Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 9000 Aero Vs. 9-5 2.3t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236

    9000 Aero Vs. 9-5 2.3t

    Hallå

    jag är väldigt splittrad när det gäller vad jag ska köpa för bil, Jag är 19 år och har en budget på ca 50000kr till inköp.

    Vad rekommenderar ni för bil, dom jag har tänkt på är 9-5 2.3t 98-99
    Eller en 9000 Aero 95-97.

    De kriterier jag söker är bra drag i bilen (hade tänkt chippa till ca 250-280hk max) Sen vill jag ha bra väghållning, ska kännas stabil på vägen och inte för mjuk som våran ng900 som känns "svampig", sen ska den även vara skön att åka i. Sen ska ju helst bilen hålla också och vara driftsäker.


    Ang. 9000 aero så diggar jag stolarna + att den är lättare att trimma (?). Sen är det något speciellt med den, den är äna fräck , och känns sportigare.
    Tyvärr så verkar den ju skitlätt att sno (Dåligt lås, Inget larm?) men jag bor ju på Tjörn så tjuvar är väl inte det vi har mest av, men man vet ju aldrig är klart. och sen är instrumentpanelen inte särskilt sexig heller.

    Ang. 9-5an så känns det ju som mer bil för pengarna, den är ju väldigt mkt modernare. Tyvärr ramlar man ju ur stolarna på modellerna innan -02.

    Så vad tycker ni jag ska satsa på? Vilken bil är mest bil/körglädje för pengarna?

    Något annat förslag?

    Mvh Woody

    EDIT: Försäkringen lägger jag på morsan, På 9-5an ligger den på 3500/år Helförsäkring, På 9000 aero ligger försäkringen på ca 5200/år Helförsäkring beroende på årsmodell.
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Kolla upp försäkringspremierna först!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Nån som kan besvara mina frågor och funderingar?
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Inget att fundera om, skaffa du en 9000.

    Om det är försäkringen så springer du säkert på någon ombyggt ltt alt inhandlar inredningen, finns många wannabe.
    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Jag skulle köpa 9000 aero eller a50 ltt och sen trimma lite lätt med steg1 alt steg3. Steg1 räcker ifall du köper aero och steg3 om det är ltt.

    Aero = dyrare försäkring steg1 ca 5000kr (270hk)
    LTT = billigare försäkring steg3 ca 15.000kr (270hk)

  6. #6
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    skulle lätt köpa en 9000 före 9-5 i ditt fall

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Ingen som förespråkar en 9-5 alltså..
    Så 9000 Aero är alltså en bättre och roligare bil helt enkelt?

    Vad skiljer 9000 aero årsmodellerna -95, -96 och -97 åt?

    Och vad 17 står 9000 Aero "cx65r" för

    EDIT Skulle ni kunna editera era inlägg och skriva in en motivering skulle de vara juste.
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  8. #8
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Skulle välja 9-5 alla gånger, modernare bil som dessutom finns massor av till "rätt" pris.

    M.v.h. Andreas

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    skulle med valt 9-5, gilalr inte 9000 alls...
    9000 är ju en 20 år gammal konstruktion, 9-5an är mer modern.
    det enda som jag ser som talar mot 9-5an är motorproblemen.

    sen är iaf försäkringen billigare för mig på en 9-5a än en 9000, kolalde på en 2,0llt 9-5a kostade 4800kr i helförs, på min 9000 med 2,0 jag hade innan fick jag 4000 i enabrt trafik på billigaste.
    MYCKET bättre OM du kan ta förs på dig själv! dock så kanske inte 20 000kr är så kul, men skiljer de 1500-2000kr helår så hade jag inte tvekat att ta den på mig själv.

    troligen får du även en 9-5a i bättre skick för pengarna än du får en 9000.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Jag skulle också valt 9-5. Modernare bil på många sätt. Jag gillar 9000 också, men skulle trots det valt 9-5:an. Stöld/inbrottsrisken ökar också med en 9000 som du redan kommit fram till.

    Vad gäller försäkringsdelen så är jag alltid förespråkare för att man betalar sin egen försäkring och inte lastar över den på sina medmänniskor, men det är ju upp till var och en att välja och fundera över. Tänk dock på att en trimmad 9-5:a med feta lättmetallfägar etc kanske väcker lite misstankar hos försäkringsbolagen om den ägs av mamma.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Skulle välja 9-5 alla gånger, modernare bil som dessutom finns massor av till "rätt" pris.

    M.v.h. Andreas


    Gick i samma tankar som du, köpte en långmilad och fullsmetad 9-5a 98.
    Ångrar det inte en enda sekund
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    9-5 alla dagar i veckan. 9000 känns lite väl gammal och utseendet är väl inget man dreglar över direkt. Biltillverkarna tillverkar ju bättre och bättre bilar hela tiden och Saab är inget undantag.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    Men är du ett star-trek fan så kanske du gillar den 70-talsaktiga inredningen i 9000..
    haha klockrent

    jag tycker ju det känns som om 9-5 skulle vara en bättre bil för samma peng, men samtidigt e det något retro över 9000 och dom kan bli riktigt feta, speciellt en svart. Också billigare att trimma.

    Men de ni snackar om försäkring på mig istället, 9-5 2.3t kostar 16000/helår på mig och 3500 på morsan, så den biten är mindre upphetsande. Kan bara drömma om vad 9000 aeron skulle kosta.

    Men hur är era erfarenheter med försäkringsbolagen o så? Säg att jag är inblandad i en trafikolycka (peppar peppar, ta i trä) Vi har ju 2 bilar innan, fast båda morsans och farsans står på pappa. Så vad säger försäkringen om det skulle hända något med min bil? Får jag ingen ersättning då eller kan dom inte bevisa det?

    Tack för alla svar // Woody
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Men de ni snackar om försäkring på mig istället, 9-5 2.3t kostar 16000/helår på mig och 3500 på morsan, så den biten är mindre upphetsande. Kan bara drömma om vad 9000 aeron skulle kosta.

    Men hur är era erfarenheter med försäkringsbolagen o så? Säg att jag är inblandad i en trafikolycka (peppar peppar, ta i trä) Vi har ju 2 bilar innan, fast båda morsans och farsans står på pappa. Så vad säger försäkringen om det skulle hända något med min bil? Får jag ingen ersättning då eller kan dom inte bevisa det?

    Tack för alla svar // Woody
    Se det så här... Du planerar försäkringsbedrägeri och om det är OK för dig att ta den smällen så är det upp till dig.

    För mig är det inte OK att du gör det.
    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Är försäkringsberägeri även ifall man någon gång lånar pappas eller mammas bil på riktigt? Förstår inte riktigt skillnaden om bilen står på en själv eller ens morsa?? Bilen är ju försäkrad så....


    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Så vad säger försäkringen om det skulle hända något med min bil? Får jag ingen ersättning då eller kan dom inte bevisa det?

    Tack för alla svar // Woody

    Du säger jag har lånat bilen dom får gärna bevisa om dom kan att du inte gjort det.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332
    Självklart är 9-5 ett modernare och mer "logiskt" val. Men 9000 Aero är en retrocharmig, underbar vägmaskin för entusiasten, och motorn är underbar original och har hög trimpotential. Dämed inte sagt att 9-5 är astråkig och att 9000 är helt opraktisk och omodern, men valet beror på vad man söker hos en bil...

    Personligen skulle jag nog ha tagit en 9-5 men jag är mycket äldre än du
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Är försäkringsberägeri även ifall man någon gång lånar pappas eller mammas bil på riktigt? Förstår inte riktigt skillnaden om bilen står på en själv eller ens morsa?? Bilen är ju försäkrad så....
    Det är skillnad på vem som huvudsakligen brukar bilen. Det är ok att låna bilen ibland, en är det en person som kör bilen klart mer så är det den som ska stå som ägare på bilen och försäkringstagare. Visst är bilen försäkrad, men det finns ju en anledning till att det normalt är billigare för en lite äldre person som har haft körkort än vad det är för en ung kille med nytaget körkort.


    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Så vad säger försäkringen om det skulle hända något med min bil? Får jag ingen ersättning då eller kan dom inte bevisa det?

    Tack för alla svar // Woody

    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Du säger jag har lånat bilen dom får gärna bevisa om dom kan att du inte gjort det.
    Riktigt så enkelt är det inte. Om något händer kan man bli utan ersättning. De behöver inte bevisa att det är mamma som är verklig ägare. Jämför fallen när en kille kör värsta sortens racerhoj och smäller i en storstad där han bor och det visar sig att hojen är försäkrad på mormor som bor 100 mil därifrån: Sannolikheten att försäkringsbolaget betalar ut pengarna är inte alltför stor.

    Personligen tycker jag man ska betala för sig, men om man väljer att fuska så är det iallafall bra att känna till riskerna.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Stefan E
    Självklart är 9-5 ett modernare och mer "logiskt" val. Men 9000 Aero är en retrocharmig, underbar vägmaskin för entusiasten, och motorn är underbar original och har hög trimpotential. Dämed inte sagt att 9-5 är astråkig och att 9000 är helt opraktisk och omodern, men valet beror på vad man söker hos en bil...

    Personligen skulle jag nog ha tagit en 9-5 men jag är mycket äldre än du
    Och tycker det är helt underbart att köra en CSE, faktiskt roligare än att köra 9-5:an. Och jag har uppnått den ålder där jag inte behöver hävda mig med vilken bil jag åker. så nu står 9-5:an undanställd och jag kör min CS. Och jag har barn i trådskaparens ålder

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Billig riktigt fin 9000 aero eller en vanlig 9-5?? Nja,, helt enkelt en 9000. Någon skrev att 9000 inredning är gammalmodigt. Är inte det på varenda en saab? Påvilket sätt är 9-5:ans inredning modernare än 9000? inte så jävla mkt som skiljer direkt,inte i mina ögon. Skulle aldrig köpa en billig T7 9-5 bara för att det är nyare kaross,hellre en T5:a 9000 som har mkt mer utrustning och enligt mig mkt trevligare motor (om man sku ska trimma)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Tack för alla svar och tankar..

    En fråga bara..

    Kan någon redogöra vad det är för skillnad mellan årsmodellerna på 9000 Aeron, 94-97?

    MVH Woody
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

Liknande ämnen

  1. Värderingshjälp 9000 Aero -97 samt köphjälp 9-5 Aero.
    Av H0gberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 19:06
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 00:15
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •