Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Steg 3 gör lite som de vill.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    362

    Steg 3 gör lite som de vill.

    Har Steg 3 og9-3 Aero 2001 Maptun

    Provade nu på knutan och gick hyffsat på 1 o 2 växeln men när 3 slängs i så vill han inte bygga upp trycket (skall va 1.45 men blir 0.8-1.0) för att långsamt byggas upp eller bara ligga kvar där.

    Tappade mkt på detta vilket va tråkigt.

    Däremot på bankörningen kunde man klippa till efter rätt så hårt kört på 3:an och då ville han. Men såklart inte varje gång.

    Det känns lite som att han gör som han själv vill. Har kollat stift, mv, av.

    Kan dock inte kolla di (skall få ny på saab) glt (tydligen krångligt på t7) om nån har lust kanske man kan få hjälp med att kolla de.

    wg, skulle den kunna kärva på en så pass ny bil med få mil på mätaren? Kan klockan vara för svag eller ic igentäppt?

    Annars har det gått bra ibland om man kör full repa från 3,4,5. Den har alltså lagt sig på 1.5 bar cirka, utan problem.
    Dock nästa gång (inte direkt efter) vill den inte alls va med, tok laddar till 1.7-1.8 för att ställa ner sig runt 1.0 och sedan bygga upp igen för att stabilisera sig.

    Skall man behöva göra adaption ofta? För just nu fiskörs de mest till jobbet 5 dar i veckan för att sen stå på helgen. landsväg o stadskörning. Nu rensade man ur den lite från träffen kanske de gör den väl.

    Några ideér?
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 272
    Slå en signal till dom på maptun.
    Svårt att säga vad de är.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 351
    Kan vara allt möjligt muckel.. Men det låter som den peakar lite väl högt. Vilket troligtvis gör att den spikar och backar laddtrycket.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    168
    Jag gissar på felande magnetventil
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    581
    Citat Ursprungligen postat av humanizer
    Jag gissar på felande magnetventil
    eller LMM, tändstift, DI.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    362
    Magnet ventilen är kollad, nya tändstift, lmm ej kollad skall ner på saab o fixa en ny di på garanti.

    Var ute o provade från 1500 varv upp till 3000 o då går han upp o lägger sig på 1.3-1.4 utan o skena, men de är utan o dra hårt på 2:ans växel. Gjorde flera ggr efter vartannat på 3:an o den lade sig som den skulle.
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 745
    Hej !

    Ett PM från Sasse var "vänligt nog att hinta om denna tråden" och även passa på att påpeka att det skulle vara kul att läsa ut mjukvaran ur denna oxo....

    Plus att Patrik 319 gör ett inlägg "i en intressant anda"...

    VA FAN ÄR DET MED ER ? Antingen är ni så dumma som ni faktiskt gör er, vilket må vara förlåtligt i viss mån, eller så är bakgrunden en helt annan vilket borde resultera i påföljder...

    Med det beteende ni uppvisar så kanske det är dags att överväga att sluta med meningslösa inlägg, eller kanske sluta med inlägg överhuvudtaget?

    Den som läser beskrivningen av trådskaparen och tråden med Magnus bil ser att beteendet på denna bilen är inte det samma som på den 9-5 Aero med Nordic program som gick tokigt för att sedan med ett pgm från MapTun funka "u.a."

    Till trådskaparen, vänd dig till MapTun för rådgivning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    362
    Har vänt mig till Maptun förra året men åkte aldrig in med bilen, inte tänkt så mkt mer på de men nu när de börjar bli sommar så vill man få ordning på grejorna igen.

    Då hade jag mail kontakt med Fredrik och även på telefon som är grymt snabba på att svara.

    Men tyckte att det finns ett forum som är till för att man skall kunna få svar på ett och annat då de kan va fler än jag som haft liknande problem.

    Har nämligen 50 mil dit så de skall klaffa lite, inte så att man åker in på o tar en fika för att diskutera senast direkt.

    Idag vart Jag ute och testade lite igen: Drog på 2:an fullt och 3:an fullt men när fyran skulle i så ställde han ner sig men efter lite släpp o gas o så släpp o gas igen på pedalen så kunde de gå fullt även på 4:an igen.
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 032
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !
    Ett PM från Sasse var "vänligt nog att hinta om denna tråden" och även passa på att påpeka att det skulle vara kul att läsa ut mjukvaran ur denna oxo....
    Plus att Patrik 319 gör ett inlägg "i en intressant anda"...
    VA FAN ÄR DET MED ER ? Antingen är ni så dumma som ni faktiskt gör er, vilket må vara förlåtligt i viss mån, eller så är bakgrunden en helt annan vilket borde resultera i påföljder...
    Med det beteende ni uppvisar så kanske det är dags att överväga att sluta med meningslösa inlägg, eller kanske sluta med inlägg överhuvudtaget?
    Den som läser beskrivningen av trådskaparen och tråden med Magnus bil ser att beteendet på denna bilen är inte det samma som på den 9-5 Aero med Nordic program som gick tokigt för att sedan med ett pgm från MapTun funka "u.a."
    Till trådskaparen, vänd dig till MapTun för rådgivning.
    Helt OT men eftersom DR Laddttryck får slänga ut ett försvarstal så kan jag bara quota in detta och visa hur olika de beter sig.....

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Hej!
    Jag har uppdagat ett problem med den nya kärran. Vid snabba växlingar på fulllast så går han allt som oftast in i laddtrycksspärren vilket inte känns alls bra. Jag har fått uppdaterat programvaran nu i veckan men fenomenet kvarstår.
    Det ter sig som följande: om jag smyger upp laddtrycket så går det fint, han går inte in i spärren med om jag "golvar" pedalen vid varje växling så klipper han.
    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !



    Plus att Patrik 319 gör ett inlägg "i en intressant anda"...

    VA FAN ÄR DET MED ER ? Antingen är ni så dumma som ni faktiskt gör er, vilket må vara förlåtligt i viss mån, eller så är bakgrunden en helt annan vilket borde resultera i påföljder...

    Med det beteende ni uppvisar så kanske det är dags att överväga att sluta med meningslösa inlägg, eller kanske sluta med inlägg överhuvudtaget?

    Vad FAN det är med mig? Du har PM.




    Mvh
    Patrik 319


    Tajger, Naturligtvis fixar Fredrik på Maptun detta om du slår honom en signal, trots att det högst troligt är ett hårdvarufel.
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 213
    Mina erfarenheter:
    Min förra 9-3a med MapTun steg 3 uppförde sig precis på det där viset. Ibland fick man fullt ös och livet var glatt, medans andra gånger så blev det GLT på 3an och mungiporna neråt. Väldigt svårt att säga de exakta förutsättningarna när detta hände, men det var väldigt tydligt. Detta dock på en T5-bil. Jag löste problemet med att byta till Nordic, men det är ju fullt möjligt att MapTun själva kan fixa det

    Smyga upp så går det, stämpla så slår den i spärren-felet hade jag också. Det var magnetventilen som läckte lite. Det blev omedelbart bra efter byte av magnetventil.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647
    Min kompis hade liknande på sin bil, då var det magnetventilen.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 012
    Har haft samma på min, dock T5.. men samma typ av symtom..
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 745
    Hej !

    Den som bemödar sig att läsa hela tråden ser nog att bilarna skiljer sig åt i beteende.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    362
    Skall få en uppdaterad programvara av dem.
    Är det normalt att de tar betalt för uppdatering?

    Kände på wg armen och fick ta 3 fingrar för att röra på den?
    Kan de vara lagom? Går de smörja upp den på något vis?

    Kan jag kolla mitt glt utan att behöva koppla till massa tryckmätare?
    Eftersom det är T7.
    Mekaniskt glt kör jag ihop slangarna C och W då? I så fall hur?
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 040
    Medlem#
    5389
    Visst, det går att koppla ihop C och W slangen men vad jag har fått lära mig och även erfarit är att GLT kan bli "lite vad det vill" då motorstyret trottlar sig till rätt tryck mha. spjället. FÖr att kontrollera att man har rätt grundladd på en T7 så är nog det enda riktiga att koppla in tryckkälla samt en manometer el. dyl till tryckklockan. Smyg sedan på tryck och kolla när armen börjar röra sig, där har du ditt GLT.

    Hur man kontrollerar ifall grundladdet skenar med varvet på en T7 vet jag inte ritkigt hur man ska lösa...


    Mvh M

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    362
    Nu har 1-3an börjat gå bra igen men där emot full gas på 4:an går bra i början men vid 3500varv tappar den enormt och toksänker till 0.8 Känns lite som fjädern i tryckklockan inte orkar hålla emot?

    Skall man köpa ny membrandosa (Vilken i så fall) eller skall man satsa på förstärka den man har. Borde bli billigare!

    Vet att man inte skall nollställa boxen enligt många men skall man prova? Och börja på nytt...
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    362
    jag slängde i steg 3 från nordic i min bil förra veckan.. jag tyckte inte skillnaden blev så stor som jag förväntat mig jämfört med steg 2 som jag hade innan..

    igår när jag va ute och körde sköt jag slangen mellan turbon och IC:n.
    efter jag fixat det idag så gick den grymt mycket bättre! den har ju troligen läckt lite i en skarv och sedan släppt helt nu när den laddar mer.

    symptomen va att den inte slängde på laddet direkt utan mer började vid ca 1bar och gick upp till ca 1,2-1,3, och kunde tappa orken och laddet när jag drog fullt 1,2,3,4...
    nu när slangen är hel laddar den runt 1,3-1,4 och känns mycket piggare.. laddet kommer rappare och den håller det.

    bara en tanke!
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    215
    på min ng900 med t5 så hade jag förra sommaren lite svajigt ladd o ibland slog ladd spären i men jag smörjde upp MV med lite WD40 lr nått liknande mins ej då funkade det perfekt o gör fortfarande....

    mvh erik

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    362
    Hur gör jag för att smörja upp den?

    Behövs den öppnas upp då? Eller spray med nått in i den då?
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

Liknande ämnen

  1. bsr steg 3 Vill ha mer
    Av syclone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 12:28
  2. Vill anv original steg i 9000cc
    Av NS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 10:16
  3. AS3 steg om inte vill spela!
    Av Grout. i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 15:33
  4. Vill nån photoshopa lite åt mig?
    Av Eriksson866 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •