Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: CE, FelkodP0137 OG9-3/OG9-5 T7 B2x5

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Åker upp till Hyvens om några timmar för att återställa mjukvara! Antar inte att det sitter e85 program med tanke på stiften som satt i.. återkommer senare med rapport!
    9-5 Aero -02 [steg 1]

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    det brukar vara svårt att läsa stiften som man gjorde på gamla förgasarbilar. En modern insprutare arbetar helt annorlunda och en sak är då säkert, äter den stift så är det nåt väldigt tokigt nånstans och det har knappast med valet av stift att göra.

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Är nu hemma efter en tur till Trollhättan.

    Det satt en speedparts box i bilen med någon egensnickrad mjukvara. Slängde i riktig mjukvara och provade först med de "gamla" (50 mil) PFR-stiften. Ingen skillnad Short term fuel trim var lite off vilket löstes med en ny vakuumslang. Misstankar for mot att första katten var igensatt. Den som satt i såg rätt igenkloggad ut så vi bytte den. I med ytterligare en ny klas med PFR-stift.
    Klockan har blivit så mkt så måste åka hem nu oavsett. Startar upp och åker iväg, fortfarande samma fel!! mReq står på 1300 och runt 4000-5000 rpm når man mAir 900. Runt 2500 är mReq 1200+ och mAir 600~.

    Nu är det riktig mjukvara i, fueltrim är i sin ordning och nya platinastift i tillsammans med ny katalysator och lambdasond (2an).

    Jag skulle nog försöka låna en känt frisk LMM och se om det gör skillnad
    Har testat att koppla ur och gett noll skillnad. Nya stift har tidigare låtit han gå fint och det bör den väl inte gjort om det var LMM?


    Nu kan man ju utesluta dessa saker iaf...
    9-5 Aero -02 [steg 1]

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Får du några spikningar?
    Har du kollat wastegatearmen så den inte kärvar?
    Är dumpventilen kollad?

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Vi la in ny openSID och hittar inte knackningar i någon av de olika 6 menyerna. Men tech2 visade knackningar när vi var ute och testade. Gamla mjukvaran med openSID visade ett par-tre knackningar per mil och cylinder.
    Wastegatearmen är kollad. Dumpventilen har jag inte gjort något åt, har en extra liggandes så ska testa med den imorgon. Har testat olika magnetventiler igen. Testat utan luftfilter en snabbis också.

    Från 3000 rpm till 5000 tar den sig långsamt från 600 till 900 mAir så jag funderar på om den ställer ner ladd pga knackningar tidigare i varvtalet. Bilen går annars fint vid lugn körning utan några som helst tecken på att det är fel på den.

  6. #46
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Har du ingen lmm som du vet fungerar att testa med?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Råkade ta bort mitt inlägg för ett par timmar sen.

    Vi la in ny openSID och hittar inte knackningar i någon av de 6 olika menyerna. Men tech2 visade knackningar när vi var ute och testade efter mjukvaruuppdatering. Gamla mjukvaran visade ett tiotal knackningar per mil och cylinder.

    Wastegatearmen är kollad. Dumpventilen har jag inte gjort något åt, men har en extra liggandes så ska försöka lösa det imorgon. Testade att köra en snabbis utan luftfilter för att se så det inte ströp. Kopplade också ur LMM i samband med detta.

    Från 3000 till 5000 rpm jobbar den ansträngt upp mAir från 600 till 900+. Vid lugn körning märks inga symptom av öht.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Har du ingen lmm som du vet fungerar att testa med?
    Har inte gjort det, om någon i göteborgstrakten har en kommer jag gärna förbi och provar!
    9-5 Aero -02 [steg 1]

  8. #48
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Tobtok Visa inlägg
    Råkade ta bort mitt inlägg för ett par timmar sen.
    Tada! Det är tillbaka

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Bytte idag dumpventil och tryckröret till den från kobran. Själva röret i kobran var lite skadat i anslutning till oring så är inte säker om det var det eller dumpventilen men NU funkar bilen! Herregud vad glad jag är! Tack alla snälla som har hjälpt mig på vägen! Äntligen kan jag släppa detta, njuta av min älskade SAAB och vänta på nästa fel!

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero -02 [steg 1]

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Felkod P0137 OG9-3 -02

    Motorlampan började lysa senast jag var ute och körde, tyckte bilen gått lite annorlunda (kan likväl vara jag som är nojig) men inte tillräckligt för att kunna sätta fingret på det och den svarade som den skulle vid pådrag. Tog oss de 8 milen hem utan problem. Kollat felkoder och får upp P0137, O2 Sensor Circuit Low Volts (Bank 1 Sensor 2). Sökt på detta men många andra som haft felet verkar också hade en tydlig förändring i bilens gång. Kommit så långt som att jag börjat leta efter begagnade lambdasonder men vet inte riktigt hur jag ska börja felsöka då jag väl egentligen inte är kunnig nog.
    Någon som har en idé eller är det bara att slänga in till verkstaden?

    Är en Saab 9-3 från -02

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Felkod P0137 samt blårök, Saab 9-5

    Nu har motorlampan börjat lysa på min 9-5a -00. Fick fram felkoden P0137 med min OBD2 läsare vilket tyder på den bakre lambdasonden. Samtidigt så blåryker bilen i några sekunder vid start. Innan jag byter lambdasonden så tänkte jag fråga här om det kanske kan bero på något annat? Bilen har rykt blått innan motorlampan tändes.

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Och vevhusventilationen fungerar som den sak? (Första saken att kontrollera om man har blårök vid start - dock sannolikt helt orelaterat till lambdan.)

    Det är inte helt ovanligt att kablarna till bakre lambdan ger sig, byte gäller. Eller så plockar man bort avkänningen på bakre sensorn i mjukvaran (så länge man inte tänker BioPower-konvertera används bakre sensorn enbart för kontroll och fintrimning, bilen går utan - sensorn saknades också för 98-99), om man har verktygen för det tillgängliga.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Jag har nu köpt in och bytt till den senaste vevhusventilationen. Vet inte om den gamla var trasig men den är utbytt iallafall. Saken är att lambdasonden är inte speciellt gammal, kanske 4 år max. Jag tycker väl att den ska hålla längre än så, även om den inte är original? Ska hålla utkik efter blårök i fortsättningen.

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Har felkod P0137, dvs bakre lambdan. Tänker köpa begagnad sond på Bildelsbasen. Funkar det med bakre lambdasond oavsett årsmodell och motor? Eller måste jag en som har suttit på en 9.5 BioPower 2008?

    Är det f ö klokt att köpa en beganad sond? Det finns förvisso en uppsjö billiga lambdasonder av olika fabrikat på Autodoc m fl, som sägs passa Saab 9-5, men jag är skeptisk. För bara några månader sedan köpte jag nya rätt billiga lambdasonder (som jag trodde var defekta, men det visade sig att katalysatorn var slut) från Bra Bildelar, som de bedyrade att verkstäderna använde, men den bakre har gett upp redan.
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Välj en sond från 9-5 b205 eller b235 2002-2010 så får du rätt grejer. Jag väljer en begagnad original framför en ny piratsond alla dar i veckan.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Lånar tråden.. fick först P134 och bytte därför lambdasond 1 (jävla pill att få loss den, satt som svetsad). Nu får jag istället P0137..? Är det bara att ge sig på att byta även den bakre sonden? Har lagt ner sjukt mycket tid och börjar bli duktigt less.. tacksam för all hjälp!

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Uppdatering: Bytte den bakre lambdasonden (en piratsond, ganska nyligen bytt som snabbt pajade) mot en begagnad originalsond. Har nu kört ca 50 mil i 1-2 veckor. Ingen motorlampa tänds. Der ut som om problemet äntligen är löst, peppar, peppar.

    Hfrid: Jodå, nog satt den fast. En lång ringnyckel med ett rör påstucket hjälpte. Lite meckigt att få dit kabel och kontakt också, men det gick med lite tålamod och förlängningstråd som draghjälp.
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

Liknande ämnen

  1. Hur trimmar man OG9-5 / OG9-3 B2x5
    Av Henkeboi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2016-12-09, 18:19
  2. [LÖST] Oljelukt OG9-5 B2x5
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 13:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •