Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saabs nya V6-diesel....250Hk Å ...sitt ner nu...550Nm !!

  1. #1

    Saabs nya V6-diesel....250Hk Å ...sitt ner nu...550Nm !!

    Hejsan....

    Hittade lite nice info i Auto Motor & Sport senaste nummer. Nr 8.
    Sidan 32 närmare bestämt.

    GM har en ny V6-diesel på G med mycket moos i :-)

    Undra vilken bil den hamnar i först....9-3 Aero Diesel ?????
    Å skulle man koppla till lite 4 hjuls krafs till den så har man en
    fin fin drivlina.....

    mvh
    Fredrik1426
    Med Sol I Sinnet Regnar Det Mindre : - )

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    Först hittar en annan disel ner i saaben på runt 200 hk har jag hört.
    Den V6an ligger väl en ca 3 år bort!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Först hittar en annan disel ner i saaben på runt 200 hk har jag hört.
    Den V6an ligger väl en ca 3 år bort!

    MVH

    F
    Vad jag hört kommer dieseln att hamna kring 180 hk och strax över 400 Nm i vrid. Dvs någon häst mindre än Volvos D5a, men några Nm mer i vrid (Volvo 185 hk/400 Nm)

    Mvh Stoffe

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    175hk i 9-3an till -08 men inget nytt till 9-5 har jag hört viskningar om....
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Mer än 400 i vrid är synd att räkna med. f40 klarar som sagt 400. så om man lägger sig därunder är det rimligt


    /Mattsson
    Kör: 9000 Aero -91

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Det är ju totalt menlöst med en jättemassa vrid. En sak att mer vrid kan öka körbarheten i en bil, men det är snarare tvärtom för dieselbilar. Tvärdöda upp till 1.500-2.000 rpm, där plötsligt ett enormt vrid kommer. Men detta brottarvrid hinner nätt och jämt komma innan den 2.000 rpm senare börjar flämta och det är dags att växla.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Det är ju totalt menlöst med en jättemassa vrid. En sak att mer vrid kan öka körbarheten i en bil, men det är snarare tvärtom för dieselbilar. Tvärdöda upp till 1.500-2.000 rpm, där plötsligt ett enormt vrid kommer. Men detta brottarvrid hinner nätt och jämt komma innan den 2.000 rpm senare börjar flämta och det är dags att växla.
    Tänk på omkörningsegenskaperna
    Att slippa växla är skönt ibland.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 829
    Medlem#
    4458
    Jo, men det är ju just det du måste göra vid ett sånt tillfälle. Eftersom varvtalsregisret är så kort så blir det ju mer växlande. Visst, du kanske slipper en inledande nerväxling om du ligger "rätt" på varvtalet från början men sen får du ju växla oftare istället.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Sålänge bilen är framhjulsdriven så blir det bara jobbigt med monstervrid. Men om dieseln kombineras med fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift så blir det ofta riktigt trevligt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Det är ju totalt menlöst med en jättemassa vrid. En sak att mer vrid kan öka körbarheten i en bil, men det är snarare tvärtom för dieselbilar. Tvärdöda upp till 1.500-2.000 rpm, där plötsligt ett enormt vrid kommer. Men detta brottarvrid hinner nätt och jämt komma innan den 2.000 rpm senare börjar flämta och det är dags att växla.
    Tomtefar, kan du uppriktigt säga att du kört en modern 500Nm diesel som passar in på din beskrivning!?

    Åk till BMW eller MB och provkör en, återkom med rapport

    Jag har nog inte hört en enda person som äger/kört 330d, 530d eller 740d klaga, vad gäller motorkaraktär.
    Tror inte någon önskade mindre vrid heller, tvärt om, det är snarare det som gör att man uppskattar dessa motorer.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Det är ju totalt menlöst med en jättemassa vrid. En sak att mer vrid kan öka körbarheten i en bil, men det är snarare tvärtom för dieselbilar. Tvärdöda upp till 1.500-2.000 rpm, där plötsligt ett enormt vrid kommer. Men detta brottarvrid hinner nätt och jämt komma innan den 2.000 rpm senare börjar flämta och det är dags att växla.
    Tomtefar, kan du uppriktigt säga att du kört en modern 500Nm diesel som passar in på din beskrivning!?

    Åk till BMW eller MB och provkör en, återkom med rapport

    Jag har nog inte hört en enda person som äger/kört 330d, 530d eller 740d klaga, vad gäller motorkaraktär.
    Tror inte någon önskade mindre vrid heller, tvärt om, det är snarare det som gör att man uppskattar dessa motorer.
    Jag har kört diverse VAG dieslar och lite franskt, samt så klart Saab. Utan att ha kört någon BMW kan jag dock hålla med om att av biltidningar att döma så hör de till dem som lyckats få bredaste registret i oljepannorna. Men å andra sidan har de motsvarande övertag på konkurrenterna när det gäller bensinare också. BMW är helt enkelt världsbäst på att göra motorer - det har jag ansett ända sedan de började med VANOS-tekniken (har jag för mig den heter!?).

    Men bortsett BMW så är mina erfarenheter att moderna turbodieslar går som en skadeskjuten säl under 1.500 rpm, och sedan vaknar den plötsligt till liv, men efter maxeffekt kring 4.000 rpm så varvar de ett par hundra varv till innan de går rakt in i väggen. Faktum är att dieslarna för 20 år sedan hade bredare register, även om de var hopplöst mycket slöare räknar i litereffekt. Men det gjorde inget om man råkade få i 3:an istället för 1:an när man skulle iväg. Bara att kliva av kopplingen så brötade den iväg, och de gav ofta maxeffekt kring 4.600-4.800 rpm. Då hade man från tomgång och upp till nära 5.000 rpm som register. Idag måste man passa så att man inte kommer utanför 1.700-4.300 rpm på de flesta dieslar - blir ett jäkla växlande om man ska ha ångan uppe, varför automat nästan blir ett måste. Men som sagt, möjligt att BMW-dieslarna går att dra ur 500 rpm till. Men å andra sidan har BMW:s bensinmotorer ett register från tomgång upp till 7.000 rpm även när det inte står "M" på bakluckan. Saabs filosofi att med turbo och extra ladd i mellanregistret få mer vrid och minska behovet av att växla ned vid omkörningar, är en sak, för där finns det ett brett register och en valmöjlighet - ligga kvar på 5:an och få hyfsat drag, eller kasta i 3:an och få ännu mer. På en diesel har man inget val, utan måste välja en hög växel så den inte hamnar på högre varv än den klarar.

    När alla (hoppas jag) vid det här laget lärt sig att effekten i ett visst läge definierar accelerationen, så känns det ju meningslöst att ha en diesel med en massa maxvrid men ingen märkvärdig maxeffekt.

    BMW har med sina senaste motorer visat att bensinmotorn har större potential än dieseln när det gäller låg förbrukning i förhållande till maxeffekt. Det enda de behöver göra är att halvera motorerna volymmässigt och trycka på med turbo till ursprunglig effekt - ett bredare register kommer på köpet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887
    Ja, kan BMW uppvisa "katalogsiffror" även på riktig förbrukning, är deras bensin 07or imponerande!

    Om de även för in VNT på bensinaggregaten (som Porsche), samt ligger på 0.65l blandad körning så blir det ingen diesel för mig nästa gång.

    Konstigt att de valde en dyr dubbelturbo lösning på 335an, istället för VNT!?

    En 535T 306hk, 400Nm och 0.65l i förbrukning hade suttit som en smäck (Förutom priset antagligen )
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Det är ju totalt menlöst med en jättemassa vrid. En sak att mer vrid kan öka körbarheten i en bil, men det är snarare tvärtom för dieselbilar. Tvärdöda upp till 1.500-2.000 rpm, där plötsligt ett enormt vrid kommer. Men detta brottarvrid hinner nätt och jämt komma innan den 2.000 rpm senare börjar flämta och det är dags att växla.
    Har exakt samma erfarenhet av de dieslar jag har kört...

    Att de inte är så varvvilliga går ju att härleda till att diesel brinner långsammare än bensin, så bränslet "hänger helt enkelt inte med".

    Till följd av detta tvingas man lägga max effekt vid ett lågt varvtal. Och sedan är det bara ren mattematik. hög(relativt) effekt vid lågt(relativt) varvtal ger mkt vridmoment.

    Med tanke på att det är turbo i nästan alla moderna dieslar så tycker jag varken vridet och speciellt effekten är särkilt imponerade. Faktum kvarstår, hade det varit en besinare hade den haft mer effekt och mer vrid. Men förmodligen mkt törstigare...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850
    Nyare dieselmotorer är varvilliga, vår 2.0 liters TDI med 170hk original är varvvillig och mycket likt en bensinmotor i karaktär. Visst känns den lite trött under 1500 varv men det är mina erfarenheter av Saabs aero-motorer också.

    Varken antalet hästkrafter eller vridet imponenar direkt på vår bil med tanke på att den kosta 375.000:-.

    MEN, det är ganska imponerande att vår A4 Avant med fyra personer med last snittar vid huvudsakligen landsvägskörning och ca. 10km/h+ runt 0.54l/mil! Vi har förvisso manuellåda men konstant fyrhjulsdrift.

    Sen att dieseln kostar 7.99:- per liter här idag gör ju inte saken sämre!

    Kul att Saab verkar få lite nya motorer i alla fall!

    Skall bli väldigt intressant att se om det verkligen kommer en ny 9-5! Kanske samtidigt som Duke Nukem Forever då!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Kanske samtidigt som Duke Nukem Forever då!
    Haha!

  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 708
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Ja, kan BMW uppvisa "katalogsiffror" även på riktig förbrukning, är deras bensin 07or imponerande!

    Om de även för in VNT på bensinaggregaten (som Porsche), samt ligger på 0.65l blandad körning så blir det ingen diesel för mig nästa gång.

    Konstigt att de valde en dyr dubbelturbo lösning på 335an, istället för VNT!?

    En 535T 306hk, 400Nm och 0.65l i förbrukning hade suttit som en smäck (Förutom priset antagligen )
    VNT-aggregat har fortfarande svårt att tåla de höga temperaturer som blir från en bensinmotor. Porsche har tydligen löst det med mycket dyra VNT-aggregat med vingar i keramiskt material liknande det i deras keramiska bromskivor á 70 000:-/st.
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Nyare dieselmotorer är varvilliga, vår 2.0 liters TDI med 170hk original är varvvillig och mycket likt en bensinmotor i karaktär. Visst känns den lite trött under 1500 varv men det är mina erfarenheter av Saabs aero-motorer också.

    Varken antalet hästkrafter eller vridet imponenar direkt på vår bil med tanke på att den kosta 375.000:-.

    MEN, det är ganska imponerande att vår A4 Avant med fyra personer med last snittar vid huvudsakligen landsvägskörning och ca. 10km/h+ runt 0.54l/mil! Vi har förvisso manuellåda men konstant fyrhjulsdrift.

    Sen att dieseln kostar 7.99:- per liter här idag gör ju inte saken sämre!

    Kul att Saab verkar få lite nya motorer i alla fall!

    Skall bli väldigt intressant att se om det verkligen kommer en ny 9-5! Kanske samtidigt som Duke Nukem Forever då!
    Jo, fast hur imponerande är det egentligen ifall man börjar jämföra med bensinmotorer som är lika inriktad på låg förbrukning som dieslarna. Tyvärr har man inte ännu så ofta prioriterat det på bensinmodeller, men det börjar komma allt fler signaler om nya bensinmotorer efter det koncept folk har skrattat åt när jag började spekulera om framtidens bensinmotorer för ett par år sedan. Nämligen att vi går mot små fåcylindriga motorer hårt pumpade med turbo och/eller kompressor tillsammans med direktinsprutning för att komma upp i normala maxeffekter så som dagens sugbasmotorer ger.

    Men min 10 år gamla Toyota Carina kombi, som förvisso är lättare och framhjulsdriven, men ändå samma storleksklass som en A4. Senaste tankningen visade också en förbrukning på 0,54 l/mil, och det på en sträcka av 101 GPS-uppmätta mil. Däri ligger 4 långa sträckor och en kort. Skulle jag köra allt i ett svep skulle det sjunka ytterligare ett par cl. Denna motor ger bara 107 hk, men med en turbo och 1 bar skulle man hamna kring 200 hk och den skulle inte dra mer bensin vid lättkörning för det. Snarare skulle man kunna utnyttja extra kraften till lite högre utväxling och komma ned under halvlitern på landsväg. Räknar man sedan på att diesel släpper ut 10% mer koldioxid per liter bränsle än bensin samt att diesel fortfarande släpper ut enorma mängder kväveoxider som försurar sjöar och skogar, så framstår denna Audi som rena miljösvinet...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24
  2. Hur går era 95 SC aeros(250hk) ?
    Av turbo_joel i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 22:34
  3. Saabs nya v6 diesel?
    Av alex_j83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 19:57
  4. 250hk på hjulen
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 09:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •