Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Vilket är bästa oljefiltret?

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja

    Vilket är bästa oljefiltret?

    Vilket oljefilter bör man använda på en 9000Aero?

    Jag har alltid kört med den rekommenderade storleken. Men borde man inte vinna på att välja det största filter som får plats?

    Det borde ge högre genomströmmning och då också högre oljetryck snabbare. Dessutom borde det kunna gå att filtrera bort mer skräp, med ett större filter.

    När det gäller val av olja och bytesintervaller verkar det finnas så mycket åsikter så hälften är för mycket. Men om man lägger så mycket energi och tid på att välja den bästa oljan, vilket oljefilter väljer man.

    Är det någon som har kunskaper om detta att dela med sig?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Vilket är bästa oljefiltret?

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Vilket oljefilter bör man använda på en 9000Aero?

    Jag har alltid kört med den rekommenderade storleken. Men borde man inte vinna på att välja det största filter som får plats?

    Det borde ge högre genomströmmning och då också högre oljetryck snabbare. Dessutom borde det kunna gå att filtrera bort mer skräp, med ett större filter.

    När det gäller val av olja och bytesintervaller verkar det finnas så mycket åsikter så hälften är för mycket. Men om man lägger så mycket energi och tid på att välja den bästa oljan, vilket oljefilter väljer man.

    Är det någon som har kunskaper om detta att dela med sig?
    Gissningsvis är orginalfiltret bäst.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    allt det du skriver faller på sin egen orimlighet. Om du har så mycket skräp i motorn att du vill ha större och bättre filter, varför byter man då inte olja lite mer?
    Det filtret som sitetr original är optimerat för de service intervaller Saab föreskriver och bättre än så behöver det inte vara.
    Det finns filter som arbetar som mindre reningsverk och då kanske man aldrig behöver byta olja alls utan bara fylla på det som förbrukas men vad är vitsen med det?

    Självklart är inte original filtret bäst ur alla aspekter, det finns filter med bättre media typ glasfiber och sånt men skillnaderna mellan dem är så små så för en vanlig dödlig som byter olja regelbundet så gör de ingen skillnad som märks.

    Jag tror ingen motorkonstruktör medvetet sätter dit så små filter att oljetrycket blir nämnvärt lidande.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Vilket är bästa oljefiltret?

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Vilket oljefilter bör man använda på en 9000Aero?

    Jag har alltid kört med den rekommenderade storleken. Men borde man inte vinna på att välja det största filter som får plats?

    Det borde ge högre genomströmmning och då också högre oljetryck snabbare. Dessutom borde det kunna gå att filtrera bort mer skräp, med ett större filter.

    När det gäller val av olja och bytesintervaller verkar det finnas så mycket åsikter så hälften är för mycket. Men om man lägger så mycket energi och tid på att välja den bästa oljan, vilket oljefilter väljer man.

    Är det någon som har kunskaper om detta att dela med sig?
    Gissningsvis är orginalfiltret bäst.
    .... och varför skulle det vara bäst??
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Originalfiltret är tillräckligt bra för att säkerställa den rening som krävs med givna serviceintervall.
    Av 3 olika filter som alla uppfyller de kraven väljer biltillverkaren det billigaste. De 2 dyrare filtren kan vara bättre, men så länge det billigaste uppfyller kraven väljer man det som originalfilter.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Test i en finsk tidning av olika oljefilter visade att volvos originalfilter var bäst. Saab deltog inte med sitt filter, men många andra var med.

    Har inte testat volvofilter på 9000 kortmotor men det borde passa, går enkelt att kolla. Körde själv med volvofilter på långmotor 9000, har inte testat att montera det på kortmotor men inom en snar framtid skall det provas.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Test i en finsk tidning av olika oljefilter visade att volvos originalfilter var bäst. Saab deltog inte med sitt filter, men många andra var med.

    Har inte testat volvofilter på 9000 kortmotor men det borde passa, går enkelt att kolla. Körde själv med volvofilter på långmotor 9000, har inte testat att montera det på kortmotor men inom en snar framtid skall det provas.

    /Kenneth
    Samma finska test (kan inte finns så många) visade även prestandan hos biltemafiltret.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    allt det du skriver faller på sin egen orimlighet. Om du har så mycket skräp i motorn att du vill ha större och bättre filter, varför byter man då inte olja lite mer?
    Det filtret som sitetr original är optimerat för de service intervaller Saab föreskriver och bättre än så behöver det inte vara.
    Jag skulle tro att de flesta på forumet byter olja betydligt oftare än så.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Det finns filter som arbetar som mindre reningsverk och då kanske man aldrig behöver byta olja alls utan bara fylla på det som förbrukas men vad är vitsen med det?
    Om det är sant är vitsen att man slipper byta olja! Men sådana filter finns ju inte. Verkar helidiotiskt, tycker jag!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Självklart är inte original filtret bäst ur alla aspekter, det finns filter med bättre media typ glasfiber och sånt men skillnaderna mellan dem är så små så för en vanlig dödlig som byter olja regelbundet så gör de ingen skillnad som märks.
    Hur vet du det?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Jag tror ingen motorkonstruktör medvetet sätter dit så små filter att oljetrycket blir nämnvärt lidande.
    Inte jag heller, men det var inte det saken gällde

    Vad är det som är orimligt att vilja välja det som kan vara lite bättre än genomsnittet? Det är det du skriver som faller på sin egen orimlighet, tycker jag. Varför trimmar man annars sin bil? Varför väljer man bättre olja än original? Varför väljer man en Saab när det finns Kia?...

    Allvarligt talat, tycker jag det är underligt att de flesta inte reflekterar vad ett bättre oljefilter kan göra för motorn? Jag funderar bara på varför skall man ha det där lilla filtret när det finns större till ungefär samma pris?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Test i en finsk tidning av olika oljefilter visade att volvos originalfilter var bäst. Saab deltog inte med sitt filter, men många andra var med.

    Har inte testat volvofilter på 9000 kortmotor men det borde passa, går enkelt att kolla. Körde själv med volvofilter på långmotor 9000, har inte testat att montera det på kortmotor men inom en snar framtid skall det provas.

    /Kenneth
    Nån som har en länk till testet, om det nu finns på nätet...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    nu menade jag inte att idiotförklara trådskaparens ideer men om man byter oljan normalt många ggr och oljan ser skapligt fräsch ut så blir det liksom ingen skillnad om man sätter dit ett filter som renar aningen mera eller kan rena mer på en längre tidsperiod.
    Nu vet jag inte vem som tillverkar Saabs svarta filter men Volvos filter görs av Mann och det är precis samma filtermedia i detta som Manns ersättningsfilter till Saab. Så varför skulle då volvo filtret vara bättre än saab filtret ? Aningen större utvändigt javisst men det är inte filtret i sig som bestämmer flödet och oljetryck.

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Finns ju även en till anledning varför man byter olja, oljan förlorar sin smörj förmåga efter ett tag och då menar ja många många mil. Så med ett superdundermega fliter som renar bort all skit så måste man byta olja iaf.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nu menade jag inte att idiotförklara trådskaparens ideer men om man byter oljan normalt många ggr och oljan ser skapligt fräsch ut så blir det liksom ingen skillnad om man sätter dit ett filter som renar aningen mera eller kan rena mer på en längre tidsperiod.
    Nu vet jag inte vem som tillverkar Saabs svarta filter men Volvos filter görs av Mann och det är precis samma filtermedia i detta som Manns ersättningsfilter till Saab. Så varför skulle då volvo filtret vara bättre än saab filtret ? Aningen större utvändigt javisst men det är inte filtret i sig som bestämmer flödet och oljetryck.
    No hard feelings, StefanM. När man frågar vill man ju ha svar. Tack!

    Jag antar att man byter olja (och filter) ganska ofta. Dvs så ofta som man själv tycker är bra. Om man då väljer ett större filter än standard bör man väl skona motorn lite extra på samma sätt som man gör om man väljer en bättre olja än standard.

    Jag kan tänka mig att oljan i motorn kontinuerligt bara blir sämre och sämre fram till den byts ut. Om ett större filter gör att oljan hela tiden är lite bättre måste det väl vara en fördel? Det blir ju samma sak som om man bytte olja med tätare intervaller.

    Jag tycker det känns bättre om skräpet sitter kvar i filtret än att det pumpas runt i motorn.

    Om jag kommer ihåg rätt pumpar oljepumpen oljan genom filtret och ut i motorn. Då är det faktiskt så att oljefiltret begränsar flöde och tryck!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    sjävklart är filtret en flödesbegränsning, det är helt naturligt men den lilla tryckskillnad som är där är inte avgörande för systemet. Skulle man få väldeliga förbättringar med till exempel ett större filter så är det förstnämnda systemet allvarligt felkonstruerat.

    Vill man ha ett filter som renar bättre så finns det som sagt lite filter som har annat slags filtermedia men att bara sätta dit ett större standardfilter ger nog omätbara förtjänster.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Samma finska test (kan inte finns så många) visade även prestandan hos biltemafiltret.
    Hur gick det testet då? Något du minns?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Biltema presterade väldigt bra har jag för mig. Bland de bästa.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1, 06.02.2005
    Hej, testet av oljefilter ni talar om antar jag är från finska tidningen Tekniikan maailma, överlägset bäst var volvos originalfilter (fick 9,5 av 10p tror jag) så det kör jag med sen jag läste det testet Smilie

    Biltmas filter kom i mitten nånstans fick väl ~8p nånting, dom tyckte det var bra iaf.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Det Finska test jag har läst testade filter till Toyota, som är den mest sålda bilen där.
    Om jag inte mins fel så fick Biltemas filter bättre betyg än orginal.
    Mann filter var "sådär" och bäst var Champion.
    Ingen som mins? Vet var det finns?

    Jag brukar annars byta olja efter ca 1000-1200mil.
    Lite oftare på vintern men på sommaren ser oljan oftast tokfin ut efter 1000mil.
    Filter byter jag ibland emellan oljeservicen en extra gång, brukar max försvinna 3dl olja då.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Själv kör jag givetvis med de svarta FGP-filtren man köper hos sin Saab-ÅF. Dessa är jäkligt bra vad gäller filtrering.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Själv kör jag givetvis med de svarta FGP-filtren man köper hos sin Saab-ÅF. Dessa är jäkligt bra vad gäller filtrering.
    Jo att detta är ett självklart val för Saab är ju nästan självklart. Att det dessutom är nästan billigast att köpa detta på Saab direkt gör ju inte saken sämre.

    Dock var det jäkligt intressant att veta hur Biltema har placerat sig här med tanke på den roliga hetsjakt som oftast inte grundar sig i något test eller dyl.

    Btw, är det fortfarande de svarta FGP som Saab använder sig av? Har dessa fått en "face lift" också? Har för mig att jag hörde ryktas om detta.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Om man har lust att vara særdeles ultrapetig med oljereningen på motorn, så kan man gøra som jag gjorde på min gamla 900-motor. Køra med rejæla hydrauloljefilter av fabrikat Pall.

    http://www.pall.com/datasheet_hydraulic ... escription

    Finns att få i olika reningsgrader.

    Det kostar lite extra men renar øverlægset bættre æn vanliga oljefilter vi har på våra motorer, och det gør ju att man såver gott, æven om det førvisso ær lite overkill i de flesta fall


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Vilket är bästa tilltänkt samlarobjekt SAAB?
    Av *ölänningen* i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 12:04
  2. Vilket/vilka eftermarknads styrsystem är det Bästa!
    Av Roberth i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 20:36
  3. vilket är det bästa sättet att få mer kräm i min 9-3 aero?
    Av iluk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 13:37
  4. Vilket chassi är bästa byggsten?
    Av Arc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •