Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 207

Ämne: Fjädrar modell hårda till 9000.

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    jonTe:
    Var har du tummen plaserad???
    Är den inte plaserd mitt i handflatan eller där solen inte skiner så finns det en billig väg.
    Feltema fjädrar.

    ca 1000kr för 4st fjädrar men då lär du få räkna med att bygga om fjädersäterna och förmodligen fixa någon form av utfjädringsstop.

    Tummepekfinger behöver du ca 100N/mm framfjäder.
    Bak har jag taskig koll på hur fjäder sitter.
    Har någon en bild på en 9000 bakvagn????
    0-100 ??? Ibland

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    jonTe:
    Tummepekfinger behöver du ca 100N/mm framfjäder.
    Bak har jag taskig koll på hur fjäder sitter.
    Har någon en bild på en 9000 bakvagn????
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är bakfjädern utväxlad. Fjädern sitter en bra bit in på länkarmen som går från bilen till bakaxelröret.



    Någon borde ta lite mått på länkarmens längd, alltså fjädersäte - kaross och fjädersäte - bakaxel.

    Det finns ju allmänt intresse av detta så nån borde ju kunna offra sig och mäta upp originalfjädrarna och lite mått på upphängningar.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    1. Mät avståndet på bärarmen från infästingen i karrosen till infäsingen i bakaxen, vi kaller måttet L1
    2. Mät avståndet på bärarmen från infästingen i karrosen till centrum fjäder, vi kallar måttet L2
    0-100 ??? Ibland

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Visst hade det vart trevligt med både och....krängarna är dock rätt dyra.
    Och som sagt den minskar inte "nigningen" något vilket min bil lider av rätt regält.
    Ifall man studerar krängaren bak på 9000 så inser man att det skulle vara väldigt enkelt att montera en till likadan krängare innanför den som redan finns där. Bara att sätta längre bult som går genom stötdämparen och allt.

    Bara fästet i karossen som man får demontera och förstora med hjälpa av lite plåt och svets.

    Krängaren fram får man nog däremot köpa eller böja till av något fjäderstål-

    Men en sak i taget, först fjädrar
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Av bilden att döma du visade, är det styvare kräningshämare.
    Fjädringen ska vara så mjuk som det går att ha den, för hård fjädring resulterar i att greppet försvinner i från hjulen.

    Mvh
    Johan
    Det har jag lärt mig med. För hårt fjärding resulterar i att bilen "studsar" fram över lite ojämn mark och på så sätt tappar fäste. Om hårdare = bättre så skulle ju det vara optimalt med plattjärn istället för fjädrar

    Och klart att bilen niger lite vid inbromsning, och detta är ju till viss del bra eftersom det "flyttar" väl vikten fram på framhjulen som får mer fäste till att styra med. Allt inom rimliga gränser naturligtvis.

    Eller jag kanske är helt ute och cyklar.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    En sak som jag tror ställer till det om man vill ha bättre väghållning på 9000 (eller bilar generellt) är att när man sänker den mycket fram så blir vinklarna på drivknutar men framförallt bärarmar inte så bra.
    Vad kan man göra åt det? Svetsa om bärarmarna?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    En sak som jag tror ställer till det om man vill ha bättre väghållning på 9000 (eller bilar generellt) är att när man sänker den mycket fram så blir vinklarna på drivknutar men framförallt bärarmar inte så bra.
    Vad kan man göra åt det? Svetsa om bärarmarna?

    M.V.H.
    Nej, man behöver inte svetsa om.

    Du har rätt i att vinkeln för bärarmen inte blir bra då man sänker bilen. Ur väghållningssynpunkt vill man ha så låg bil som möjligt, tävlingbilar har ju i princip ingen markfrigång.

    9000 som vi diskuterar här har ju McPherson framvagn, för att camberkompensationen skall funka någorlunda på en sån skall bärarmen peka neråt mot hjulet. Sänker vi bilen till höjden vi vill ha den på pekar bärarmen upppåt och då har vi ingen cambergain vid fjädring/krängning och det är inte bra. Detta kan åtgärdas genom att montera distanser mellan spindeln och bärarmen.

    Såhär ser det ut på en 240

    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... c&start=21
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    ca 1000kr för 4st fjädrar

    Nu tolkade jag ju det som om att jonTe var beredd att betala 1000 kr per fjäder, right?

  9. #29
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    jonTe:
    Var har du tummen plaserad???
    Är den inte plaserd mitt i handflatan eller där solen inte skiner så finns det en billig väg.
    Ganska där den skall även om den fick sig en törn vid lossning av en tryckplatta på en 9³:a igårkväll.
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    ca 1000kr för 4st fjädrar men då lär du få räkna med att bygga om fjädersäterna och förmodligen fixa någon form av utfjädringsstop.
    Tummepekfinger behöver du ca 100N/mm framfjäder.
    Inga problem att bygga lite.
    Hur vet jag vilka fjädrar i deras sortiment som håller detta mått?


    Pratade förövrigt med Stötdämparverkstaden precis och han hävdar (jag antar att de vet gaaaanska mycket vad de pratar om) att största problemet sitter i dämparna.
    Klent ställd "bound" skulle vara anledningen.
    Detta kunde de bygga om för ~1500kr dämparen.....vilket kändes "lite väl".
    Dessutom måste det matchas ihop med fjädrar av rätt modell för att det skulle harmonera och där hade de en tysk leverantör av fjädrar för "club-sport a´ 1800kr/st .

    Skulle man snåla hävdade han att man vann mer på att behålla mina sunkiga fjädrar men bygga om dämparna.
    Gör man tvärt om och går på med en hårdare fjäder käkar dessa upp dämparna på kort tid

    Jag vet varken ut eller in......

    mvh Jonas

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    .......bygga om för ~1500kr dämparen.....vilket kändes "lite väl".
    Dessutom måste det matchas ihop med fjädrar av rätt modell för att det skulle harmonera och där hade de en tysk leverantör av fjädrar för "club-sport a´ 1800kr/st .
    Låter i mina öron farligt mycket som försäljarsnack, skall bilen niga och kränga mindre så är det hårdare fjädrar och krängare som gäller. Sen skall man visst ha dämpare som hänger med men det borde ju gula koni göra?

    Tyska fjädrar modell Club Sport är ju bara löjligt, fjädrar är lite lindat stål. Skit samma vad som står på dem.

    Edit: Stavning...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Visst hade det vart trevligt med både och....krängarna är dock rätt dyra.
    Och som sagt den minskar inte "nigningen" något vilket min bil lider av rätt regält.
    Ifall man studerar krängaren bak på 9000 så inser man att det skulle vara väldigt enkelt att montera en till likadan krängare innanför den som redan finns där. Bara att sätta längre bult som går genom stötdämparen och allt.

    Bara fästet i karossen som man får demontera och förstora med hjälpa av lite plåt och svets.
    Joo jag har allt tänkt tanken....dock ger ju det mer överstyrning och det kan nog bli lite lurigt med min lätta "bak".
    Har faktiskt sett en bil med dubbla original (ihopsvetsade) i fram men har aldrig diskuterat med ägaren hur bilen beter sig.
    Känns spontant som att det skulle bli fööör hårt.

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Låter i mina öron farligt mycket som försäljarsnack, skall bilen niga och kränga mindre så är det hårdare fjädrar och krängare som gäller. Sen skall man visst ha dämpare som hänger med men det borde ju gula koni göra?
    Kan man ju tycka men jämför man gula Koni med en "riktig" dämpare framstår de som en cykelpump.
    Sedan är det ju faktiskt bara "re-bound":en som man kan justera....jag är iaf inte speciellt imponerad av dessa.

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Låter i mina öron farligt mycket som försäljarsnack, skall bilen niga och kränga mindre så är det hårdare fjädrar och krängare som gäller. Sen skall man visst ha dämpare som hänger med men det borde ju gula koni göra?
    Mmm kan vara berädd att hålla med, känns ju som sagt att de skall kunna sin sak men naturligtvis vill de sälja oxo.
    Visst påverkar dämparna vid snabba rörelser men vid en lång inbromsning borde det som du säger vara fjäderkompression/hårdhet som "håller imot".
    Han pratade nått om små serier och jada jada och därav det höga priset.
    -"Men....då blir det race på riktigt"


    mvh Jonas

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag säger bara http://www.sasab.com/DisplayItems.cfm?C ... 0%20%20%0A

    Dessa gjorde grymmeskillnad som var otrolig. Inte gratis, men nu när dollarn är låg så är det läge att passa på.

    Jag hade först fjäderbensstag fram & bak, H&R ihop med Bilstein samt alla poly.bussningar som fanns & förstärkta/fyllda gummi bussningar till de som inte fanns något bättre. Men när 01-313 monterades då vart det skillnad.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    154
    Medlem#
    4266
    Jag har lesjöfors fjädrar och gula koni runt om. Jag tycker dom är skapligt hårda, men då jag bara har 15" däck på bilen så kränger däcken en del.
    Så jag kan inte ge nått svar på om de är tillräckligt hårda. :/
    Medlem #4266, 9-5 -98 2,3t, og9-3 Aero cab
    http://www.garaget.org/merra <- bilparken

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag säger bara http://www.sasab.com/DisplayItems.cfm?C ... 0%20%20%0A

    Dessa gjorde grymmeskillnad som var otrolig. Inte gratis, men nu när dollarn är låg så är det läge att passa på.

    Jag hade först fjäderbensstag fram & bak, H&R ihop med Bilstein samt alla poly.bussningar som fanns & förstärkta/fyllda gummi bussningar till de som inte fanns något bättre. Men när 01-313 monterades då vart det skillnad.
    Har också dessa 1" fram & bak och visst gör de skillnad.
    Fast med mjuka H&R eller liknande niger bilen både vid broms och gas + att bilen inte blir så jättelåg sepciellt fram.
    Så jag tycker ändå att hårdare fjädrar verkligen behövs.

    Med tanke på de GROVA krängningshämmarna borde bilen beté sig bättre tycker jag och nyckeln ligger nog i hårdare fjädrar och kanske lite mera camber bak.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Hmm stutsar runt med hårdre fjädarar, näääääääääääääää.

    Man kommer jä... långt med ett par justa dämpare och riält hårda fjädar.

    Jag har åkt med dämpare som ca var avsädda för 1,5ggr så hårda fjädrar med 6ggr så hårda fjädar. Funkade bättre än väntat.
    Problemet var inte stuts utan lite gung i vissa situvationer.
    Stutset fans innan med ca 3ggr fjäderna då bilen stutsade på fjäderingsstoppen.


    citat:
    Nu tolkade jag ju det som om att jonTe var beredd att betala 1000 kr per fjäder, right?

    Varför betala mer än man behöver? .-)


    citat:
    Hur vet jag vilka fjädrar i deras sortiment som håller detta mått?

    1. Det finns en lista på rejsa med Feltema fjädar med mått och fjäderkonstanter.
    2. Vad har std fjädrna för mått
    Ytterdiameter=???
    Tråddiameter=?
    Antal liningsvarv=?

    Det kan bli lite fiblit med att hitta en fjäder med rätt dimension ock fjäderkonstant, det brukar gå.
    Problemt kommer när man sen skall ha rätt höjd på bilen också.
    Då får man flytta fjädersäten om bilen är förlåg.
    Kapa fjädern om den är för hög, men då öker fjäderkonstanten också.
    Men som sakt för ca 200kr/st för fjädrna har man råd att testa lite.


    Krängare:
    Ja krängre är bra, men man bör FÖRST ha en just fjädersätting.

    Med mycket bakkrängere det enda som kommer hända är att inner bakhjul lättar från backen.
    Men bilaset kommer fortfarnde vara understyr.
    Nu pratar jag FWD bil med ca 60/40(fram/bak) + samma däckdimenstioner runt om.
    Vist man kan få en FWD-bil överstyr men då måste man göra något dumt, typ släppa gasen i en böj tex.
    Och har inner bakhjul lättat från backen kommer all resterande viktförstjuting hamna på ytter fram.
    Det ger bara att biljä... kränger mer och kränger aset mer kommer bilen bara bli mer
    understyr pga att däck är mer eller minder camberkänsliga.
    Så kontenat av detta är att lättar inner bakhjul är det bara öka krängingsstyvheten fram tills inner bakhjul presis är i backen igen så går det att åka lite fortare.
    0-100 ??? Ibland

  16. #36
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941":3d9rzkvv]Jag säger bara [url="http://www.sasab.com/DisplayItems.cfm?CategoryID=%22%25%3C%5C%20%0A&Sub DepartmentID=%22%27%3CD%20%0A&DepartmentID=%21%270 %20%20%0A
    http://www.sasab.com/DisplayItems.cfm?C ... 0%20%20%0A[/url]

    Dessa gjorde grymmeskillnad som var otrolig. Inte gratis, men nu när dollarn är låg så är det läge att passa på.

    Jag hade först fjäderbensstag fram & bak, H&R ihop med Bilstein samt alla poly.bussningar som fanns & förstärkta/fyllda gummi bussningar till de som inte fanns något bättre. Men när 01-313 monterades då vart det skillnad.
    Har också dessa 1" fram & bak och visst gör de skillnad.
    Fast med mjuka H&R eller liknande niger bilen både vid broms och gas + att bilen inte blir så jättelåg sepciellt fram.
    Så jag tycker ändå att hårdare fjädrar verkligen behövs.

    Med tanke på de GROVA krängningshämmarna borde bilen beté sig bättre tycker jag och nyckeln ligger nog i hårdare fjädrar och kanske lite mera camber bak.

    M.V.H.[/quote:3d9rzkvv]
    Jo vi handlade nog dessa 1" vid samma tilfälle.
    Du har väl Koni Sport dämpare? Jag hade Bilstein Sport. Kan det vara där det ligger viss skillnad? Nu har jag inte kvar denna bil sedan några år, men att den var direkt mjuk vill jag inte minnas. Skillnaden med original & 1" var i.v.f. mycket stor. Att få till den skillnaden med enbart fjädrar & stötdämpare kanske kan vara svårt.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941

    M.V.H.
    Jo vi handlade nog dessa 1" vid samma tilfälle.
    Du har väl Koni Sport dämpare? Jag hade Bilstein Sport. Kan det vara där det ligger viss skillnad? Nu har jag inte kvar denna bil sedan några år, men att den var direkt mjuk vill jag inte minnas. Skillnaden med original & 1" var i.v.f. mycket stor. Att få till den skillnaden med enbart fjädrar & stötdämpare kanske kan vara svårt.
    Just ja, det var en Fredrik med där mins jag.
    Fast min gula koni är ju ställbara och även på hårdaste är den för mjuk om du frågar mig
    Fast frågar du farsan så har man ju helt förstört bilen

    Visst är väguppträdandet finfint, kryssar som ett strykjärn mellan filerna men ännu bättre ska det vara.
    Och nigningarna vid gas och broms är lite för stora tycker jag...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #38
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Just ja, det var en Fredrik med där mins jag.
    Fast min gula koni är ju ställbara och även på hårdaste är den för mjuk om du frågar mig
    Fast frågar du farsan så har man ju helt förstört bilen

    Visst är väguppträdandet finfint, kryssar som ett strykjärn mellan filerna men ännu bättre ska det vara.
    Och nigningarna vid gas och broms är lite för stora tycker jag...

    M.V.H.
    Nu är det ju så att Konis justering enbart är för Re-bound, alltså utfjädring. Inte för compression. Det jag lärt mig om Koni är att mjukaste inställningen i rebound är den som är avpassad för bilen, så om Koni inte varit justerbar hade detta värde gällt. Så det är inga sådana super hittar på så sätt känns det som. Compression värdet är lite mjukt i vissa avseenden. Vrider man upp på max hårdhet så stängs lågfartsventilen & då blir det stötigt vid rörelser som kräver mindre kraft, men som sagt, justeringen gäller enbart för rebound.

    Nu har jag inte jämfört mellan två likadana fordon, men Bilstein Sport kanske är en hårdare dämpare än Koni Sport.

  19. #39
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    1. Det finns en lista på rejsa med Feltema fjädar med mått och fjäderkonstanter.
    Är det denna du menar? http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 ... ar&start=0
    Saknas lite där men jag får väl försöka PM:a "Pugho" som hade lyckats spara undan listan.
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    2. Vad har std fjädrna för mått
    Ytterdiameter=???
    Tråddiameter=?
    Antal liningsvarv=?
    Vet inte och har inga originalfjädrar att mäta på.....någon annan som har?
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Det kan bli lite fiblit med att hitta en fjäder med rätt dimension ock fjäderkonstant, det brukar gå.
    Problemt kommer när man sen skall ha rätt höjd på bilen också.
    Då får man flytta fjädersäten om bilen är förlåg.
    Kapa fjädern om den är för hög, men då öker fjäderkonstanten också.
    Men som sakt för ca 200kr/st för fjädrna har man råd att testa lite.
    För låg är ju enkelt då man kan lägga imellan vid övre fjäderbenslagringen, för hög blir värre då sätet måste ned och där har man som bekant ett hjul att ta hänsyn till....
    Kapa går alltså men man får räkna om konstanten?

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    1
    Hade tyvärr inga fjädrar på lagret men kan mäta när jag kommer hem ikväll för jag har några original liggande hemma.
    9000 aero med bur för att leka med. 9-3sc aero automat året runt
    http://www.garaget.org/?car=24989
    -07 201m@8.646 -08 201@8,566 -09 201@8.485 Medlem 5994

Liknande ämnen

  1. Kompensera mjuka fjädrar med hårda dämpare?
    Av Stoffe #2959 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 11:55
  2. Hårda fjädrar till ng900
    Av WELiN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 22:38
  3. vart får jag tag i hårda fjädrar?
    Av jensclaudius i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 11:14
  4. Sänk fjädrar! (HÅRDA)
    Av 900jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •