Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Varvräknare med Motronic styrsystem?

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Varvräknare med Motronic styrsystem?

    Tjena,

    har en snik ng900 2.0 -94 utan turbo. Dessutom är det modellen utan varvräknare i original instrumenten. Och jag stör mig extremt mycket på att inte ha en varvräknare. Så nu har jag monterat in en liten 52mm i ett A-stolpehus. Till problemet:

    Vart får jag varvtalssignalen? Sökt på forumet, men de flesta handlar ju om bilar med Trionic som styrsystem. Min bil har Bosch Motronic om jag förstått det hela rätt, och då går det således inte att följa anvisningarna till T5 systemen.

    Jag har provat att koppla in varvräknaren på det gamla hederliga sättet, dvs grön kabel (minus) på tändspolen men det fungerar ej. Kollade även i kabelstammen under instrumentpanelen, tänkte att det skulle finnas fördraget för bilar med varvräknare original...men det verkar inte finnas sladdar till det heller. Någon som har några förslag?

    Tack på förhand!
    MVH Nicklas.

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Jag skulle inte koppla in den på tändspolen iallafall, den signalen är allt annat än snygg.. Du vill ha en filtrerad signal som bilen använder. Borde finnas någonstans, jag vet dock inte vart
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Okej. Står i beskrivningen att man kopplar den på minus på tändspolen, kan förstå att det blir lite störningar på den signalen.
    Men i mitt fall så rör sig ju inte ens varvräknaren om man kopplar den så...vilket bara kan bero på 2 saker: Antingen är varvräknaren paj, eller så är det inget som liknar en varvtalssignal på just den kabeln på tändspolen.

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Ingen som har varvräknare originalmonterad som vet vart den tar signalen ifrån?
    I Haynes kopplingsschema står det att det är en grön/röd kabel som går från instrumentbrädan och vidare till en krets som de kallar 13/7k eller nåt sånt. Men jag kan inte hitta någon annan krets i de olika scheman som finns i boken som heter så.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    som de kallar 13/7k eller nåt sånt.
    Bläddra fram till kopplingsschema 13. Sedan kollar du var K-raden skär 7-kolumnen. Där ska finnas en pil med liknande siffror från det första schemat. Sedan är det bara att fortsätta följa sladdarna.

    Om du fattar, knappt så jag gör det...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    som de kallar 13/7k eller nåt sånt.
    Bläddra fram till kopplingsschema 13. Sedan kollar du var K-raden skär 7-kolumnen. Där ska finnas en pil med liknande siffror från det första schemat. Sedan är det bara att fortsätta följa sladdarna.

    Om du fattar, knappt så jag gör det...
    Ah, det borde man ju ha fattat hehe! Tack så mycket! Ska genast kolla upp det när jag kommer hem. 100 spänn på att det är någon väldigt störig komponent som ger varvtalssignalen...slutar väl med att man får rycka ur motorn för att kunna dra kabel...

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Hittade kabeln som går från orignalmonterad varvräknare fram till ECU enheten...dock så är det plus (+) på den kabeln vilket skulle paja min varvräknare om jag kopplade på den...behöver en minuskabel.

    Fan, är det ingen här som har eftermonterat en varvräknare?! Är det bara ng900 utan turbo som har Bosch Motronic som styrning?!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Lyfter denna tråden.

    Har samma problem, tänkt att sätta in en varvräknare i min 900 -94 med motronic.
    Någon som vet om det finns varvräknarsignal ut från motronicboxen?


    (varför ligger inte tråden i "motor och motorstyrning"?)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Efter en del letande kom jag fram till att Pin 6 på motronicboxen är vartalssignal ut.
    Så där kan man koppla in valfri varvräknare.

Liknande ämnen

  1. databox motronic
    Av jetor_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •