Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 117 av 117

Ämne: Varför inte en EXTREEM klass????

  1. #101
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    ha rju redan haft en samtal med robertsson via telfon så jag vet mycket väl om hur det ligger till och är fullt förstående


    men ändå måste jag säg att det är inte bara effekt starka bilar som orsakar olycks risk att släppa ut en 9000 med orginal bromsar på banan är ju värre än en 600hk saab med riktiga bromsar sen så har vi tex v4 mm en bild sägemer än tusen ord




    har inte sätt någon värsting saab komma på 2 hjul över krönet på kullen

  2. #102
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Om jag har fattat det hela rätt så är det alltså bilar som är godkända av SBP, men är för motorstarka för att köra bankörning på träffarna. Var går gränsen? Inte för att jag kommer vara i närheten av den men är ändå nyfiken.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #103
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Om jag har fattat det hela rätt så är det alltså bilar som är godkända av SBP, men är för motorstarka för att köra bankörning på träffarna. Var går gränsen? Inte för att jag kommer vara i närheten av den men är ändå nyfiken.

    //Spets
    än så läng så är det väl bara p-a som är nekad pga av att hela bilen är så extem ut just motor effekten som iofs ligger på 800+hk


    fast det jag vill ha ut av en extrem klass är att man ska få köra med obes bilar dom flest byter ju motor och åker och bes bilen och lyfter i (race motorn efteråt)

    men som min bil tex och många andra som bara är byggda för banan känns det lite surt att behöva krångla till det bara för att köra på bana


    men vi får väl köra med volvo klubben istället TPC för där går det ju bra

  4. #104
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Just nu finns det väl ingen bil som är godkänd av sbp som
    är hindrad från att köra med stcs.
    vad jag vet så är inte PA,s bil inte bes,men jag kan ha fel.
    Visst skulle det vara skoj med en klass/grupp
    med lite mer erfarna förare eller snabbare bilar.
    Nu senast på kullen var det lite frustrerande när
    en std 93ss aero låg och försökte pina sig förbi en
    likadan bil.
    Dom såg inget, och flyttade inte på sig således körde jag inte om.

    Vid det fallet hade det varit bra med en grupp snabbare
    bilar/mer erfarna förare.

    Vet att det inte skulle gå att styra upp detta på ett vettigt sätt,
    men det hade varit skoj/Magnus

  5. #105
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Vet att det inte skulle gå att styra upp detta på ett vettigt sätt,
    men det hade varit skoj/Magnus
    Håller med, tror det hade vart grymt skoj att kolla på oxå

    M.v.h. Andreas

  6. #106
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    men ändå måste jag säg att det är inte bara effekt starka bilar som orsakar olycks risk att släppa ut en 9000 med orginal bromsar på banan är ju värre än en 600hk saab med riktiga bromsar sen så har vi tex v4 mm en bild sägemer än tusen ord

    har inte sätt någon värsting saab komma på 2 hjul över krönet på kullen
    Diskriminering, alla vet ju att ng900 har sämsta chassiet!

    Jag tycker systemet med en snabbare och en långsammare klass var kalas, särskilt då det inte måste betyda att en effektstark bil är snabb på banan.

    Jag som kör med gatdäck och inte är någon toppchaffis utan tar det lugnt så att bilen är körbar hem brukar köra den lugnare klassen även om bilen kan prestera mer.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  7. #107
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Trodde det var grönt för bana om bilen var godkännd av Bilprovningen, skattad och försäkrad. Har vi fler kriterier än så?

    Vill passa på att tacka Cleas för att han kliver upp och tar det ansvar han gör, för att vi galningar skall få köra våra bilar på banan.

    Jag skulle t.e.x inte vilja vara ersättnings-skylldig för bilarna på banan, inte ens min egen bil än mindre P-As.

    Claes och berörda har säkert en god anledning, om dom nekar en bil som dom flesta vill se, inträde på banan.
    Tror det kan vara bra för oss andra att veta, mer ingående vilket ansvar Claes har. Så förklara gärna, så vi kan diskutera mer sakligt.

    Idag kör Skövde motorklubb och några till på kullen, och alla med en besiktigad bil kan betala sig in och lösa en endags-licens.
    I det utskick jag läst, står det bla att man själv är ansvarig och att vanliga försäkringar inte gäller.

    Min fundering är om man kanske kunde peta ihop en friskrivnings blankett om den del av ansvaret, man kan friskriva Claes.

    Jag har kört samtidigt med P-A ganska mycket på bana, både i Sverige & Norge. Han kör om och jag släpper förbi naturligtvis.
    Och jag vill nog påstå att det känns mer tryggt att bli omkörd av P-A än dom flesta andra.
    Dels är omkörningen avklarad snabbt(inget sida-vid-sida-segande på rakan), dels en bil som kan både svänga och bromsa om det skulle behövas, samt en förare med sunt förnuft.

    MVH
    /KNAK
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  8. #108
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    tyvär så går det inte att fri skriva clas från annsvaret även om det hade varit kanon så går det inte förstår mycket väl att säkerheten måste komma i första hand men det borde ju ändå gå att komma fram till någon lösning på nått sätt

    under saab festivalen så är det ju fullt med obes bilar som får köra tänker på alla v4 mm men den dagen så får man betala en en dags licens med försäkring kanske kunnde göra samma grej på våra träffar

  9. #109
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    tyvär så går det inte att fri skriva clas från annsvaret även om det hade varit kanon så går det inte förstår mycket väl att säkerheten måste komma i första hand men det borde ju ändå gå att komma fram till någon lösning på nått sätt

    under saab festivalen så är det ju fullt med obes bilar som får köra tänker på alla v4 mm men den dagen så får man betala en en dags licens med försäkring kanske kunnde göra samma grej på våra träffar
    Jag skulle inte ha några som helst problem med att betala en hundring för en endagslicens. Så billigt som medlemsskapet i klubben är så..
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #110
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    tyvär så går det inte att fri skriva clas från annsvaret även om det hade varit kanon så går det inte förstår mycket väl att säkerheten måste komma i första hand men det borde ju ändå gå att komma fram till någon lösning på nått sätt

    under saab festivalen så är det ju fullt med obes bilar som får köra tänker på alla v4 mm men den dagen så får man betala en en dags licens med försäkring kanske kunnde göra samma grej på våra träffar
    Jag skulle inte ha några som helst problem med att betala en hundring för en endagslicens. Så billigt som medlemsskapet i klubben är så..

    inte jag heller så kan man göra en klass med endags licens om det skulle va så och en annan som är precis som den är nu

  11. #111
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    De e ju sååå trågit att man inte tillåts, förr om åren gick de ju o lösa nu känns det som allt e sååå stelbent.

    VI som kommer på träffarna vill gärna ha den typen av underhållning som dom härsk extrema bilarna erbjuder, e ju så skönt o se o höra o lukta på

    Jävligt lustigt att dom här bilarna tillåts på andra typer av bankörningar... eller?

    Har klubben blivit för gubbig, för familjevänlig eller rent av bara lam?

    Det är inget annat än trams och de e många som tycker det och vad som kommer av det i slutändan får vi se.

    Ha de gott gubbar...

    P.A: bygg en ng 900 med lite pulver i som du kan busa med...


    Vem vet...kanske ä på g

    Mvh. P-A
    De löser sig med skriskor...bara de blir is!!

  12. #112
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    165
    [quote=Robertsson]
    Citat Ursprungligen postat av P-A 900 SQR
    Citat Ursprungligen postat av "Red Devil":r91a6w94
    "Hävda sig mot P-A"??? Han dyker ju för fasiken inte ens upp på våra träffar så vad är problemet??? Han ställer ju hellre in bilen på en nattklubb i Trollhättan än umgås med de riktiga märkesentusiasterna!!!
    Förstår inte denna hysterin kring honom och "hans" bil...
    Nej, ett stort tack till alla de SANNA MÄRKESTROGNA entusiasterna som kommer och låter oss andra få njuta av sköna bilar o härligt motorljud...
    Och även till styrelsen och racecrew som ställer upp, i vått o torrt....
    Hej!
    Hmm, va ska ja där å göra? Har tydligt fått info att ja inte får köra med min bil, även om den va besiktigad, ska ja åka dit för skoj skull å bara stå med bilen..nää, känns inte så kul! Å ja skulle inte va märkestrogen menar du..hehe

    Mvh. P-A
    Mycket riktigt har jag meddelat P-A att han inte får köra i de vanliga "heaten" men jag har samtidigt gett honom möjligheten att få köra uppvisningskörning om han vill så inte behöver han "bara stå med bilen".

    Är bilen besiktigad ??? ...om svaret är ja så är det fritt fram på acc och slalom också.


    Mvh

    Claes[/quote:r91a6w94]

    Hej, vill bara göra ett inlägg ä skriva att ja pratat mycke med Claes och förstår hur han tänker å menar, och accepterar fullt hans förslag, och att som nu när jag inte av personliga skäl orkat med å besiktigat bilen ändå ha chansen å köra en sväng på lunchen ä ok...

    Mycket kul att du Claes ä med här å förklarar dig, har nog varit efterlängtat av många!!

    Mvh. P-A
    De löser sig med skriskor...bara de blir is!!

  13. #113
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Hej,
    jag tror lösningen ligger i en extrem klass som man får lösa en förare licens (som tidigare sagts) och att alla i denna klass får skriva på ett papper som släpper STCS fri från ansvar om en olycka skulle ske. Men resonomanget att dessa har för mycket effekt i motorn håller inte vatten hos mig, dessa *extrema bilar* har visserligen mycket pulver underhuven, men har dessa inte rejäla bromsar, bra chassie, samtm flesta har bur o hela kitet. Om dessa förare hade skrivit på ett paper, betalat en endags licens samt hade hjälm (som alla andra) men också hade en racing overall, varför skulle dessa INTE få lov att köra då? Vi har ju stcs-besiktningsmen som kollar batteri o om det är något löst i bilen, jag lägger en femma på att PA, Frändberg o co INTE har något löst föremål i bilen samt batteriet sitter nog fast det med Då har STCS inget ansvar, plus en licens har köpts, vad hindrar dessa förare från att få köra då när vi alla (i princip iallfall) VILL se dessa extrama bilar rulla på banan (eftersom ingen har något emot att d tar lite tid från bankörningen). Jag tycker det är jätteroligt att köra själv, men det är också jättekul att få se extrama bilarna. Detta gör ju bra reklam för STCS dessutom. *If TPC can do it, then STCS can do it* ang släppa ut extrema bilarna på banan,
    min 2 cents,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460
    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Hej,
    jag tror lösningen ligger i en extrem klass som man får lösa en förare licens (som tidigare sagts) och att alla i denna klass får skriva på ett papper som släpper STCS fri från ansvar om en olycka skulle ske. Men resonomanget att dessa har för mycket effekt i motorn håller inte vatten hos mig, dessa *extrema bilar* har visserligen mycket pulver underhuven, men har dessa inte rejäla bromsar, bra chassie, samtm flesta har bur o hela kitet. Om dessa förare hade skrivit på ett paper, betalat en endags licens samt hade hjälm (som alla andra) men också hade en racing overall, varför skulle dessa INTE få lov att köra då? Vi har ju stcs-besiktningsmen som kollar batteri o om det är något löst i bilen, jag lägger en femma på att PA, Frändberg o co INTE har något löst föremål i bilen samt batteriet sitter nog fast det med Då har STCS inget ansvar, plus en licens har köpts, vad hindrar dessa förare från att få köra då när vi alla (i princip iallfall) VILL se dessa extrama bilar rulla på banan (eftersom ingen har något emot att d tar lite tid från bankörningen). Jag tycker det är jätteroligt att köra själv, men det är också jättekul att få se extrama bilarna. Detta gör ju bra reklam för STCS dessutom. *If TPC can do it, then STCS can do it* ang släppa ut extrema bilarna på banan,
    min 2 cents,
    mvh
    Alex
    Riktigt så enkelt är det nog tyvärr inte.
    Endagslicenserna som finns idag måste utställas av SBF-ansluten klubb (vilket vi inte är) och hela konceptet med endags "prova på bilsport" licens är ifrågasatt och kommer enligt uppgift igår att ev tas bort eller förändras så att helt andra krav ställs på när man får utfärda dessa licenser.
    Ansvaret för det som ev händer på en av oss anordnad träff kommer i slutändan alltid att ligga på klubben/styrelsen.
    Vi kommer att prata mer om detta i styrelsen under sommaren/hösten för att se hur vi skall hantera frågan framöver.

    Bästa hälsningar

    Claes Robertsson
    Ordförande

  15. #115
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855
    Hade varit kanon, om det gick att ordna.......

    MVH Bengan...
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  16. #116
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    619
    Medlem#
    1790
    En bil som klarat en kontroll bes. på SBP och en som är godkänd på SBP är en enormm skillnad. Så varför bry sig?
    Skall man neka alla 99 med eff. över 180hk?
    Var drar man gränsen?
    Hur som X-klass tycker jag inte har så mycket med bilen att göra.
    Jag vet inte hur många som minns Robban Vs Spectre samt en viss org 9-5 Aero, där hade vi en som kunde köra bil.

    Hoppas att vi kan lösa en x-klass på ett vettigt sätt det är skit kul att se
    bilar som robban`s & P-A`s bilar men min önskar är att dom ska ha spö av en 99.
    99 -77EMS, 99 -78T, 99 -79, 99 -80T16, 99 -84 T8, 9-5 Aero.
    Toyota 4Runner -91, Lexus Ls400 -94
    Ford Model A 1930 Tudor, Ford Model A 1930 Cupé HD Chopper -08 Amb, Bsa B33 1949, Bsa A65 1970

  17. #117
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    En standard klass med kanske? En nybörjar klass. En styling klass. En jag kan inte köra klass? En jag gasar tills det rasar klass? En jag har en livsfarlig bil klass...

    Är bilen godkänd vid en besiktning så bör den ju vara säker nog för att köra bana. Allt hndlar ju inte om effekt och prestanda, bromsar är ju bra att ha på alla hjul, rost / skador på viktiga infästningar är ju mindre bra... " Sajjfty föörst" som någon sa på kinnekulle... he he

    Uppdelningen med rött vs gult har ju med fungerat sådär då vissa vill ha gult och köra bland nybörjare för att kunna "äga dem" runt banan som det verkar.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 20:21
  2. [LÖST] Varför funkar inte signalhornet när SIDen inte är inkopplad? OG9-5/OG9-3
    Av sportsedan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 10:14
  3. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •