Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Smårycker lite vid acc och tappar kraft

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370

    Smårycker lite vid acc och tappar kraft

    hej!

    jag va ute och pulade i garaget i förrgår.. skulle efterdra toppen och passade på att byta stiften som rullat ca 700mil...

    efter jag dragit toppen efter FAQ:en här på forumet satte jag tillbaka ventilkåpan, skruva i mina ny fina stift och monterade tillbaka DI:kassetten! alls bra så långt...

    när jag sedan skulle köra hem så märkte jag att bilen ville rycka lite när jag ladda på max... växel 1, 2 och oftast 3 går ok men segdra på 4 och 5 vill den inte vara med om! då rycker det lite och jag känner att den inte går som den ska...

    shit tänkte jag! nu har jag dragit topp-packningen och den dricker vatten! stannade och kolla oljan, vattnet osv men hittade inget... körde hem bilen och kollade efter rök hela vägen hem! och den ryker inte det minsta!

    så symptomen:
    bilen rycker vin fullt acc.
    annars beter den sig precis som vanligt förutom när man trycker på fullt.
    ingen rök inga missljud eller liknande...

    Kollat:
    kompressionen 1=10,5 2=10,75 3=10,25 4=10,5
    tändstift nybytta.


    kan det vara DI kassetten som e på G eller vad är nästa steg?
    jag kollade även stiften idag efter jag slängt i min steg 3 box och 2 av dom va vita... kan detta ha med adapteringen att göra eller misständer den? går den snålt??

    mVH / joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Den får för lite soppa.
    kolla bränsle pumpen, filter m.m.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    ja det va min första tanke... men varför skulle det komma bara sådär efter jag haft av kassetten och ventilkåpan? jag har ju kört med steg 2 nu i ca 8 månader och det har funkat hur bra som helst.... men nu helt plötsligt vill den inte gå rent. kan ju vara ett sammanträffande men låter det inte lite långsökt??

    kan den spika eller gå torr om DI:n börjar strula eller ska jag bara lägga ner den tanken?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    de är inte DI;n för då hade tändstiften varit mer blöta och inte vita som du skrev.

    De är nått med bränsle systemet och de ger oftast upp tvärt.
    De kan ge liten föraning om att de är på väg när bilen drar lite mindre bränsle.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    jaha ok...

    hur ska man börja felsöka? mäta pumpen? hur? filtret är dags att byta i vilket fall så det blir till å köpa ett nytt imorgon.. injektioncleaner kanske? spridare mm kan väl ränsas av det?

    av ren nyfikenhet, vill DI:n hysta in mer bensin för att kyla när den "känner" att det spikar eller varför är du så säker på att DI:n är OK?

    tack
    Mvh / Joel
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Vill inte DIn ge signal så att tändstiften ska tända bränsle luft blandningen så blir stiften mörka och blöta.
    När stiften blir vita får dom för lite bränsle och de är för hög förbrännings temperatur som vid en spikning.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    får mjukstarta imorgon med att byta filter och testa injection cleaner. gör inte detta nån skillnad så får jag ge mig på pumpen kan jag mäta upp den eller måste jag byta den.. och hur går jag vidare därifrån. ?

    får tacka för all hjälp såhär långt.

    Mvh / joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Du kan ju kolla så de inte är BTRen som de är fel på.
    Den går ju att testa och se om de är den som är fel på.
    Går ju att byta mot en som funkar.

    De som jag reagerade på nu är att den inte verkar få tillräckligt med bränsle när man gasar på.

    Byte av pump är inte en dyr historia men den ska du vänta med tills du bytt bränsle filter, kollat upp BTRen och se om de är de.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Hej!

    igår va jag och pillade med bilen igen! bytte B-filter och slängde i injectioncleaner..
    drog igång bilen och gav mig ut på en test tur! då gick den som ett skott (har ju precis slängt i stg3 boxen)
    jag trodde problemet va löst, men sedan efter kanske 3 mil ryckte den till igen... kollade stiften och dom är fortfarande lite vita... inte lika vita som innan men dom ser inte ut som dom ska...

    hur kollar jag BTR:en enklast? byta ut mot en som funkar eller kan jag mäta den på något sätt??

    aerothomas här på forumet har lånat ut sin DI till mig så jag ska kolla hur den går idag med en annan DI. tänkte även kolla med hans BTR om det går? passar en BTR från en 9000 Aero på min bil?

    något annat jag kan kika på?
    Mvh / Joel
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Ja de passar en BTR från en 9000 Aero.
    Ut och testa sen hur de blir.

    Skönt att de blev bättre.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    så nu har det körts bil kan jag lova!

    snurrat runt i gbg nu och kört ca 10 mil med en annan DI, Nu gick bilen som den skulle! KUL med steg 3 kan jag
    sedan satte jag tillbaka min DI och bilen börjader rycka direkt!"

    blir till att köpa en ny kasset.
    dock förstår jag inte hela grejen med vita stift och att DI:n är kass?
    har vi missförstått varandra?

    tack för all hjälp iaf!
    Mvh / Joel
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Har du bytt stift??
    Om du inte har de så kan dom fortfarande vara vita även om DI kassetten är dålig.
    Men en DI kassett kan aldrig ge vita stift.

    Men inte kul att de va DIn med.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    nu när jag tänker efter lite, ryckningarna kom innan jag satte i steg 3 boxen. jag bytte ju stiften med steg 2 boxen i och då va ju stiften fina, precis som dom ska se ut.. när jag bytt stiften ryckte fortfarande bilen... då kom min steg 3 box och jag monterade den med dom nya stiften i motorn. och när jag sedan skruvade av stiften va dom vita.
    alltså va stiften fina med stg 2 boxen men inte med stg 3...

    kan det vara så att stiften blivit vita med den nya steg 3 boxen när den adapterar??? och att jag blandar ihop dom vita stiften med ryckningarna när dom kanske inte ens har med varandra att göra??

    kan den gå lite tort när den adapterar? kan man ha vita stift utan spikningar och utan att man ska behöva märka av det?

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Ryckningarna kan ha att göra med DIn men att tändstiften blir vita har mer att göra med att den inte får bränsle och vill spika men kanske inte riktigt gör de. ligger väldigt nära gränsen och de har och göra med att den inte får trillräckligt med bränsle.
    Så om du har otur så va de 2 saker samtidigt som DI kassetten och dåligt med bränsletillförsel som gjorde de.

    Att de inte va med steg 2 men med steg 3 är ännu en sak som visar att den får just för lite bränsle.
    Så ryckningarna är DIn och vita tänstift är dåligt med bränsle.

    Du har haft lite otur att allt ska hända samtidgt.

    Har du bytt bränsle filter innan på länge?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    hej!

    jag har aldrig bytt filtret innan jag har bara ägt bilen i 1 år ungefär. den är ju fullservad till 15000 och har gått 17000 idag.

    jag va åter igen ute och kollade stiften nu precis och nu såg dom faktisk bättre ut. dom va fortfarande lite lite vita men det kan ju sitta kvar sen innan....

    efter jag kollat på stiften satte jag tillbaka stiften och kassetten och skulle köra ner till affären! då ville den inte varva över 2500 utan att rycka och det lät som den gick på 3 burkar lite då och då...
    det måste ju bara ha med tändningen att göra!

    det blir mekonomen imorgon och inhandla en ny DI och ett par nya stift.

    har jag tur nu va stiften vita för att filtret va igensatt, och DI kassetten gick sönder när jag bytte stiften... Det visar sig ju imorgon när jag bytt stiften, DI och har nytt filter. årterkommer imorgon

    tack för hjälpen Fredrik!
    Mvh / Joel
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-15 klockan 12:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Sååå nu har det löst sig!!

    jag va nere och köpte mig en ny DI-kassett och 4 nya stift (IGEN!) och nu går bilen som den ska.
    det måste varit B-filtret som fick den att gå torr och sedan DI:n som fick den att rycka så illa. helt enkelt jäkligt taskig tajming bara..

    Började nästan lessna på bilen när den gått problemfritt i ca 1 år och nu kommer DI-kassett, 2 omgångar stift, rep sats till multiremen och den drar servoolja.. allt detta på ca 3 dagar..

    men men nu har jag koll på alla fel förutom varför den drar servoolja så det är bara å bita i det sura och ta tag i det... remmen + hjulen ska bytas i helgen och då ska jag även kika på servon..

    tack så mycket för hjälpen fredrik!

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tappar ibland kraft OG9-5
    Av oceaN666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2021-09-07, 20:15
  2. [LÖST] Tappar kraft, Nu ej startbar NG9-3 1,9TiD
    Av saabtid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 09:17
  3. [LÖST] Tappar kraft vid kallstart? OG9-5 B2x5
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 17:14
  4. Batterilampan lyser/tappar lite kraft , ca 5,5 k rpm +
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-07, 00:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •