Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ladd problem 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158

    Ladd problem 9000

    Har ett väldigt konstigt ladd problem.

    För det första då svajar den mellan 0.6-1.0bar Går till 1 bar och sen ner och upp hela tiden. Ibland kan det ladda som den ska men det är inte ofta. Sen så igår när jag drog på motorvägen så kände jag ingen kick alls och kollar på laddtrycksmätarn och vad ser jag, jo bilen laddar bara 0.2 bar.

    Saktar ner lite och testar igen och då svajar laddet och nåra varvtal senare så 0.2bar igen. Körde lugnt ett tag och testade igen och då låg den och svajade mellan 0.6-1.0bar som vanligt och aldrig 0.2.

    har testat byta MV och ingen skillnad, blev inte bättre med nya stift heller.

    Så vad tycker ni. Det funkar ibland att den laddar som den ska utan att den svajar men det händer knappt aldrig. Oftast så svajar den.

    Börjar bli irriterad nu. Har bytt lite slangar utan att det hjälper. Vad ska jag börja med och göra?
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 389
    Kolla efter läckage först och främst.
    Låter som en liten läcka på någon vakum slang.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kolla efter läckage först och främst.
    Låter som en liten läcka på någon vakum slang.

    MVH

    F
    Har kollat det och inte hittat nåt. Kan kolla igen ifall jag hittar nåt. Men kan det bli sån effekt att ibland så funkar det och ladda som det ska men oftast svajar det kanske till 95% av gångerna när jag är ute.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 389
    Blir du väldigt skitig och svart om händerna när du tar på alla vakumslangar till bilen?
    Den till MVn, mapsensorn, BTRen och om du har laddtrycksmätare.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Blir du väldigt skitig och svart om händerna när du tar på alla vakumslangar till bilen?
    Den till MVn, mapsensorn, BTRen och om du har laddtrycksmätare.

    MVH

    F
    Det har jag inte tänkt på.

    Vi säger att jag blir det vad är det då?
    Och är inte så haj på slangar och namn. BTR slangen har jag bytt. Om det är den som är kanske ca. 10cm lång eller nåt. Mapsensorn vet jag inte hur jag ska kolla vet inte var den sitter. Kanske den lilla saken som är fast vid torpedväggen på vänstersida där det går in en slang från insuget? Och laddtrycks mätaren har jag kopplat ur. Alltså original. Har dragit en graderad mätare direkt från insuget. Och sen skitit i t-korset där original mätare sitter på. Så en ny slang mellan insug och dumpen utan skarvar.

    Och sen tänkte jag även att finns det nåt sätt jag kan kolla upp GLT om den laddar bara GLT genom hela registret stabilt. Har läst nåt om nån säkring 5 antar att det är till APC boxen då eller. Kan man köra utan den säkringen en stund och gasa fullt och se hur mycke GLT är på genom registret.

    Kanske massa dumma frågor nu men är inte så jätte jätte bra på motorer. Och vill även få bilen och gå som den ska.

    Tack
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    En grej till. Kan mitt problem orsakas av dålig mapsensor? Ifall den har blivit lite dålig.

    Tack
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    101
    Skriver åt 'turbo-danne' då han inte har dator på jobbet.

    Drog ut säkringen till APC, provade GLT och den laddade 0,3 och vid högre varvtal, ca 5000r/min så sjönk den till 0,2.
    Opel Vectra -01

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 389
    Du har väldigt svårt att kolla GLT då de är en läcka någon stans på systemet så du kan inte kontrolera rätt GLT
    Mitt andra tipps är att provtrycka systemet från turbon genom ICn och sen till insuget och till toppen.
    Kontrolera även AVn så de inte är den som läcker.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    139
    Provblås i slangen till avlastningsventilen, även prova sug i den. Det ska vara tvärt omöjligt åt båda håll. Innan jag bytte min var det i princip inget motstånd när man blåste i den
    og900 T16 -88B

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Dumpen är bytt.
    Provade yttligare en annan MV och ingen skillnad. Drog slangen (W) och kollade om den höll stabil ladd då och då gick den stabilt på 1.2bar utan att den svajade. (vissligen inte på full gas) men den höll trycket. Svajar inte heller om jag har slangen inkopplad så länge jag inte ger full gas. Strax innan fullgas då kan den hålla sig stabil men direkt när plattan är botten då börjar den svaja.

    Sen en annan grej. Tempgivaren på tryckröret har jag bytt men själva där man skruvar in den i är lös. Allstå går och snurra runt. svårt och förklara men själva givaren sitter fast men det det runt om sitter löst. Kan det läcka där genom?

    Jag fattar inte vad felet är om jag ska vara ärlig. Den laddar ju friskt 1.2bar om man rycker slangen från MVn
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  11. #11
    Har du kollat upp wastegaten? En slapp klocka känns som en möjlig andledning till ditt laddtrycksfall.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av körsaabnu
    Har du kollat upp wastegaten? En slapp klocka känns som en möjlig andledning till ditt laddtrycksfall.
    hur kollar jag det då på ett smidigt sätt och sen ifall den skulle vara dålig så hur åtgärdar man det? Är det ny WG som gäller då?
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  13. #13
    prova att dra lite i stången mellan membrandosa och wastegate,ska kännas "distinkt fjädrande".
    Det går att byta fjädern men det är lite knepigt(finns trådar om det)
    Enklast är ju att bara byta till en annan frisk om din skulle vara dålig.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 285
    Citat Ursprungligen postat av Turbo-Danne
    Dumpen är bytt.
    Provade yttligare en annan MV och ingen skillnad. Drog slangen (W) och kollade om den höll stabil ladd då och då gick den stabilt på 1.2bar utan att den svajade. (vissligen inte på full gas) men den höll trycket. Svajar inte heller om jag har slangen inkopplad så länge jag inte ger full gas. Strax innan fullgas då kan den hålla sig stabil men direkt när plattan är botten då börjar den svaja.

    Sen en annan grej. Tempgivaren på tryckröret har jag bytt men själva där man skruvar in den i är lös. Allstå går och snurra runt. svårt och förklara men själva givaren sitter fast men det det runt om sitter löst. Kan det läcka där genom?

    Jag fattar inte vad felet är om jag ska vara ärlig. Den laddar ju friskt 1.2bar om man rycker slangen från MVn
    om du rycker slangen ska turbon ladda så mycket den orkar! eller tills tryckvakten går i...mer än 1,2 alltså

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Citat Ursprungligen postat av Turbo-Danne
    Dumpen är bytt.
    Provade yttligare en annan MV och ingen skillnad. Drog slangen (W) och kollade om den höll stabil ladd då och då gick den stabilt på 1.2bar utan att den svajade. (vissligen inte på full gas) men den höll trycket. Svajar inte heller om jag har slangen inkopplad så länge jag inte ger full gas. Strax innan fullgas då kan den hålla sig stabil men direkt när plattan är botten då börjar den svaja.

    Sen en annan grej. Tempgivaren på tryckröret har jag bytt men själva där man skruvar in den i är lös. Allstå går och snurra runt. svårt och förklara men själva givaren sitter fast men det det runt om sitter löst. Kan det läcka där genom?

    Jag fattar inte vad felet är om jag ska vara ärlig. Den laddar ju friskt 1.2bar om man rycker slangen från MVn
    om du rycker slangen ska turbon ladda så mycket den orkar! eller tills tryckvakten går i...mer än 1,2 alltså
    jojo men vågade inte mer än 1.2, hehe. Körde inte på full gas. Höll den bara så det laddade 1.2.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Så nu har jag även bytt tryckröret. Min gamla va ju lite dålig. Där tempgivaren satt så själva huset till det snurrade runt och man såg att det hade läckt lite. Men nu sitter det en annan som är i bra skick, kontrollerade även rör böjen till IC:n och drog åt alla slangklämmor lite mer. Men svajandet är fortfarande kvar.

    Funderade även om det kan vara DI kasseten som kan göra sån effekt? (möjligtvis databoxen kanske "långsökt") Säger en gång till att bilen håller laddet fint ända till ca. 3000rpm efter det börjar det svaja. Oftast ser man det på 3,4,5ans växel
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Så yttligare testat lite. Provade mäta Magnetventilen och drivsteget på databoxen enligt vad som står i FAQ. Slutsatten att MG hade värden som den ska och fick spänning som den ska och på databoxen va det också som det ska.

    Ska testa DI kasseten om jag lyckas hitta nån man kan prova med. Provade även igen på motorvägen och det är från 2800rpm laddet börjar svaja, innan det så är det stabilt 1bar.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Är det ingen som kan hjälpa mig?

    Liten uppdatering.
    Bytte DI kassett och det va samma sak. Bytte även stift igen. Så nu kommer frågan. Vad är felet när bara ett stift ser ut så där och alla andra 3 perfekta och likadana.

    Kolla stift längst till vänster.





    Det va stiftet längst till vänster även i toppen. Så en tanke. Är det spridaren längst till vänster som är kass. Det va en som sa att det kan vara det. Och sen en polare som sa att om spridaren inte släpper genom tillräckligt mycke soppa så kommer motorn spika och även bränna stiftet över den cylindern.

    Stämmer uppgifterna. Kan någon kolla på bilderna och skriva sin åsikt. Nåt är ju fel med tanke på att alla andra stift är normala.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Så återkommer med lite resultat. Skriver ändå fast jag inte har fått svar på länge nu.

    Har bytt spridare och det hjälpte inte. Men. Bytte databox mot en annan som va chippad. Den laddade bättre och så men fladdrade 2-4gånger kanske osv. Kan varit att jag körde med BF95 och chippade boxar är väl programmerade till BF98. Hur som helst så gick bilen lite bättre. kan databox göra sånt fel så att laddtrycket svajar exakt på samma varvtal och oberoende växel. Som sagt innan 2900rpm då ligger laddet på 1bar stabilt.

    En annan fråga angående det här. Bilen får Ström problem efter ett tag och det hjälper att dra av + och - på batterit ett tag och stoppa tillbaka och då funkar det nåra veckor. Själva problemt är när det väl kommer är att när jag är ute och kör och ska blinka,sätta på helljus eller vad som helst som tar extra ström för stunden då dör bilen eller får kraftig strömnerslag. Står jag still tex och elfläkten går igång då dör bilen oftast. Problemet försvinner efter jag har dragit av + och - på batterit och håller sig felfri kanske 2 veckor.

    Så frågan är ju att kan det vara Databoxen? eftersom man nollställer väl databoxen om man gör bilen strömlös och ett av felet försvinner då en stund.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 cse 2.3t ladd problem
    Av thimy92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 01:10
  2. Ladd problem saab 9000
    Av _Pelle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 13:59
  3. Ladd problem med 9000 2.3T -96
    Av bebisblå i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 13:01
  4. Inget ladd i min 9000 2,3t, wg problem??
    Av Wikström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 14:13
  5. 9000 el-ladd problem
    Av nitro87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •