Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Lådbygge i baljan ng900?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Lådbygge i baljan ng900?

    Hej!
    Som topic lyder,blir ju lite speciell form OM man inte bygger den så fyrkantig man kan.
    Finns säkert många som gjort denna operation och kan delge lite info om lådberäkning etc etc..
    Tänkte få plats med batteriet där också om det är möjligt,baljan är ju rätt stor när man plockar ur allt "onödigt".

    /Magnus
    Akta skinnet!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    54
    Du kan ju alltid plasta en låda, dock blir det ju inte en speciellt beräknad låda. Men dom flesta basar är inte så känsliga så att dom behöver en perfekt beräknad låda.
    900 Talladega -97 Nordic steg 2
    Realcar paket

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Munkfos
    Inlägg
    34
    jo vad gör du om du får punktering??
    nää jo jag har en og9-3 och har liknande planer och undrar om inte det finns tråd om deta??
    eller fins det någon som har bilder före /efter , eller komentarer i allmenhet??
    0g 9-3 01:a (llt) T7...
    http://www.garaget.org/?car=58353

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Plasta har varit aktuellt men slipper jag blaska med det så gör jag det.

    Sen lite beräkning vill jag ha..

    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    69
    Går ju ypperligt att få en perfekt uträknad låda när du plastar en i baljan. Du gör ju en stabil låda som du anser är tät. Sedan lyfter du ut den och ställer den så att den står plant. Fyll i de antal liter som din högtalare behöver. Spraya sedan med någon svart färg runt kanterna vid vattenytan. Vänta tills färgen torkat och häll sedan ut vattnet och vips så har du ett mått på var din baffel skall monteras för att få rätt lådvolym. Lätt och precist.
    Nya kärleken i motorparken
    9-3 ss Aero -05

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Hur stor låda vill basen ha då, och sluten eller portad?
    Har precis byggt en låda i baljan. Kan fixa upp lite bilder i helgen.
    /KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Det hade varit bra det med bilder.
    Jag har en MDS bas som jag inte vet nåt mer om. Köpte den med färdig låda,ska skruva ur den och se beteckningen,fanatic hette den nog tror jag.

    /Magnus
    Akta skinnet!

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Funderar på samma sak, så diverse tips mottages tacksamt.

    Kan man göra en 6 eller 8 kantig låda kanske?

    Vill helst göra en i trä då det blir ett jäkla slaskande och massor med otrevlig lukt i bilen om man ska hålla på å plasta..

    O reservhjul går fetbort... Däck på burk duger bra, och gör det inte det så får jag väl ringa bärgare... Ska jag resa 60 mil rakt ut i skogen får jag väl lasta i hjulet då då.

    -----

    Följdfråga också. Tror ni två 10" får plats? Eller är det en 10 eller 12,a som gäller?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Så här gjorde jag i min 9-3:
    (Klicka på bilderna för att göra dom större.)


    Tömde bagaget. Satte en bit gummimatta med hål i över gängstången, för tätning och vibrationsdämpning.


    Börja från botten och byggde en botten. Bra att använda gängstången i trunken för instyrning. Sen gavlar. Golvet sågades med originalmattan som mall.



    Byggde en sarg med innermått på 67cm. Borde varit 66, så hade jag sluppit fräsa in fästena till stegen i sargen


    Så ett lock.


    Hål frästes för 12an.


    Lådan stagades lite.


    Innehållet i ett täcke från Jysk för 79:-, samma material som dämpulls-rullarna


    Port monterad.


    Matta och en burk spraylim senare...


    Monterad i bilen.


    Slutsteg och ODR på plats...
    Har lite kabeldragning kvar innan jag vet hur den låter.

    MVH
    /KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Funderar på samma sak, så diverse tips mottages tacksamt.

    Kan man göra en 6 eller 8 kantig låda kanske?

    Vill helst göra en i trä då det blir ett jäkla slaskande och massor med otrevlig lukt i bilen om man ska hålla på å plasta..

    O reservhjul går fetbort... Däck på burk duger bra, och gör det inte det så får jag väl ringa bärgare... Ska jag resa 60 mil rakt ut i skogen får jag väl lasta i hjulet då då.

    -----

    Följdfråga också. Tror ni två 10" får plats? Eller är det en 10 eller 12,a som gäller?
    Går nog att få i 2 10or, men staga ordentligt i mellan dom isf, för det blir inte mycket spån kvar imellan
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Såja,det ville jag se,har du använt nåt lådberäkningsprogram?

    Kommer se liknande ut för mig,dock så funderar jag på att gömma steget också.

    /Magnus
    Akta skinnet!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761

    Såja,det ville jag se,har du använt nåt lådberäkningsprogram?

    Kommer se liknande ut för mig,dock så funderar jag på att gömma steget också.

    /Magnus
    Njä.. Kollade bara vad basen ville ha slutet resp portat. Blev portat för annars skulle man inte köra med båda talspolarna.
    Så jag har bara gått på ca liter och porten.
    Sågade ut ett lock som skall kläs, skall sitta till vänster i bak över steget. Så blir det lite mer lastmöjlighet.

    Sen kör jag med snabbkontakter till ström, ODR och alla högtalare.
    Bara att rycka ur dom så går hela klabbet(låda, steg & ODR) att lyfta ur i ett stycke. Vid större lastbehov eller bankörning
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av KNAK
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Funderar på samma sak, så diverse tips mottages tacksamt.

    Kan man göra en 6 eller 8 kantig låda kanske?

    Vill helst göra en i trä då det blir ett jäkla slaskande och massor med otrevlig lukt i bilen om man ska hålla på å plasta..

    O reservhjul går fetbort... Däck på burk duger bra, och gör det inte det så får jag väl ringa bärgare... Ska jag resa 60 mil rakt ut i skogen får jag väl lasta i hjulet då då.

    -----

    Följdfråga också. Tror ni två 10" får plats? Eller är det en 10 eller 12,a som gäller?
    Går nog att få i 2 10or, men staga ordentligt i mellan dom isf, för det blir inte mycket spån kvar imellan
    Hehe. Oki. Får kika på det.

    Låter spännande i alla fall. Så kan jag få bort den valiga utrymmeskrävande lådan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    KOllade igår på min bas jag har,det är en MDS Fanatic som har ca 3 år på nacken. Dock så stod det bara 150w på den ingen beteckning...Nån som vet vad den kan heta? Jag hittade massor med ritningar på MDS nämligen.

    /Magnus
    Akta skinnet!

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    KOllade igår på min bas jag har,det är en MDS Fanatic som har ca 3 år på nacken. Dock så stod det bara 150w på den ingen beteckning...Nån som vet vad den kan heta? Jag hittade massor med ritningar på MDS nämligen.

    /Magnus
    Det finns gamla basar under "produktarkiv". Titta om du kan hitta igen den där, för där finns det bilder och det fulla namnet på ett gäng basar som utgått.

    Och vet du inte hur stor den är så får du väl mäta..
    Bara att mäta tvärs över basen ut i ytterkant på upphängningen där den fäster mot korgen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Tack Kongo,ska leta ordentligt då jag inte tyckte mig känna igen nån där lite snabbt.
    Jag har en 12" det är jag helt säkert,antingen bygger jag ungefär så det blir bra eller hoppas på att MDS kan svara på det.

    /Magnus
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Bas i baljan 9-5
    Av chrill3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •