Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: vilket håll ska staget åt när man vill höja GLT????

  1. #1

    vilket håll ska staget åt när man vill höja GLT????

    har en saab 9000 2,0t -93 undrar bara vilket håll staget ska åt när man höjer glt

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Du ska korta staget! Alltså släpp spär muttern några varv, skruva in gångan som kommer fram i staget, dra åt spärrmutern.

    Men varför vill du höja GLT? Är WG-fjädern slapp eller?

    VH

    /Johan

  3. #3
    precis stoppat i chip därför jag ska höja, har ett glt på ca o.4-0.45 men han som gjort chipen sa att laddet ska upp till 1.1 - 1.2

    mvh marcus

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av uddemannen
    precis stoppat i chip därför jag ska höja, har ett glt på ca o.4-0.45 men han som gjort chipen sa att laddet ska upp till 1.1 - 1.2

    mvh marcus
    Ska du höja GLT till 1.2 bar

  5. #5
    laddet ska upp till 1.1 ja

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av uddemannen
    precis stoppat i chip därför jag ska höja, har ett glt på ca o.4-0.45 men han som gjort chipen sa att laddet ska upp till 1.1 - 1.2

    mvh marcus

    Ja men du, inte ska du væl gøra det på sjælv på stången??!!

    Den økningen av laddtrycket ska væl chippet sjælv ordna?? Hur som helst så ær det nog vældigt fel att førsøka skruva upp ett så høgt laddtryck bara på stången, det lær inte bli någon bra funktion på vare sig spikreglering eller annat, samt stor risk før skenande laddtryck.

    Ær du sæker på att du inte har missuppfattat det hela?? Och han chippmæstaren har sagt att laddtrycket kommer att hamna på ca 1,1 bar efter chippningen? Inte att du sjælv ska skruva upp grundtrycket dit?

    Om inte så kan man ju børja fundera om du kanske køpt chippet från någon i Laxå.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195
    på ingen av mina bilar jag har ställt upp laddet på har något chip klarat av jobbet iaf.. ja hemskt lite iaf, men tror ju knappast att det går att programera chipet så att den ställer upp trycket till 1.7bar om man nu skulle vilja ha det? med tanke på att wastegaten är en mekanisk konstruktion! en og900 jag hade med omlödd apc och 3" körde då jag runt med och laddade 1.5bar utan problem, gick förövrigt i pite ett tag med, och klarade av strippen på 14.??. ganska bra för att vara nästan original
    900aero

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195
    samma sak gäller ju alla anda bilar med, tex dom som kör med separat wg, där finns det en skruv man skruvar på för att justera laddtrycket, annars om allt sköttes elektroniskt så skulle ju det inte behövas någon wg!
    så har då jag lärt mig iaf, att elektroniken sköter bränslemängden, så att man kan ladda mera och ställa upp laddet via wg
    rätta mig om jag har fel...
    900aero

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av sjobas
    samma sak gäller ju alla anda bilar med, tex dom som kör med separat wg, där finns det en skruv man skruvar på för att justera laddtrycket, annars om allt sköttes elektroniskt så skulle ju det inte behövas någon wg!
    så har då jag lärt mig iaf, att elektroniken sköter bränslemängden, så att man kan ladda mera och ställa upp laddet via wg
    rätta mig om jag har fel...

    Ja du har fel......

    Elektroniken i nyare bilar ersætter inte WG, utan den styr WG via en magnetventil som reglerar mængden reglerluft ner till aktuatorn (den blanka dosan som "stången" sitter i) som i sin tur øppnar och stænger WG som ju sitter inne i sjælva turbon vanligtvis på vardagsbilar.

    Dina teser kan stæmma delvis på gamla bilar, runt eller føre -90.

    Æven om man har en bil med separat/extern WG så kan elektronik fås att styra det på samma sætt jag beskrev ovan.

    Nær elektroniken styr laddtrycket så justeras WG in till en bestæmt sk. grundtryck utan elektroniken inkopplad. Dærefter så styr elektroniken laddtrycket till ønskat/programmerat værde øver detta grundtryck, och inte minst, kan reglera ned om spikning uppstår om den funkionen ær aktiverad.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195
    jo jajjamen det håller jag med om, men kan man verkligen korrigera laddtrycket hur mycket som helst? ursäkta då om det var halverst fel
    men hur som helst så kan man ju nu om man vill ändra på laddtrycket via wgn med, samt laborera med bränsletryck/spridare om man inte tycker chippet "funkar" tillfredsställt, dock så kan det ju då vara bra att ha lambdamätare inkopplad så man håller koll på blandningen..
    900aero

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av sjobas
    jo jajjamen det håller jag med om, men kan man verkligen korrigera laddtrycket hur mycket som helst? ursäkta då om det var halverst fel
    men hur som helst så kan man ju nu om man vill ändra på laddtrycket via wgn med, samt laborera med bränsletryck/spridare om man inte tycker chippet "funkar" tillfredsställt, dock så kan det ju då vara bra att ha lambdamätare inkopplad så man håller koll på blandningen..

    Ja iprincip kan man korrigera laddtrycket hur mycket som helst, men, det gæller ju att alla ingående delar och instællningar matchar varandra.

    Om man har en aktuator, den blanka dosan med stången, som har en standardfjæder i sig, så passar den oftast før laddtryck som ligger runt det som vardagsbilar oftast har. Før att kunna få det att lira bra med høgre laddtryck æn det så kan det bli læga att byta till en hårdare fjæder før att få "balans" i grejorna. Vilket sen kræver ett program/chip som ær anpassat før de nya førhållandena och ændrade hårdvaran.

    Personligen så skulle jag vilja sæga så hær, att måste man børja fippla med brænsletryck/spridare før att få ett chip att funka som man vill eller tænkt, så skulle jag nog se mig om efter en annan chipmakare jag...

    Att sen vissa fingrar ændå, bara før att de vill ha mer fjutt och tror de vet vad de gør, vilket de sællan gør..... Det ær en annan sak det...


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    chipet ställer inte laddet har 2 chip den ena för bränslet o det andra för e ju för att jag har elektronisk laddvakt som i normala fall skulle gå in o bryta men däremot tror ja om ja hade haft en bil som va 94 o framåt så hade det sett annorlunda ut, men jag har blivit tillsagd att höja laddet manuellt av denna killen även speedparts har sagt detta

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av uddemannen
    chipet ställer inte laddet har 2 chip den ena för bränslet o det andra för e ju för att jag har elektronisk laddvakt som i normala fall skulle gå in o bryta men däremot tror ja om ja hade haft en bil som va 94 o framåt så hade det sett annorlunda ut, men jag har blivit tillsagd att höja laddet manuellt av denna killen även speedparts har sagt detta
    Nu blir man ju nästan upprörd...

    Ursäkta att jag frågar men vad är det för nån som gör så fruktansvärt "dåliga" chip? Har man elektronisk laddtrycksstyrning med knackreglering så bör man ju använda sig av det.

    uddemannen finns det nån möjlighet att lämna tillbaka chippen tror du? Det krävs som du säger två chip, ett sköter bränslet (LH) och ett sköter tändning, (laddtrycksspärr) och laddtryck (DI/APC). En duktig "chippare" ska inte behöva höja laddtrycket genom att skruva på WG-stången då har man knappast lyckats med chippet.

    Är det du som hört i första hand från Speedparts att man höjer laddtrycket genom att skruva på stången? Att de har sagt det har jag nämligen väldigt svårt att tro. Finns det nån chans att du kanske missförstått det hela?

    Att höja laddtrycket genom att skruva WG ska man inte behöva på en Saab turbo nyare än ~1980 (og900s undantaget).
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    ja de låter som vi har råkat ut för samma chippar då jag också fick denna infon. bra att de finns lite mer folk som har kunskap och delar med sig då man inte gärna vill spränga bilen i små bitar,

  15. #15
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av uddemannen
    chipet ställer inte laddet har 2 chip den ena för bränslet o det andra för e ju för att jag har elektronisk laddvakt som i normala fall skulle gå in o bryta men däremot tror ja om ja hade haft en bil som va 94 o framåt så hade det sett annorlunda ut, men jag har blivit tillsagd att höja laddet manuellt av denna killen även speedparts har sagt detta
    Hade du haft en gammal og900s med lättrycksturbo så kan jag förstå att en enkel (och dålig) väg är att pystrimma. Men inte på din moderna bil. För att trimma din bil ska du åka till någon som KAN systemet.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av sjobas
    jo jajjamen det håller jag med om, men kan man verkligen korrigera laddtrycket hur mycket som helst? ursäkta då om det var halverst fel
    men hur som helst så kan man ju nu om man vill ändra på laddtrycket via wgn med, samt laborera med bränsletryck/spridare om man inte tycker chippet "funkar" tillfredsställt, dock så kan det ju då vara bra att ha lambdamätare inkopplad så man håller koll på blandningen..
    Eller också går man tillbaka och klagar? Varför skulle man acceptera att behöva göra modiferingar för att få något att fungera som man faktiskt har betalt för att det ska funka?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    har pratat med min chipleverantör och han säger att de inte funkar så på min bil utan att de ska ställas upp manuelt. jag har ju en 9000 T års 90 tcs och denna trimmare vart jag ju rekomenderad till här på forumet.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av vogge-light
    har pratat med min chipleverantör och han säger att de inte funkar så på min bil utan att de ska ställas upp manuelt. jag har ju en 9000 T års 90 tcs och denna trimmare vart jag ju rekomenderad till här på forumet.

    Jo, men æven om så ær så ær det sannolikt på tok før mycket att justera upp till bara på stången. Det kommer anntagligen att bli før svårt før WG att øppna mycket nog nær den væl ska øppna, med skenande laddtryck som føljd vilket inte ær bra.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Jag pysslade en del med GLT på min Volvo 855 T5, och vid för högt GLT, så började laddtrycket "pumpa". Dvs, då trycket byggdes upp, så släppte MV ut trycket för mycket (p.g.a de hårt spånnda WG-fjädern), elektroniken stängde då MV:n, varvid trycket ökade igen osv.

    Detta var vid ett GLT på 0.8 bar, åker nu på ~0.6 vilket ger en rätt så direkt respons, utan att trycket pumpar.

    1.4 i GLT, N E J, inte med orignal fjäder och inte med MV inkopplad.

    VH

    /Johan

  20. #20
    nej nej de har blivit missuppfattat jag skulle inte höja på wg stången utan att göra någon form av strypning mellan wg klockan och magnetventilen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Grenrörspackning, vilket håll? OG9-3 B2x5
    Av Sammen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 18:56
  2. H&R fjädrar vilket håll?
    Av lollevontågarp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 10:41
  3. Vilket håll ska jag skruva åt på WG för att öka glt ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •