Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bilen dog!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131

    Bilen dog!

    Var precis klar med mitt topp och kamkedje byte+borttagning av balansaxel kedja, prov startade bilen, och den gick igång direkt. Lät den stå på tomgång i en kvart för att bränna bort oljerester mm som låg på varma delar i motorrummet. Efter detta tog jag en testtur, Tog det väldigt lungt och låg aldrig över ca 2000 varv, Efter ca 15-20 min så dog bilen i samband med ett gaspådrag, Inte mer än ca 2400 rpm och inte spec mycke ladd. Det small till och bilen tvärdog, När jag sedan hade bogserat hem bilen och gjorde ett start försök så tände den och gick igång för att sedan inte orka mer och till slut dö. Då hörde jag en baksmäll ifrån avgasröret. Kom då på att det även var så det lät när bilen small till innan den dog första gången. Det luktar bensin ifrån avgasröret när man försöker starta vilket väl tyder på tändnings problem? Tändstiften är inte bytta sen topplocksbytet men dom var relativt nya då. DI-kasset har jag tillgång att låna någon dag i veckan om alla röda är samma, vilket dom väl är ? kamkedjan skall jag kika till i morgon, även om jag inte tror att den har med problemet att göra ( ? ) Jag har filmat en liten snutt vid startförsök men har ingen server plats att lägga upp den på, Om någon vill hjälpa till med detta är ni hjärtligt välkommna att pma = )

    Om det inte är DI, Vad kan det då vara?
    Och, Hur kan en DI (om det skulle vara den) bara ge upp så plötsligt?


    Alla förslag godtages med nöje!

    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    42
    Alla tryckslangar sitter på plats? Kedja som hoppat? På din årsmodell och uppåt så är dom röda kastetterna samma.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Tryckslangarna ska sitta på plats ja, Får kika över det i morgon... Kedja som hoppat, Visste inte enns att det var möjligt... Den satt fint på plats vid monteringen, Och inställningarna skall också vara rätt, Kan ju dubbelkolla. Men bilen gick ju faktiskt fint dom första 15-20 minutrarna.
    Men tackar för tipsen.

    Fler godtages gärna

    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Najjklas
    Den satt fint på plats vid monteringen, Och inställningarna skall också vara rätt, Kan ju dubbelkolla
    Hurdå ?

    In på MSN

    Mvh Marcus

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Hurdå ?

    In på MSN

    Mvh Marcus
    Du får ju svara på msn då = ). Dock är det sängdags för mig nu! Så vi kan ta det i morgon på msn. Men är det fler människor som sitter och suger på tankar och förslag så skriv gärna ner dom

    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    lyfter
    Saab 9-3 2.0t -99

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Nu finns en film fil på:

    http://hem.passagen.se/niklas.kristiansen/MOV01699.MPG

    Ursäkta den dåliga ljud och bildkvaliten...

    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Fjärde inlägget på rad nu då = )
    Jag vet att det var några som var intresserade av hur allt hade gått efter mitt kamkedje och toppbyte, Har i den tråden hänvisat hit och vill bara tala om att bilen fungerar, och går som en klocka!
    Som ett plus har jag blivit av med min ostabila tomgång som fanns innan.

    Jag kan inte säga att det är utan att vara lite stolt som jag lyckats med ett så relativt stort ingrepp, som också var det första jag gjorde. Nu får bilrackarn ge mig något svårare att bita i Jag vann denna ronden.

    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    vad var felet då?
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Slangklämman som fäster tryckrör-ic slangen mot ic:n hade gett upp.
    Det var förmodligen det roligaste mecket jag gjort i mitt liv, Trodde ju att det hade hänt något dyrt, så att köpa en slangklämma för 29 kr och skruva dit var ett grymt skönt sätt att få bilen att fungera igen på = )


    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •