Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dieselpump krångel 9-3 1999

  1. #1

    Dieselpump krångel 9-3 1999

    Hej har försökt att få fram lite info om en dieselpump. Bilen har börjat krångla och vill helt enkelt inte starta. Verkstaden säger att det är dieselpumpen som har sagt upp sig. För att byta ut den vill dom ha 15000:- +arbete. Jag tycker att det låter lite dyrt med tanke på att det är en vanlig dieselpump till en opeltillverkad motor som måste gå att få tag på billigare.

    Mitt billigaste alternativ jag hittat är på en skrot från en bil som gått 20000mil (lika mkt som min) och den vill dom ha 5000:- +moms för. Känns ju inte så lockande att köpa den som gått så långt om den också rasar.

    Någon som har några plånboksvänliga förslag på mitt lilla problem?

    Jo själva bildelen skall ha artikelnummer Bosch 0470504004

    Om svaret redans finn postat någonstans så ber jag om ursäkt. Har användt sökfunktionen men inte hittat något matnyttigt när jag sökt i forumet.

    Tack för all hjälp på förhand.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Lite hjälp, allt ja kan.

    VAUXHALL 2.0
    PUMP NUMBER 0 470 504 004
    £510.00 + VAT

    http://www.dieselbob.co.uk/injectionparts.shtml

    Samma pump i Opels X20DTH motor.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Hej,
    diesel pumpen är den dyraste delen tyvärr.
    15000 måste vara en renoverad pump, ny kostar den ca 30.000 + jobb.
    jobbet är också dyrt. då inställningen är ruggig.
    Jag fasar för att min pump skall dö.
    Byter filter när man skall och kör med lite smörjning då och då.
    Samt kör på skattad fin diesel...
    Hoppas du hittar en bra pump.
    Kanske kan man hitta pumpar i Tyskland?
    Lycka till!
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Hej,
    diesel pumpen är den dyraste delen tyvärr.
    15000 måste vara en renoverad pump, ny kostar den ca 30.000 + jobb.
    jobbet är också dyrt. då inställningen är ruggig.
    Jag fasar för att min pump skall dö.
    Byter filter när man skall och kör med lite smörjning då och då.
    Samt kör på skattad fin diesel...
    Hoppas du hittar en bra pump.
    Kanske kan man hitta pumpar i Tyskland?
    Lycka till!
    /per
    Instämmer med att 15.000:- måste vara en renoverad, Saab tar 32.000 cirkus har ja för mig för ett byte, då jag själv nervärderade en sådan bil..

    (Så går det iofs också när man inte bytt bränslefilter på 30000mil)

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5

    Några tankar

    Tackar för hjälpen.

    Behöver ett smakråd, en ny pump kommer inte på tal.
    Så nu hänger det mellan en gammal från en skrot som suttit på en opel som gått 12000:- mil den kommer att kosta 7500:- inkl. moms. (SEK)

    mitt andra alternativ är att fixa en renoverad för 550£ från den engelska renoveringsfirman.

    Jag är boeendes i Danmark och här vill dom ha 10000dkk (12000SEK) för en renoverad. Så det lutar åt den begagnade eller den engelskt renoverade.

    Vad hade ni kört på? En renoverad eller begagnad?

    Är det något annat som skall passas på att bytas samtidigt för att öka livslängden etc.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Kolla upp om det går att renovera den pumpen som sitter i bilen nu. Har för mig att styrdonet i pumpen kan få för sig att ge upp och då går det till ett par tusen att fixa. Värt att kolla upp kanske innan man köper en ny.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    ja det borde ju att gå att hitta nån som kan tala om exakt VAD som felar istället för att bara säga att man måste byta hela pumpen........
    En större seriös Bosch verkstad borde rimligen även kunna reparera dylika pumpar.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296
    Hej

    Det finns ju annat som kan krångla också det behöver ju inte vara pumpen som är kass.
    Har du kollat spridartätningar?
    Returslangar från spridare?

    Det är vanligare att tätningar och slangar är trasigt än själva pumpen.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Retur slangarna är ju standard fel.
    Du kan testa om det är returslangsfel/läcka i systemet genom att

    bogsera igång bilen.

    Brukar bogsera igång bilen efter slangbyte startar efter 100 meter ca.

    Testa en igångdragning
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  10. #10
    Återigen ett tack till er som tipsat och hjälpt, men historein skall få sitt slut klockan 18 ikväll. Som det är nu så står bilen på verkstaden. Det är verkstads "gubben" som säger att det är pumpen som är kass. Vad det är på pumpen vet jag inte.

    När jag pratar med Bosch så vill dom ha 400 för att undersöka pumpen och på dom låter det som att det kommer att kosta 10000 att ordna felet.

    Enligt skrotgubben så är det svårt att renovera pumparna eftersom Bosch inte släppt några oficiella papper på vad trycket skall ligga på. Skrotgubben tar 7500 för sin pump som suttit på en bil som rullat 12000 mil.

    Tyvärr kan jag inte kolla det där med spridarna då bilen står på verkstaden nu. Skall höra med dom om det. Hur krånglit är det att montera själva pumpen?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Montering av pumpen gör man inte själv, den skall micrometer inställas och timas på något otrevligtvis.
    Har för mig att det var dyrt.
    Kolla priset hos någon.
    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  12. #12
    På min 9-5 2,2 TiD böts pumpen på garantin. Kostnaden var 32 000 + moms om jag inte minns fel. Det enda felet på min vara att den var trögstartad och man hade försökt det mest innan pumpen byttes. Nu startar bilen ok och den troligaste orsaken enligt verkstaden var internt läckage i pumpen så att det tog en stund innan den fick upp det höga tryck som krävdes vid start. Enligt Saab går det inte att mäta om trycket är ok utan de böt på vinst och förlust men inte mig emot...

    Mvh
    Peter

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Vänersborg typ
    Inlägg
    3

    Re: Dieselpump krångel 9-3 1999

    Citat Ursprungligen postat av Jesupojk
    Hej har försökt att få fram lite info om en dieselpump. Bilen har börjat krångla och vill helt enkelt inte starta. Verkstaden säger att det är dieselpumpen som har sagt upp sig. För att byta ut den vill dom ha 15000:- +arbete. Jag tycker att det låter lite dyrt med tanke på att det är en vanlig dieselpump till en opeltillverkad motor som måste gå att få tag på billigare.
    har ett bra tips till alla andra......du har nog redan bytt

    jag har själv en 9-3 -98 med 2,2 motor som har gått typ 30 000
    där matarpumpen la av för ett tag sen.
    bilen blir stendöd ...går bara på startmotorn

    denna lilla grej matarpumpen...(sitter ihopbyggd med insprutningspumpen)
    hela kalaset kostar ca 20 000 att köpa nytt .... fick tips från en på Saabfabriken, Tekniska Avd att köpa mig en elpump på nån av alla bil-tbh kedjor. sagt och gjort...kopplade in denna på mataledningen och vips så går bilen som en klocka utan svindyr renovering.

    OBS detta funkar endast om matarpumpen lagt av på 2,2 TID mod... dvs motorn får inget bränsle.
    mvh Samuel Gustafsson
    Life is living besides working

Liknande ämnen

  1. Startmotor eller dieselpump?
    Av Lindwalli i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 15:44
  2. Byta dieselpump på en og9-3
    Av jozef i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •