Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Frågor om olja och byten

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    26

    Frågor om olja och byten

    Har sökt runt lite men inte hittat riktigt vad jag vill ha svar på.

    Jag har en ng900 -96 2,0t som precis slog över till 14 000 mil. Senaste servicen var enligt boken vid 13 000 mil, nästa är vid 15 000. Bör jag byta olja nu emellan? Filter? I så fall vilken typ av olja rekommenderas? Jag är komplett clueless på sånt här
    Saab 900 2,0t -96

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Min generella rekommendation är ja du bör byta olja och filter nu.
    Och olja, tja kanske en helsyntetisk 5w/40(?) Märke känns som det kvittar, välj ett bra märke så vet du at du får bra grejer. Sök på forumet så hittar du spaltkilometer med oljetips. Sila bara bort att kör INTE på den och den oljan för min kusins polares svåger hade den oljan i sin Datsun och den SKAR, jäkla skitolja osv.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Du bör, men måste inte. Jag tycker dock inte man ska stirra sig blind på intervallen i exakta mil. Beror ju helt på hur man kör med bilen. För mig kan det se ut typ så här. Byter i mitten av november och kör sedan ca 600 mil till början av april. Sedan byter jag och kör kanske 1.400 mil innan november igen. Oljan blir ju snabbare dålig när det är kallt klimat ute, så det är rimligt att kunna köra dubbelt så långt på sommaren på en ny olja jämfört på vintern. Varje resa i snitt ter sig också bli längre sträcka sommartid, och det håller oljan fräshare. Sedan beror det ju på hur hårt man kör. Personligen tycker jag det är överpedantiskt att som vissa köra max 500 mil på en olja även sommartid.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    26
    Tackar tackar, såg en bra oljebytarguide så det är väl bara att ta tjuren vid hornen
    Saab 900 2,0t -96

Liknande ämnen

  1. 2 frågor om olja till min 9000
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 06:41
  2. Lite frågor om 900 -1983... bla vxl-olja, och fälgar
    Av freddalf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 01:11
  3. Billigare olja, tätare byten?? - 9-3SS
    Av Tommy 2453 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •