Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vibrerar/skakar i bilen (og900)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197

    Vibrerar/skakar i bilen (og900)

    Min og900 -92 har börjat att skaka rejält när jag åker. Det släpper när jag svänger lite åt höger, men så fort jag åker rakt och framför allt när jag svänger vänster så vibrerar det i hela bilen.
    Det har blivit värre senaste dagarna.

    Två spontana gissningar, hjullager eller bromsskiva.
    Men då är frågorna, vibrerar/skakar bilen av taskigt hjullager? Tilläggas ska väl att det även låter lite samtidigt som det vibrerar. Men det låter inte det typiska hjullager-tjutet.
    Så därför går min stora gissning till bromsskivan. Men kan bilen skaka så av en skev skiva? Jag vet att ena framskivan är lite skev då det sedan ett par månader har börjat vibrera lite när jag bromsar. Men kan det övergå till att skaka i bilen när jag kör?!? Och varför släpper det då när jag svänger höger?

    Hoppas någon kan hjälpa ganska snabbt...

    Och om det är skivan, är det farligt att köra med det? Ska nämligen åka ca 70 mil kommande vecka.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Kolla så att hjulbultarna sitter riktigt dragna. Låter kanske dumt men har själv råkat ut för exakt samma sak på en og900 -92. I förrgår...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185
    Har också haft problem med vibrationer på en 900 S-92. Misstänkte först drivknutar men visade sig att det var ett bromsok som låg på som skapade vibrationerna. Kontrollera så bromsarna inte går varma.
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Kolla så att hjulbultarna sitter riktigt dragna. Låter kanske dumt men har själv råkat ut för exakt samma sak på en og900 -92. I förrgår...
    De sitter åt!


    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    Har också haft problem med vibrationer på en 900 S-92. Misstänkte först drivknutar men visade sig att det var ett bromsok som låg på som skapade vibrationerna. Kontrollera så bromsarna inte går varma.
    Vibrationerna börjar direkt när jag kör. Och som sagt, jag vet ju om att en bromsskiva är skev, kan den ligga bakom problemen då tro?
    Dessutom så släpper det vid gaspådrag, när jag accelererar. Men så fort jag släpper upp gasen så börjar det vibrerar, och skakar när jag svänger vänster. Åt höger släpper det helt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Jahopp, då har jag fått bekräftat vad det var.
    Drivknuten...

Liknande ämnen

  1. bilen skakar och vibrerar 900ng
    Av sir_Daniel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •