Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: CE, FelkodP0137 OG9-3/OG9-5 T7 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    11

    CE, FelkodP0137 OG9-3/OG9-5 T7 B2x5

    Hej

    har haft lite strul med bilen på senaste. Dåligt (varierande) laddtryck etc... bil enl. signatur. Skaffade mig en felkodsläsare och får ut följande meddelande:

    P0137 O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 2)

    Vad jag förstår så är det en av lambdasonderna som är kass, frågan är ju bara vilken av dom?

    Andreas

    Edit: Att endast referera till sin signatur är en dålig idé, i synnerhet då man som i detta fall byter bil och ändrar signaturen.
    TS hade vid tidpunkten en OG9-3 185HK T7 2000
    /Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-02 klockan 11:30. Anledning: Info om bilmodell
    SAAB 9-3 SC Vector-Active MY2008 BSR Steg1

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    42
    Det är bakre sonden.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    11
    Det stämmer bra det. Var ute och testade idag och volttalet på bakre sonden pendlar mellan 0.00-0,35 volt (oftast står den på noll dock) och detta genererar det felmeddelandet. Främre sonden pendlar hela tiden mellan 0.1-0.9 volt.

    Fräste in till SAAB här i byn, givetvis var reservdelsförsäljningen stängd idag så jag får vänta tills på måndag. Sägs att sonden är ganska dyr :-(

    Andreas
    SAAB 9-3 SC Vector-Active MY2008 BSR Steg1

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    11
    Please HELP!

    Fick iordning på lambdan så nu är värdena korrekta och inga felmeddelanden om lambdan kommer heller. Dock så kvarstår mina problem, jag har problem med att bilen inte laddar så långt som den ska, den laddar ca 4/5 delar av det gula innan motorn är riktigt varm och sedan minskar det något när motorn är varm. Några gånger så har trycket blivit lite högre när den är varm men det har omedelbart reglerats ner lite.

    Det vanliga är gjort (stift, MV, koll av vacuumslangar och backventiler) DI:n är ny.

    Laddet blir normalt om jag kopplar ur LMM, dock tror jag inte det är fel på den då den är rätt ny.

    Problemen uppkom efter att jag hade haft av batterispänningen på bilen.

    Andreas
    SAAB 9-3 SC Vector-Active MY2008 BSR Steg1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    252
    Hejsan..

    har du löst problemet?

    Har exakt samma fel själv!!..
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Prova att rycka bort den översta slangen på magnetventilen (R-slangen) du behöver inte plugga något ut och dra en repa blev det bättre?

    Panzersaab: Detta gäller ej om du har en 9-3a med Tronic5 (Röd tändkasset)

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    11
    Hej Alla.

    Yess, detta problem är ur världen. det var ett läckage i anslutningen för vacuumslangen (i insugsgrenröret) till bromsklockan som läckte.

    Andreas
    SAAB 9-3 SC Vector-Active MY2008 BSR Steg1

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    CE tänd efter ösregn OG9-5

    Jag befinner mig på bilsemester och motorlampan tändes nyss, två dagar innan vi åker färja hem till Sverige. Det är 30 mil till färjan och jag blir självfallet nervös. Bilen gick bra de 5 kilometrarna efter att motorlampan tändes. Till saken hör att det ösregnat idag under en 15 mil lång tur.

    Vad tycker ni jag ska göra? Söka rätt på en verkstad som kan läsa av felindikeringen? Chansa att åka de 30 milen till färjan och söka upp verkstad i Sverige?

    Finns något jag kan göra för att veta felet? Jag har enligt mitt tycke en fungerande bil med en orange felindikeringslampa för motorn.

    Lovar att följa upp hur det gick om jag får svar.

    Bilmodell Saab 9-5 Kombi 2.0t 2007 Bensin/Etanol (kör på bensin)

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av Qwerto den 2016-07-13 klockan 13:53. Anledning: Glömde bilmodell :-)

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Qwerto

    Utan att veta mer så är nog TK misstänkt
    Att läsa ut felkoder är klokt om du har möjligheten och annars skulle jag i ditt ställe köra med så låg belastning på motorn som möjligt till möjligheten ges.
    Lampan betyder ju "Risk för allvarliga motorskador" och det kan vara allt mellan något mindre allvarligt till något värre.

    Kolla oljenivån och ha koll på temperaturmätaren om du kör vidare.
    Nolla inte (lossa batteripolen eller dra säkring) felet för då gör du bara felsökningen svårare
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för tipsen!

    Jag ska snart ut och kolla oljenivån. Imorgon bitti får jag ut felkoder via en verkstad.

    Betyder TK tändkasett?

  11. #11
    Ja, TK står för tändkassett. Det är vanligt att motorlampan tänds när det är denna som felar. Problemet med tändkadetten är att om den går sönder så dör bilen och man kommer ingenstans. Kan börja med mistsändningar och ryck!
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-02 klockan 13:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Qwerto Visa inlägg
    Jag befinner mig på bilsemester och motorlampan tändes nyss, två dagar innan vi åker färja hem till Sverige.
    I samband med vad tändes lampan?

    Kallstart, varmstart, under körning, vid fullgasacceleration?

    Hände något annat samtidigt eller strax innan?

    Motorstörning samtidigt?

    Om det är ett enstaka misständningsfel i tändkassetten så kommer motorlampan att släckas efter 5 körcykler - räcker dock inte med att slå av tändningen, behövs lite paustid emellan också.

    Om du lyfter av batteripolen för att nollställa felkoden (men vänta helst och se om den slocknar efter 5 körcykler), återkommer felkoden då, och i så fall direkt eller efter hur lång tid?

    Det finns andra vanliga fel än tändkassetten som också tänder motorlampan, så man behöver göra felsökning för att hitta felet.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-07-13 klockan 16:20.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Ja, TK står för tändkassett. Det är vanligt att motorlampan tänds när det är denna som felar. Problemet med tändkadetten är att om den går sönder så dör bilen och man kommer ingenstans. Kan börja med mistsändningar och ryck!
    Onödigt att skrämma upp honom, så vanligt är det inte att bli stående med trasig tändkassett - jag har på 75000 mil med tändkassett aldrig haft någon som plötsligt lagt av fullständigt, när de lagt av så har de aldrig lagt av helt. Kanske tur, och jag vet andra som råkat ut för att den avlidigt under färd, men det gäller att ha perspektiv på det hela.

    Så länge bilen går bra skulle jag nog säga att i de flesta fall är risken för dyra följdskador om man fortsätter men tar det lugnt inte så stora, det man riskerar är framför allt katalysatorn (och att den i värsta fall ramlar ihop och stryper motorn) men katalysatorer är inte katastrofdyra på skroten.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Långmilare har rätt, kör du så gasa inte onödigt hårt,du kommer säkert hem.
    Jag har haft felaktiga TK som dött tvärt under färd men det vanligaste felet är tänd CE + störningar på fullast.
    Och köp absolut ingen pirat kassett, läs FAQ
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Qwerto Visa inlägg
    Jag befinner mig på bilsemester och motorlampan tändes nyss, två dagar innan vi åker färja hem till Sverige. Det är 30 mil till färjan och jag blir självfallet nervös. Bilen gick bra de 5 kilometrarna efter att motorlampan tändes. Till saken hör att det ösregnat idag under en 15 mil lång tur.

    Vad tycker ni jag ska göra? Söka rätt på en verkstad som kan läsa av felindikeringen? Chansa att åka de 30 milen till färjan och söka upp verkstad i Sverige?

    Finns något jag kan göra för att veta felet? Jag har enligt mitt tycke en fungerande bil med en orange felindikeringslampa för motorn.

    Lovar att följa upp hur det gick om jag får svar.

    Bilmodell Saab 9-5 Kombi 2.0t 2007 Bensin/Etanol (kör på bensin)

    Tack på förhand.
    Skulle tro du kan va trygg för en hemfärd. Alla tändkassetthaverier jag har varit med om inträffar vid starttillfället då styrningen med all sannolikhet ger på extra spänning på primärsidan av spolarna om motorn är kall.

    Likt gamla hederliga förkopplingsmotstånd för oss som upplevt det också.

    Jag har inget bevis för det, men undvik kallstarter om du har en gammal kassettversion.

    Sen om TK är dålig så skjuter styrningen felkoder givetvis, men jag har ej självt upplevt eller hört av någon som fått tvärnit under drift faktiskt.

    /Lufto

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar!

    Jag kan garantera att jag inte kommer gasa hårt. Jag brukar ligga på femmans växel och köra 90-105 km/h.

    Lampan tändes efter ett kort stopp på några minuter. Inget konstigt som hände.

    Jag återkommer imorgon efter verkstaden. Om det är TK som ger utslag, bör jag byta den om det går imorgon om de har reservdel eller vänta till Sverige? Om jag inte kommer hem bränner jag färjebiljetten på ca 2500:- och tappar säkert minst en jobbdag för både mig och frugan.

    Jag befinner mig i Litauen förresten, men de har ju bilar och säkert bra bilmekaniker där också.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag skulle chansa på att du tar dig till Sverige, en TK där skulle jag bara handla i nödfall
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Om det nu skulle vara något annat än tändkassett och bilen börjar gå sämre så kan du även testa att koppla ur luftmassmätaren och köra utan den hem. Är bilen original kommer detta inte ställa till med någonting.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Om man konstaterar att det sannolikt är TK:n (och av beskrivningen att döma kan det mycket väl vara P1312/P1334) så är det inget fel att byta om det är till en original tändkassett. Finns dock en hel del som kör med tändkassetter som någon gång ibland ger just dessa felkoderna vid start, det går oftast ett tag, ibland ett mycket bra tag.

    Det finns sannolikt originalkassetter om det är en auktoriserad verkstad, är det en generisk högst sannolikt inte. Byte till en pirat skulle jag absolut låta bli om det "bara" är en enstaka P1312/P1334, sannolikheten för ett förestående haveri är begränsad, risken för haveri med en pirat är större. Om du ska till en verkstad ska du INTE lyfta av batteriet, för då försvinner felkoden.

    Har du kört 5 körcykler sedan felet inträffade, förresten? Slocknar felet efter 5 körcykler kommer verkstaden inte att se något (och jag skulle njuta av semestern och köra som vanligt).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Qwerto Visa inlägg
    Tack för alla svar!

    Jag kan garantera att jag inte kommer gasa hårt. Jag brukar ligga på femmans växel och köra 90-105 km/h.

    Lampan tändes efter ett kort stopp på några minuter. Inget konstigt som hände.

    Jag återkommer imorgon efter verkstaden. Om det är TK som ger utslag, bör jag byta den om det går imorgon om de har reservdel eller vänta till Sverige? Om jag inte kommer hem bränner jag färjebiljetten på ca 2500:- och tappar säkert minst en jobbdag för både mig och frugan.

    Jag befinner mig i Litauen förresten, men de har ju bilar och säkert bra bilmekaniker där också.
    Felkoden/-erna du får kan även vara klassiskt luftläckage....det behöver inte vara tändkassett.

    Edit: Därför är Mackans tips faktiskt bra. Vid bortkopplad luftmassemätare går bilen, efter styrsystemets, förväntad luftinkomst och styr bränsle efter det. Ett limp-home läge som faktiskt fungerar riktigt bra.

    Har kört mot det många gånger

    Limpa hem du

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-07-13 klockan 22:04.

Liknande ämnen

  1. Hur trimmar man OG9-5 / OG9-3 B2x5
    Av Henkeboi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2016-12-09, 18:19
  2. [LÖST] Oljelukt OG9-5 B2x5
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 13:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •