% E85 utan att bilen påverkas värst mycket men jag skulle vilja tanka hela tanken med E85 och undrar vad som behöver göras då?

    Här på forumet så sägs det att man behöver ev byta spridare, bränslepump och sedan mappa bilen medan vissa säger att motorn ska gå sönder vid minsta halt etanol i tanken.
    Har även sett att några har konverterat helt till E85 men det har varit T8-motorer har jag för mig. Vad är det som gäller för en T7 motor som sitter i en 9-3 Aero -01?
    Vilka firmor har ett etanol-program som man kan slänga i och kan man passa på att trimma bilen en aning då också?

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    199
    Medlem#
    5523
    Hej!

    T7 motorn sitter ju i 9-5:an också så det går att mappa om till E 85.
    Ring till Maptun eller Nordic så får du svar.

    Mvh Per
    Saab 9³ aero -02, MapTun biopower
    Saab 9³ se tid-99 (sambons)

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Du behöver större spridare för att kunna köra E85, i alla fall om du har tänkt dig att gå upp lite i effekt.

    Vet ej hur det är med Nordic, men MapTun och BSR har färdiga etanolprogram.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    lite ot: en 9-3 med T7 och dubbla lamdasonder, borde det inte gå få en sån att bli som en riktig biopower?skulle vara himla fiffigt om de gick!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    lite ot: en 9-3 med T7 och dubbla lamdasonder, borde det inte gå få en sån att bli som en riktig biopower?skulle vara himla fiffigt om de gick!
    Jo, visst kan man det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    lite ot: en 9-3 med T7 och dubbla lamdasonder, borde det inte gå få en sån att bli som en riktig biopower?skulle vara himla fiffigt om de gick!
    Det fixar Fredrik på Maptun i ett nafs åt intresserad. Finns färdiga program.

    Edit: KK var visst lite snabbare att se inlägget.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    213
    En liten fundering bara...

    Ingen som har tänkt på varför Saab har bytt ventiler, ventilsäten, bränslepump, slangar, packningar, m.m.

    De finns ju en anledning.

    Har en nära bekant som har en biopower och bränsle pumpen har havererat en gång redan p.g.a. etanolen.

    Kan bli kostsamt att byta till etanol, så tänk efter en gång extra innan.
    Nya tider nya projekt...

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Självklart är det alltid en risk att konvertera till annat bränsle än motor och bränslesystem är konstruerad för. Min lekmannabedömning är att ventilsäten har skaplig tålighet i originalmotorerna, även om man valt ännu högre krav på dessa i Biopowermotorerna från Saabs sida. Så, om bara mappningen är bra gjord och man inte får för höga förbränninstryck så är jag personligen inte så orolig för själva motorn - men det är vad jag TROR. Viktigt att tänka på dock, är att Saab har kortare intervall för oljebyten på Etanolmotorerna. Det är för att oljan alltid med tiden blandas med bränsle som letar sig in i oljesystemet på en motor. Bensin har inte bättre smörjegenskaper än etanol, men det blandar sig åtminstone bra med oljan och försämrar den därmed inte lika mycket som etanolen som inte gärna blandar sig med olja.

    Sedan är det ju bränslepumpen som kan ha kortare livslängd med sprit, men hur pass mycket kortare livslängd det innebär vet jag inte, och är själv beredd på att byta sådana saker om det skulle bli aktuellt. När bensinpriset är 50% högre och tendensen är ännu större prisgap, så kanske man snabbt tjänar in eventuella byten av diverse detaljer i bränslesystemet. Och om ventilerna mot förmodan skulle banka sönder ventilsätena så är jag också beredd på att byta topp. Topplock är inte så dyra beggade. Till T7-motorer borde det finnas många beggade topplock över, för de flesta T7-motorer som rasar har nog hela toppar, och det har ju bytts en del motorer pga oilsludge...

    Men den som absolut inte vill rucka på driftsäkerheten bör nog hålla sig till det bränsle bilen är konstruerad för från början. Jag kommer troligen Etanolkonvertera en Saab T5 i sommar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Du behöver större spridare för att kunna köra E85, i alla fall om du har tänkt dig att gå upp lite i effekt.

    Vet ej hur det är med Nordic, men MapTun och BSR har färdiga etanolprogram.

    Mvh

    KK
    Finns till den.
    9-3 aero Nordic Biopower
    245hk på E85 och 260hk på Bf98
    Finns upp till 400hk med Biopowerfunktion.

    MVh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Självklart är det alltid en risk att konvertera till annat bränsle än motor och bränslesystem är konstruerad för. Min lekmannabedömning är att ventilsäten har skaplig tålighet i originalmotorerna, även om man valt ännu högre krav på dessa i Biopowermotorerna från Saabs sida. Så, om bara mappningen är bra gjord och man inte får för höga förbränninstryck så är jag personligen inte så orolig för själva motorn - men det är vad jag TROR. Viktigt att tänka på dock, är att Saab har kortare intervall för oljebyten på Etanolmotorerna. Det är för att oljan alltid med tiden blandas med bränsle som letar sig in i oljesystemet på en motor. Bensin har inte bättre smörjegenskaper än etanol, men det blandar sig åtminstone bra med oljan och försämrar den därmed inte lika mycket som etanolen som inte gärna blandar sig med olja.

    Sedan är det ju bränslepumpen som kan ha kortare livslängd med sprit, men hur pass mycket kortare livslängd det innebär vet jag inte, och är själv beredd på att byta sådana saker om det skulle bli aktuellt. När bensinpriset är 50% högre och tendensen är ännu större prisgap, så kanske man snabbt tjänar in eventuella byten av diverse detaljer i bränslesystemet. Och om ventilerna mot förmodan skulle banka sönder ventilsätena så är jag också beredd på att byta topp. Topplock är inte så dyra beggade. Till T7-motorer borde det finnas många beggade topplock över, för de flesta T7-motorer som rasar har nog hela toppar, och det har ju bytts en del motorer pga oilsludge...

    Men den som absolut inte vill rucka på driftsäkerheten bör nog hålla sig till det bränsle bilen är konstruerad för från början. Jag kommer troligen Etanolkonvertera en Saab T5 i sommar.
    När det gäller förbränningsgaser från etanol och deras inverkan på oljan så verkar det som oljan generellt förorenas mindre av bränsle från en etanolmotor. Detta är i sig inget konstigt eftersom etanol kokar vid 78 grader, en temperatur oljan lätt överskrider. Bensinens maximala kokpunkt på ca 225 grader överstigs dock inte. Problemet med de kortare bytesintervallerna verkar snarare bero på försurning av oljan. Antar att Saab gjort oljeprover och kommit fram till att de kortare intervallerna behövs.

    Slitage av säten och ventiler sker normalt vid höga laster och varvtal och enligt rykte så gäller detta även etanolmotorer. Tycker man att man inte utnyttjar motorn fullt ut samt kan acceptera en kortare livslängd kanske man klarar sig med original säten.

    Aluminiumkomponenter (och andra olämpliga metaller) i bränslesystemet samt bränslepumpen är sannolikt de största problemen om man ska köra på etanol utan hårdvaran avsedd för det. Olämpliga material i bränslesystemet kan resultera i lösliga och olösliga korrosionsprodukter, de senare kan sätta igen filter, spridare mm. Ökad ledningsförmåga hos bränslet kan orsaka galvanisk korrosion. När GM körde prover på mitten 90-talet så körde man sönder metanolkompatiabla bränslepumpar på ett par hundra timmar med etanol, sedan dess har dock etanol specifikationen ändrats (krav från bland annat GM); alltså mindre föroreningar i etanolen samt betydligt mer korrosionshämmande tillsatser.

    Plastmaterialen i bränslesystemet är sannolikt ett mindre problem på kort sikt, men lär sannolikt märkas av på sikt.

  11. #11
    Blir en SAAB 9-3 Aero T7 biopower "bakåtkompatibel" med bränslet bensin? Dvs kan jag i nödfall tanka den som tidigare med BF95/98?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    78

    Ja det kan du
    doffen

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Finns till den.
    9-3 aero Nordic Biopower
    245hk på E85 och 260hk på Bf98
    Finns upp till 400hk med Biopowerfunktion.

    MVh Sasse
    Menar du int tvärtom Alltså 260hk på E85?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Finns till den.
    9-3 aero Nordic Biopower
    245hk på E85 och 260hk på Bf98
    Finns upp till 400hk med Biopowerfunktion.

    MVh Sasse
    Menar du int tvärtom Alltså 260hk på E85?
    Skulle tro att det stämmer då spridarna sätter gränsen för effektuttaget på E85.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #15
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278
    Jag har kört båda våra bilar på 25-30 % inblandning av etanol i flera år nu...har kollat bränsletryck osv och inget har försämrats på något sätt alls....jag har även kollat motoroljan via analys som vi skickar på mitt jobb....gratis såklart ihop med annat...ingen skillnad på analyserna från 100% bensinmotor och mina bilar med inblandning....så då undrar man ju...varför e många så emot detta med inblandning??? Om det inte gör någon skada så undrar jag om dom som varnar för detta är folk som är oroliga för att staten inte ska tjäna på besinskatten!!! Jag har märkt minskning av förbrukning samt ökning av effekten i båda bilarna...förbrukningen har gått ner drygt 1 dl i genomsnitt och detta med det lägre priset på etanol gör det hela intressant ju...samt att enligt vissa så bidrar man ju faktiskt till minskade skadliga avgaser och på det viset drar sitt lilla strå till stacken mot miljöförstöringen!!

    Bara mina 5 cent!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Menar du int tvärtom Alltså 260hk på E85?
    När Teknikens Värld testade Std 9-5 BIOPWER gav väl även den mer effekt på BF98 än med E85.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Jag har kört båda våra bilar på 25-30 % inblandning av etanol i flera år nu...har kollat bränsletryck osv och inget har försämrats på något sätt alls....jag har även kollat motoroljan via analys som vi skickar på mitt jobb....gratis såklart ihop med annat...ingen skillnad på analyserna från 100% bensinmotor och mina bilar med inblandning....så då undrar man ju...varför e många så emot detta med inblandning??? Om det inte gör någon skada så undrar jag om dom som varnar för detta är folk som är oroliga för att staten inte ska tjäna på besinskatten!!! Jag har märkt minskning av förbrukning samt ökning av effekten i båda bilarna...förbrukningen har gått ner drygt 1 dl i genomsnitt och detta med det lägre priset på etanol gör det hela intressant ju...samt att enligt vissa så bidrar man ju faktiskt till minskade skadliga avgaser och på det viset drar sitt lilla strå till stacken mot miljöförstöringen!!

    Bara mina 5 cent!
    Har förbrukningen gått ned så beror det inte på etanolen utan i så fall på din körstil, eller så har du mätt fel. Med 25-30% etanol ökar förbrukningen såvida inte motorn går magert. Etanol innehåller mindre energi per liter och motorns energiförbrukning är mer eller mindre kostant oavsett om du kör med eller utan etanolinblandning, dvs kompensation sker genom ökad förbrukning.

    När det gäller avgasutsläppen av skadliga ämnen så medför etanolinblandning en reducering av vissa ämnen medans andra ökar. Utsläppen via bränsleavdunstning ökar. Man gör mer för miljön genom att köpa en renare (nyare) bil, speciellt om man äger en gammal bil utan katalysator.

    När det gäller bränslesystemet så blir etanol elakare ju mer etanol du har i tanken. De flesta bilar är dock gjorda för att klara av i alla fall 10% etanol.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Skulle tro att det stämmer då spridarna sätter gränsen för effektuttaget på E85.

    Ja givetvis...tänkte bara på att man generellt "plockar" mer effekt ur E85

Liknande ämnen

  1. Etanol
    Av andersronn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 12:12
  2. etanol
    Av MrGreen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 14:48
  3. Etanol 900 og??
    Av Turbosaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 17:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •