Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Mp3 i 9-3og ?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507

    Mp3 i 9-3og ?

    På fredag kan jag troligtvis hämta ut min nyinköpta bil nämnligen en 9-3a -98 Som har as2 sytemet monterat. På 9-5 kan man löda om så att man kör på bandarens kanal men hur gör man på en 9-3a utan bandare? Läst lite att man kan fixa det genom cdväxlare men att man då måste ha växlaren inkopplad, att lägga ner pengar på det ser jag inget nöje i.
    Kanske man kan löda dit en line in? Har dock inte hittat någon info om detta.

    Finns då följande alternativ:

    FM sändare
    Denna verkar fått hyffsat betyg http://prisjakt.se/produkt.php?p=113057
    +Smidigt att koppla in, alla typer av externa källor funkar.
    -Ljudkvalitet?

    ICE-Link
    http://www.densionsweden.com/
    +Behåller alla orginalfunktioner såsom knapparna på ratten mm.
    -Pris, måste ju även köpa till en ipod samt att jag tycker ipod är riktigt överskattade.

    FM-Modulator
    Kenwood KOS-A200 verkar vara riktigt bra får inte länken att funka till www.nardik.se men klicka vidare på billjud->kenwood->tillbehör
    +Kan koppla vad som helst usbminne etc.
    -Pris vs. ljudkvalite?

    Eftermarknadsstereo
    +Ljud, pris
    -Utseende, stöld osv.
    Kanske finns någon som smälter in ganska bra endå? Ni som tycker så, varsågoda o posta bilder med dom monterade

    Har jag glömt något alternativ? Hur har ni gjort?
    9-5 Aero -02

  2. #2
    Jag kör en Givine FM-Transmitter ifrån min handdator till min stereo. Tycker att det blir alldeles utmärkt ljud för att vara FM. Visst blir det bättre ljud in riktig audio-cd, men det beror ju på hur kännslig man är.
    Saab 9-5 Kombi -00 2.3t

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    min fmsändare är skrot. kosta 500spänn och låter som när man söker P4 stocholm när man ligger på autobahn... :s skulle sattsa på fmmodulator för att göra det så enkelt som möjligt.
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Dom säger att det blir riktigt bra ljud med Kenwood KOS-A200, har själv aldrig lyssnat på en men skulle nog ha köpt den om det fanns pengar. Sen får man ju upp låt info mm i sdin med den.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag bytte huvudenheten från CD till MC och köpte kassettadapter, funkar lysande. För CD-skivor har jag växlaren i bagaget.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    Borde det inte fungera med en DIN->teleprop(42-722-41, Elfa)
    Som ansluts till CD-utgången på stereon?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nix, det behövs logik som huvudenheten kan snacka med, annars aktiveras inte ingången.

  8. #8
    Den här tråden var intressant. vilket är det bästa alternativet för att ansluta en MP3 spelare till originalstereon? Vilka ingångar finns att tillgå?
    /Hasse
    Chevrolet Trans Sport -04
    SAAB 9-5 2.0t Linear SC Biopower -09

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Egentligen finns ju inga ingångar alls....
    Sen kan man ju räkna till 2:
    CD-växlaren
    Telefon-ingång

    CD-växlar-ingången kräver ju logik. Finns adaptrar att köpa numera men de kostar bra mycket pengar, 1500 eller så.

    Telefon-ingången funkar också, man får visst löda lite så det kommer ljud i både vänster och höger men det skall funka, sök lite på forumet så finns det nog någonstans kvar.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    150
    Är det någon som har testat Kenwood KOS-A200? Vart riktigt intresserad av en sån, om det nu är någon ljudkvalitet på den?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Citat Ursprungligen postat av Ljungstrand
    Är det någon som har testat Kenwood KOS-A200? Vart riktigt intresserad av en sån, om det nu är någon ljudkvalitet på den?
    http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... sc&start=0

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Märlardalen / Eskilstuna
    Inlägg
    48
    Jag har då en Dension ice>Link FM i min 9-3a.
    Och tycker det fungerar bra.
    Brukar använda den med min ipod och det är ju bra för den laddas osv.
    Har även använt den tillsammans med min brosa vanliga mp3spelare, detta fungera också smidigt.

    kan ju vara bra att veta att det även kommer med ett 3.5" uttag på den. så man kan koppla in iprincip alla enheter som har en 3.5" kontakt. (vanligt hörlursuttag)
    SAAB og9-3 -98 280hk maptun steg3+ TwinPipe - http://www.garaget.org/?car=138137
    Volvo XC70 -02 250hk - http://www.garaget.org/?car=278272
    Volvo S60 -06 D5 185hk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av Ljungstrand
    Är det någon som har testat Kenwood KOS-A200? Vart riktigt intresserad av en sån, om det nu är någon ljudkvalitet på den?
    http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... sc&start=0
    Okej, verkar ju bra!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av Ljungstrand
    Är det någon som har testat Kenwood KOS-A200? Vart riktigt intresserad av en sån, om det nu är någon ljudkvalitet på den?
    http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... sc&start=0
    Den verkar helt klart intressant. Inte farligt dyr och bara att koppla in ett usb minne på en 4gb kostar bara ett par hundra. Får nog bli en sån istället för att löda och krångla till det.

    Skickade även ett mail till Nårdik och undrade om den skickade ut nån ström i usbn

    KOSA200 klarar att strömförsörja 0,5 Amp via USB. Detta innebär att den till och med klarar av vissa mobila hårddiskar utan extra strömförsörjning.

    Med vänlig hälsning
    Tomas / nårdik
    Måste räcka till ett usbminne?

    Någon mer som testat denna produkt? Eller vet om någon liknande eller helt enkelt nån annan smidig och bra lösning? Undrar framförallt om ljudkvaliten, han på 900klubben var ju nöjd men alltid bra att höra lite olika åsikter för samt nackdelar.
    9-5 Aero -02

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av Rydén
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Citat Ursprungligen postat av Ljungstrand
    Är det någon som har testat Kenwood KOS-A200? Vart riktigt intresserad av en sån, om det nu är någon ljudkvalitet på den?
    http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... sc&start=0
    Den verkar helt klart intressant. Inte farligt dyr och bara att koppla in ett usb minne på en 4gb kostar bara ett par hundra. Får nog bli en sån istället för att löda och krångla till det.

    Skickade även ett mail till Nårdik och undrade om den skickade ut nån ström i usbn

    KOSA200 klarar att strömförsörja 0,5 Amp via USB. Detta innebär att den till och med klarar av vissa mobila hårddiskar utan extra strömförsörjning.

    Med vänlig hälsning
    Tomas / nårdik
    Måste räcka till ett usbminne?

    Någon mer som testat denna produkt? Eller vet om någon liknande eller helt enkelt nån annan smidig och bra lösning? Undrar framförallt om ljudkvaliten, han på 900klubben var ju nöjd men alltid bra att höra lite olika åsikter för samt nackdelar.
    500 mA är vad USB-standarden är specad till, vilket betyder att så länge minnet inte behöver extern försörjning när det sitter i datorn är det lungt.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  16. #16
    Bollman:

    Den logik du talar om gäller det en 9-3 -o1 a med? (kallas den för og9-3 här eller?)
    /Hasse
    Chevrolet Trans Sport -04
    SAAB 9-5 2.0t Linear SC Biopower -09

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av driver28
    Bollman:

    Den logik du talar om gäller det en 9-3 -o1 a med? (kallas den för og9-3 här eller?)
    Gäller även din bil med og menas old generation. ng är new generation alltså 9-3ss/c

    Har en till fråga föresten angående line out finns ju att köpa tillex på backes men har för mig jag läst att det går lika fint att bygga lite själv med delar från elfa? Vad behöver jag? Borde bli mycket billigare?
    9-5 Aero -02

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Lite uppdateringar

    Ingen mp3 än men däremot kopplat in baslåda och slusteg.
    Hittade ett par JBL 6x9or i hatthyllan så drog upp högtalarkabel till dom med eftersom steget endå ör 4-kanals. Lät inget vidare vid lägre frekvenser så kör endast mellanregister och diskant på dom nu.

    Hade ett par 6,5or liggandes hemma så tänkte även koppla in dessa i dörrarna och köpte mig ett litet smidigt slusteg: Mini Booster 2ch 3250 http://www.totalljud.se/prod_show.as...esNom=41033360
    Tänkte sätta detta på orginalplatsen för AS3 steget men satte fast det med buntband bakom handsfacken eller vad man ska säga.
    Drog sedan bort dörrsidan för att sätta i mina 6.5or som har rätt många hål för monteringen så var helt säker på att det skulle passa men gjorde tyvärr inte det.
    Sökte lite på google efter adapters men de flesta som jag hittar är till 900an och att dessa inte passar till 9-3an men enligt bilden ser det ut att passa min bil som är en -98 så kanske ändrades detta senare? Fanns i vilket fall på www.brc.se som ska passa 9-3 men de fanns inte i lager någon som vet någon annan sida där man kan köpa?
    9-5 Aero -02

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Rydén
    Lite uppdateringar

    Ingen mp3 än men däremot kopplat in baslåda och slusteg.
    Hittade ett par JBL 6x9or i hatthyllan så drog upp högtalarkabel till dom med eftersom steget endå ör 4-kanals. Lät inget vidare vid lägre frekvenser så kör endast mellanregister och diskant på dom nu.

    Hade ett par 6,5or liggandes hemma så tänkte även koppla in dessa i dörrarna och köpte mig ett litet smidigt slusteg: Mini Booster 2ch 3250 http://www.totalljud.se/prod_show.as...esNom=41033360
    Tänkte sätta detta på orginalplatsen för AS3 steget men satte fast det med buntband bakom handsfacken eller vad man ska säga.
    Drog sedan bort dörrsidan för att sätta i mina 6.5or som har rätt många hål för monteringen så var helt säker på att det skulle passa men gjorde tyvärr inte det.
    Sökte lite på google efter adapters men de flesta som jag hittar är till 900an och att dessa inte passar till 9-3an men enligt bilden ser det ut att passa min bil som är en -98 så kanske ändrades detta senare? Fanns i vilket fall på www.brc.se som ska passa 9-3 men de fanns inte i lager någon som vet någon annan sida där man kan köpa?
    Biltema ska enligt mina forskningar vara de ända som haft adapterringar som passat rakt av. Tyvärr så har de utgått ur deras sortiment men det kan ju vara som så att din närmaste Biltema-butik har någon kvar, min hade det dessvärre inte. Jag chansade och köpte ringar både från MDS och någon annan butik som sa att de skulle passa 9-3, men ingen av de passade trots att de var något olika. Pratade lite med Nårdik och de gjorde som så att de drog fast adapterringarna med plåtskruv och använde helt enkelt inte orginalhålen. Jag kommer antagligen lösa det på det sättet också men ska vänta tills det blir lite varmare då jag ska ljuddämpa dörrarna och vill att bitumen-mattorna ska vara varma och mjuka av solen (och slippa stå med varmluftspistol en massa).
    Saab 9-3 SE 2.0t -00

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av trippo
    Citat Ursprungligen postat av Rydén
    Lite uppdateringar

    Ingen mp3 än men däremot kopplat in baslåda och slusteg.
    Hittade ett par JBL 6x9or i hatthyllan så drog upp högtalarkabel till dom med eftersom steget endå ör 4-kanals. Lät inget vidare vid lägre frekvenser så kör endast mellanregister och diskant på dom nu.

    Hade ett par 6,5or liggandes hemma så tänkte även koppla in dessa i dörrarna och köpte mig ett litet smidigt slusteg: Mini Booster 2ch 3250 http://www.totalljud.se/prod_show.as...esNom=41033360
    Tänkte sätta detta på orginalplatsen för AS3 steget men satte fast det med buntband bakom handsfacken eller vad man ska säga.
    Drog sedan bort dörrsidan för att sätta i mina 6.5or som har rätt många hål för monteringen så var helt säker på att det skulle passa men gjorde tyvärr inte det.
    Sökte lite på google efter adapters men de flesta som jag hittar är till 900an och att dessa inte passar till 9-3an men enligt bilden ser det ut att passa min bil som är en -98 så kanske ändrades detta senare? Fanns i vilket fall på www.brc.se som ska passa 9-3 men de fanns inte i lager någon som vet någon annan sida där man kan köpa?
    Biltema ska enligt mina forskningar vara de ända som haft adapterringar som passat rakt av. Tyvärr så har de utgått ur deras sortiment men det kan ju vara som så att din närmaste Biltema-butik har någon kvar, min hade det dessvärre inte. Jag chansade och köpte ringar både från MDS och någon annan butik som sa att de skulle passa 9-3, men ingen av de passade trots att de var något olika. Pratade lite med Nårdik och de gjorde som så att de drog fast adapterringarna med plåtskruv och använde helt enkelt inte orginalhålen. Jag kommer antagligen lösa det på det sättet också men ska vänta tills det blir lite varmare då jag ska ljuddämpa dörrarna och vill att bitumen-mattorna ska vara varma och mjuka av solen (och slippa stå med varmluftspistol en massa).
    Närmsta Biltema för mig är Jönköping så borde vara samma som för dig.
    Hur såg orginalhålet ut på din bil? Din är en -00 om din info stämmer, mina dörrar hade tre fästhål om det har någon betydelse kanske bara är avstånd som felar?
    9-5 Aero -02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •