Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mystiskt gällande kamkedjan...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Mystiskt gällande kamkedjan...

    Har en 9-3 Aero 01 (12.800mil)

    Min spännare är efter dubbla kontroller ute 20mm (sista knäppet har passerats), och jag är m.a.o helt säker på att spännaren inte dragits ut då jag tog loss den.

    Av den anledningen besöktes Biva idag och en mekaniker fick lyssna på motorn och kamaxeldrivningen. Han sa: - "Inget som helst skrammel eller rassel, det är bara att köra vidare" och vidare: "De som vi har bytt kamdrivning på har haft spännaren på 16-17mm och rasslat av bara den..."

    Hur kan min spännare nåt botten utan att det låter "fel" om motorn?

    Troligt är ju att kedjan ändå är slapp (jag tycker det väser en del om kamdrivningen)...

    VIDARE FRÅGOR:

    Går det idag att köpa rabbaterat "kam/balanskedjekit" som privatperson av Saab återförsäljare?

    Enligt mekanikern på Saab byts "kam/balanstransmissionen" med alla skenor med motorn i på 9-3:an. Hur bökigt är det?

    Motorgaranti kan jag glämma då det bytts olja för sällan gällande tid..

    Tacksam för svar på frågorna ovan.

    VH

    /Johan

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Ta bort höger framhjul, innersköm och sen multiremmen.
    Sen är de demontering av bröstkopan och att montera bort alls som ska bytas och på med nya saker.

    Kolla med Maptun vad dom tar för operationen.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    På 9-3:an är det tydligen förjävla bökigt att få bort transmissionskåpan om man inte skjuter motorn i sidled.

    Talar du av erfarenheter från 9000?

    VH

    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    440
    9-3 är bökigare, men inte så svårt ändå.

    Har varit med om bilar med spännare max ute, som inte låtit ett dugg. Men kedjan ser ut som en berg och dalbana vid kamdreven, vet till o med en som kuggat pga. slapp kedja, också den helt tyst. Är spännaren ute 20mm är det bara att byta tyvärr...

    Satsen kostar runt 8-900kr även för en privatperson.. bara att köpa.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    9-3 är bökigare, men inte så svårt ändå.

    Ok, misstänkte detta med att kedjan är slapp. Biva mekaniker är tydligen inte allvetande ändå...

    Hur bökigt är det. Räcker det med att lossa på motorfästena och baxa lite i sidled, eller måste man på drivaxlarna för att kunna sidförskjuta motorn?

    Måste man loss nåt mer än avgasupphängningen vad gäller anslutningar för att få motorn i sidled?

    Vh

    /johan

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176
    Jag har bytt detta på min 9-3 Aero -00 så jag har viss kunskap om ämnet men får ändå gissa litet eftersom jag bytte koppling samtidigt och därför också hade bort växellådan!

    Du måste med största sannolikhet plocka bort drivaxlarna för att skjuta motorn tillräckligt i sidled
    Det finns trådar som beskriver "skjutandet i sidled" med domkrafter, träklossar och annat. Själv gjorde jag en balk liknande den som SAAB har (som ställs på skärmarna). På den gjorde jag en "vagn" som jag kunde skjuta i sidled på balken. Motorn hängde i balken och kunde enkelt skjutas 10-15 cm i sidled. Det blev gott om plats. Troligen klarar man sig med att skjuta motorn 5-10 cm i sidled.

    Dessutom tog jag bla bort oljetråg, vattenpump, servostyrningspump, AC-kompressor, vattenslangar och avgassystemet från turbon.

    Sedan lättade jag på topplocksbultarna till ca 5 Nm åtdragning för att i möjligaste mån lätta på toppackningens tryck på kamdrivningskåpan.
    Jag fick både bort och dit kåpan utan att skada toppackningen (det gick dessutom lätt). Och så passade jag på att byta lilla drivhjulet till drivremmen när ändå allt var lätt att komma åt.

    Sedan drog jag toppen igen. Skall dock inte nämna hur för det stämer inte med den gängse uppfattningen som du kan läsa om här på forumet.
    Hittills (efter 10 mil) är det tätt överallt.
    Fast jag skulle väl inte bli alltför överraskad om jag åker på att byta toppackning inom en snar framtid.

    Per L

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176
    Det gick litet för snabbt här ovan!
    "lilla brythjulet" skall det vara och inte "lilla drivhjulet"!

    Per L

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Var bor du Per. Är lite sugen på att låna/hyra din hemsnidade balk.

    F.ö. Var du tvungan att riva genarator, servopump och kompressor för sidförskjutningen? Lr var du även igång med dessa grejor ändå?

    VH

    /Johan - Norrköping

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176
    Det hade du gärna fått men jag bor i göteborgsområdet så det är rätt långt mellan oss!

    Om jag kommer ihåg rätt nu så tog jag bort generatorn för att få bort höger drivaxel med lagerbock. Skall du inte ta bort växellådan så kan dessa grejor sitta kvar. Däremot måste du säkert lossa drivknuten i höger hjullager för att kunna sidoförskjuta motorn (och även på vänster sida). Sedan behöver hela eller delar av växlingsmekanismen lossas för sidoförskjutningens skull.

    För att få bort transmissionskåpan måste vattenpump, servopump, luftfilterburk med luftmängdmätaren (eller vad den heter på moderna bilar) bort. Och tror jag även remspännare och insugningsröret till turbon.

    Själva turbo kan sitta kvar.

    AC-kompressorn är jag osäker på men jag tror att den måste lossas för att ta bort fästet som sitter ivägen för transmissionskåpan. I mitt fall skulle jag flytta motorn så mycket att den i vilket fall som hels måste bort kAC-ompressorn för att slangar och rör inte medgav så stor förflyttning av kompressorn.

    Och det var riktigt trångt att få bort grejorna på sina ställen. Till och med värre än på mina Austin/BMC Cooper/Coper S från 6o-talet som jag på den tiden tyckte var fullt tillräckligt trång att meka.

    Per L

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176
    En komplettering:

    Vid närmare eftertanke har jag för mig att generatorn åtminstone måste lossas delvis för att ett fäste till den måste tas bort för att få bort transmissionskåpan! Det lär du upptäcka själv om inte annat!

    Per L

Liknande ämnen

  1. Råd gällande strålkastare
    Av segerhammar i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 10:20
  2. Mystiskt fel.
    Av Kangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 00:51
  3. Gällande TurboTrycket ...
    Av Mr Dezent i forum TurboTrycket
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 14:09
  4. NY FAQ GÄLLANDE LJUD I SS/SC!
    Av Stoffe #2959 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 19:57
  5. Info gällande FAQ:en..
    Av Lerne i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •