Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Få ur hatthyllehögtalarna på ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    26

    Få ur hatthyllehögtalarna på ng900

    Har stora problem att få ur originalhögtalarna på min ng900. Den skruven som sitter i grejen hattfyllan "klickar in" i sitter som sten. Antar att jag måste få oss den på något vänster? Kommer inte åt den inre skruven på plastdelen gallret satt i annars. Eller? Den skruven sitter som STEN, och är halvt sönderdragen så jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas. Tips?

    Dessutom är mina nya högtalare antagligen för stora, men det får bli ett senare problem...
    Saab 900 2,0t -96

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Skruven som håller fast hatthyllan brukar sitta som sten.
    Jag hade turen att få låna en hylsnyckelsats med torx nycklar för att få loss de två.
    De innersta skruvarna på varje sida kan vara lite tjuriga att komma åt.
    Jag testade med en insexnyckel i tumstorlek för att komma åt att lossa den.
    Tumstorleken fick mer fäste än vad vanliga mm storleken.
    När den väl hade släppt kunde jag sätta på hyslan från hylsnyckelsatsen och lossa den för hand.

    Angånde för stora högtalare...
    Man behöver inte montera de uppifrån, går lika bra att montera de underifrån. Då får man plats med lite större storlekar.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    använd alltid(!!!) torx när det är torxskalle, torx är gjort på ett så fiffigt sätt att du ska slippa ha tycket i skruvriktningen för att inte dra sönder skallen. men det kna vara lite kruigt också då tre olika torx passar i samma skalle fast med mindre och mindre annläggningsyta mellan bits och skallen. men ta en torx och ett spärrskafft så ska du nog få upp det, annars får du borra upp den och du drar av skallen. och sen köpa ny skruv/plugg från saab.

    MVH
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av F.An
    använd alltid(!!!) torx när det är torxskalle, torx är gjort på ett så fiffigt sätt att du ska slippa ha tycket i skruvriktningen för att inte dra sönder skallen. men det kna vara lite kruigt också då tre olika torx passar i samma skalle fast med mindre och mindre annläggningsyta mellan bits och skallen. men ta en torx och ett spärrskafft så ska du nog få upp det, annars får du borra upp den och du drar av skallen. och sen köpa ny skruv/plugg från saab.

    MVH
    Det är väl klart att man ska använda torx där det går, men vissa ställen är så tränga att man får ta till andra metoder på lösning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •