Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: 9-5 Biopower eller Tid?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10

    9-5 Biopower eller Tid?

    Jag ska snart ha ny tjänstebil och har tänkt att lämna Volvoträsket. Dock vet inte om jag ska ha 9-5 Biopower eller diesel.


    Jag har räknat lite på det och rent ekonomiskt går det jämnt upp. Dock drar jag husvagn litegrann på sommaren och då är väl antagligen dieseln att föredra? Har inte haft möjlighet att prova 9-5 dieseln med manuell låda. Hur är den rent kördynamiskt? Blir det mycket växlande? Hur mycket drar den?

    Vore tacksam för synpunkter och erfarenheter runt dessa alternativ.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Om det går jämnt upp ekonomiskt så är det ju slut på fördelarna med dieseln redan där. Etanolen är ju miljövänligare och ger klart bättre prestanda. Dieselpriset är i dagsläget väldigt lågt tack vare många priskrig runt om i Sverige, men det varar inte för evigt. Faktum är att många experter förväntar sig att dieselpriser på sikt kommer stiga mer än bensin. Diesel är billigare än bensin idag tack vare lägre skatt, men det kommer troligen utjämnas. Skulle det beskattas med koldioxidutsläpp som bas, skulle diesel vara 10% dyrare än bensin - jag tror det är ditåt det kommer gå. Etanolpriset då? Nä, det är ju inte heller helt säkert att det kommer vara lika billigt som nu lite längre fram. Det beror mkt på tillgång/efterfrågan. Men skattemässigt kommer staten att vilja gynna etanol före bensin och diesel under överskådlig framtid. Och skulle Etanolen raka i höjden men inte de fossila bränslena, ja då kan du ju åtminstone börja tanka bensin - men detta scenario ser jag inte så sannolikt.

    Troligen kommer priset per mil bli högre just när du drar husvagnen jämfört med dieseln. Men den har ju inga problem att orka med. Jag skulle tro att drivhjulsvridmomentet på högsta växel är högre på 2,0 biopower än 1,9 TiD, så det blir ju mer växlande med dieseln.

    Sedan får du bättre ljudkomfort och slipper stinka (jo, dagens dieslar luktar fortfarande, även om det inte är som gamla fotogenstinkande 70-tals Mercedes 200D)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Vågar knappt tänka på hur ofta man får tanka en BioPower med husvagn efter
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Vågar knappt tänka på hur ofta man får tanka en BioPower med husvagn efter
    Självklart får du tanka oftare, men inte så att det skulle ta bort alla fördelarna hos BioPowern anser jag.

    Etanolen är helt klart något som du vinner på i ett lite längre perspektiv.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Å andra sidan kan man tanka mer bensin den gång man drar husvagnen, då räcker bränslet längre. Om man nu ska vara lat då.

    Mvh
    Wall

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Fast aktionsradien med husvagn, hur viktigt är det egentligen? Jag menar, om man håller 80 km/h (vilket jag tycker man bör göra på eget bevåg, men om inte annat för att trafikpolien är ganska aktiv i semestertrafiken), så tar det ganska lång tid att nöta av milen. Man behöver i alla fall stanna för att äta och ta bensträckare.

    När jag var liten och vi åkte på husvagnssemester varje år med våran Cabby -74 som har luftmotstånd som en finlandsfärja hängandes efter Saab 99:an upplevde jag inte alls att det var ett ständigt tankande. Den har en tank på 42 liter. När lampan lyste såg man till att stanna vid någon mack de närmaste milen, sedan i med en hundring i sedelautomaten och ut från macken med mätaren i topp igen och varsin glass i näven . Det var ju ett tag sedan man fick full tank för 100 spänn i bilen...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Satsa du på BioPowern. Väldigt trevlig bil, och om du kompletterar med ett lämpligt steg 1 så har du en mycket kompetent dragbil.

    Som Tomtefar säger är väl aktionsradien inte det primära just med husvagn?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Satsa du på BioPowern. Väldigt trevlig bil, och om du kompletterar med ett lämpligt steg 1 så har du en mycket kompetent dragbil.

    Som Tomtefar säger är väl aktionsradien inte det primära just med husvagn?

    Mvh

    KK
    Brukar komma 37 mil mellan tankningarna på autobahn, dock ligger man inte i högra filen i backarna kring Kassel

    &&MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    98
    Jag skulle valt dieseln, mest för att jag gillar karaktären på motorn...fullt vrid vid låga varv och när man kommit upp till 3500 varv så petar man in nästa växel.....
    //Mats Karlsson, Vargön.

    Saab 9-5 SC Vector 2008

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Har precis gjort samma kalkyl själv, dock inte på en tjänstebil och kommit till följande milkostnad:
    Grunddata är att bilen körs 4000mil/år (12000mil på 3år) och förbrukningen är verklig förbrukning (fabriksuppgifterna på BioPower stämmer inte vidare bra) utifrån egen erfarenhet. I kalkylen ingår även skatt och service.
    Inköpspris och ev miljöbilsrabatt inte inräknad.

    Kostnad/mil (bränsle + skatt + service)
    BioPower (E85) = 10,44kr/mil (ber förbrukning landsväg = 1,05)
    BioPower (BF95) = 12,18kr/mil (ber förbrukning landsväg = 0,85)
    TiD = 8,71kr/mil (ber förbrukning landsväg = 0,56)

    Summan av ovanstående efter 3år och 12000mil
    BioPower (E85) = 125303 kr
    BioPower (BF95) = 146147 kr
    TiD = 104564 kr

    Det skiljer alltså ganska många kronor/år mellan diesel och etanol som jag har räknat (det kanske är tokigt att räkna så?) och att köra BioPower på bensin är rena förlustaffären (tankade själv bensin i BioPowern igår av ren lathet )
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Flyttar till Finans, verkstäder och försäkringar där vi diskuterar köpråd.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Kalkylen gäller ju inte när man har tjänstebil. Service och skatt betalar ju inte jag utan bara förmånsvärde som är ca 10000:- lägre per år på Biopower jämfört med dieseln. Vilket ger mer än 5000:- till den dyrare milkostnaden. Som sagt den ekonomiska biten är jag ganska klar över om nu förbrukningen stämmer. Jag har räknat med ca 1,3 liter E85 för 7.64 och 0.68 liter Diesel för 10.25 per mil. Stämmer förbrukningen på dieseln? Hur är den att köra? Jag vill inte ha en svårkörd bil utan harmoni.

    Konstigt att det inte går att uppbringa en diesel med manuell låda för provkörning. Är det för att den är dålig?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Förbrukningen på dieseln verkar stämma bra med fabriksuppgiften medan Biopower drar avsevärt mer än vad fabriken uppger. Dina siffror verkar rimliga så det stämmer nog så bra som en kalkyl kan göra.

    Dom flesta dieselåkare brukar vilja ha automat så det är antagligen anledningen till att demobilarna har automat.
    Kolla om du kan hitta en 9-3 med manuell låda istället för att kunna känna på karaktären, det är ju samma motor som i 9-5
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Men inte samma låda.

    9-5 har ju bara 5 växlad.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av VFRRR
    Men inte samma låda.

    9-5 har ju bara 5 växlad.
    Förvisso, men skillnaden mellan 5vxl och 6vxl är inte särskilt stor i praktiken. En intresserad säljare borde kunna hjälpa dig med att plocka fram ev skillnader i utväxling mellan dom olika lådorna som jämförelse.
    Kan tänka mig att det inte är någon jätteskillnad mellan högsta växlarna på dom båda lådorna men att den 6vxl är lite "tätare" mellan stegen.

    9-5 lådan är väl ändå samma låda som i övriga 9-5 men med en annan slutväxel ?

    Håller med om att det är trist att inte få provköra den bil man vill köpa
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Jag provkörde en 9-5 diesel med manuell låda idag och den gick faktiskt mycket mjukare än 9-3 som jag tycker dör mellan växlarna.
    Det blir nog diesel för jag tycker dom går lite mysigare. Sen köper jag inte hela den här etanolgrejen då det finns fler aspekter som påverkar miljön än lågt koldioxid-utsläpp. Avgaserna är ju i sig giftigare än dieselns och sen har vi ju det här med regnskogarna samt det ständiga tankandet. Ju större kvantitet som går åt ju större miljöpåverkan är det ju. Det är ju dubbel mängd (nästan) etanol som måste transporteras till macken och man måste ju själv tanka dubbelt så många gånger (vilket ofta innebär omväg + start & stopp.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av VFRRR
    Avgaserna är ju i sig giftigare än dieselns och sen har vi ju det här med regnskogarna samt det ständiga tankandet. Ju större kvantitet som går åt ju större miljöpåverkan är det ju. Det är ju dubbel mängd (nästan) etanol som måste transporteras till macken och man måste ju själv tanka dubbelt så många gånger (vilket ofta innebär omväg + start & stopp.
    Har du belägg för det du skriver ovan? Jag har aldrig tidigare läst att etanol skulle ge "giftigare avgaser" än dieseln.

    Beträffande skillnaden på förbrukning, jämför du då etanolen med bensin eller diesel?

    Själv kan jag trots lång jobbpendling inte tänka mig en diesel, både på grund av stanken och det hemska motorljudet. Jag föredrar istället att dagligen kunna njuta av ljudet och känslan i en 9000 kortmotor.

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Att avgaserna är giftigare finns det inoffociella mätningar hos Saab som visar enl. svenska motormedier.

    Jag tycker dieseln både luktar och låter lite manligare.....

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av VFRRR
    Jag tycker dieseln både luktar och låter lite manligare.....
    Sen får man ju gratis vibration/massage i stolarna. Sånt tar Mercedes hysteriskt betalt för i sina dyra S-klass

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Jag har räknat fel.

    Det krävs över 2100 mils privat körning för att dieseln ska börja löna sig.

    Det är fruktansvärt billigt förmånsvärde på Biopowern....

    Men det kanske höjs när dom inser att det inte är så miljövänligt som alla tycks tro.

Liknande ämnen

  1. Biopower 180 eller 210 ?
    Av lrs i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 13:38
  2. 1,8t eller 2,0t Biopower?
    Av Mozzy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 12:16
  3. 9-5 BioPower - ska jag välja 2,0t eller 2,3t
    Av transpetaflops i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 00:52
  4. BioPower eller Diesel
    Av jhedin01 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 09:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •