Åker upp till Hyvens om några timmar för att återställa mjukvara! Antar inte att det sitter e85 program med tanke på stiften som satt i.. återkommer senare med rapport!
Åker upp till Hyvens om några timmar för att återställa mjukvara! Antar inte att det sitter e85 program med tanke på stiften som satt i.. återkommer senare med rapport!
9-5 Aero -02 [steg 1]
det brukar vara svårt att läsa stiften som man gjorde på gamla förgasarbilar. En modern insprutare arbetar helt annorlunda och en sak är då säkert, äter den stift så är det nåt väldigt tokigt nånstans och det har knappast med valet av stift att göra.
Är nu hemma efter en tur till Trollhättan.
Det satt en speedparts box i bilen med någon egensnickrad mjukvara. Slängde i riktig mjukvara och provade först med de "gamla" (50 mil) PFR-stiften. Ingen skillnad Short term fuel trim var lite off vilket löstes med en ny vakuumslang. Misstankar for mot att första katten var igensatt. Den som satt i såg rätt igenkloggad ut så vi bytte den. I med ytterligare en ny klas med PFR-stift.
Klockan har blivit så mkt så måste åka hem nu oavsett. Startar upp och åker iväg, fortfarande samma fel!! mReq står på 1300 och runt 4000-5000 rpm når man mAir 900. Runt 2500 är mReq 1200+ och mAir 600~.
Nu är det riktig mjukvara i, fueltrim är i sin ordning och nya platinastift i tillsammans med ny katalysator och lambdasond (2an).
Har testat att koppla ur och gett noll skillnad. Nya stift har tidigare låtit han gå fint och det bör den väl inte gjort om det var LMM?Jag skulle nog försöka låna en känt frisk LMM och se om det gör skillnad
Nu kan man ju utesluta dessa saker iaf...
9-5 Aero -02 [steg 1]
Får du några spikningar?
Har du kollat wastegatearmen så den inte kärvar?
Är dumpventilen kollad?
Vi la in ny openSID och hittar inte knackningar i någon av de olika 6 menyerna. Men tech2 visade knackningar när vi var ute och testade. Gamla mjukvaran med openSID visade ett par-tre knackningar per mil och cylinder.
Wastegatearmen är kollad. Dumpventilen har jag inte gjort något åt, har en extra liggandes så ska testa med den imorgon. Har testat olika magnetventiler igen. Testat utan luftfilter en snabbis också.
Från 3000 rpm till 5000 tar den sig långsamt från 600 till 900 mAir så jag funderar på om den ställer ner ladd pga knackningar tidigare i varvtalet. Bilen går annars fint vid lugn körning utan några som helst tecken på att det är fel på den.
Har du ingen lmm som du vet fungerar att testa med?
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Råkade ta bort mitt inlägg för ett par timmar sen.
Vi la in ny openSID och hittar inte knackningar i någon av de 6 olika menyerna. Men tech2 visade knackningar när vi var ute och testade efter mjukvaruuppdatering. Gamla mjukvaran visade ett tiotal knackningar per mil och cylinder.
Wastegatearmen är kollad. Dumpventilen har jag inte gjort något åt, men har en extra liggandes så ska försöka lösa det imorgon. Testade att köra en snabbis utan luftfilter för att se så det inte ströp. Kopplade också ur LMM i samband med detta.
Från 3000 till 5000 rpm jobbar den ansträngt upp mAir från 600 till 900+. Vid lugn körning märks inga symptom av öht.
- - - Uppdaterad - - -
Har inte gjort det, om någon i göteborgstrakten har en kommer jag gärna förbi och provar!
9-5 Aero -02 [steg 1]
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Bytte idag dumpventil och tryckröret till den från kobran. Själva röret i kobran var lite skadat i anslutning till oring så är inte säker om det var det eller dumpventilen men NU funkar bilen! Herregud vad glad jag är! Tack alla snälla som har hjälpt mig på vägen! Äntligen kan jag släppa detta, njuta av min älskade SAAB och vänta på nästa fel!
9-5 Aero -02 [steg 1]
Motorlampan började lysa senast jag var ute och körde, tyckte bilen gått lite annorlunda (kan likväl vara jag som är nojig) men inte tillräckligt för att kunna sätta fingret på det och den svarade som den skulle vid pådrag. Tog oss de 8 milen hem utan problem. Kollat felkoder och får upp P0137, O2 Sensor Circuit Low Volts (Bank 1 Sensor 2). Sökt på detta men många andra som haft felet verkar också hade en tydlig förändring i bilens gång. Kommit så långt som att jag börjat leta efter begagnade lambdasonder men vet inte riktigt hur jag ska börja felsöka då jag väl egentligen inte är kunnig nog.
Någon som har en idé eller är det bara att slänga in till verkstaden?
Är en Saab 9-3 från -02
Nu har motorlampan börjat lysa på min 9-5a -00. Fick fram felkoden P0137 med min OBD2 läsare vilket tyder på den bakre lambdasonden. Samtidigt så blåryker bilen i några sekunder vid start. Innan jag byter lambdasonden så tänkte jag fråga här om det kanske kan bero på något annat? Bilen har rykt blått innan motorlampan tändes.
Och vevhusventilationen fungerar som den sak? (Första saken att kontrollera om man har blårök vid start - dock sannolikt helt orelaterat till lambdan.)
Det är inte helt ovanligt att kablarna till bakre lambdan ger sig, byte gäller. Eller så plockar man bort avkänningen på bakre sensorn i mjukvaran (så länge man inte tänker BioPower-konvertera används bakre sensorn enbart för kontroll och fintrimning, bilen går utan - sensorn saknades också för 98-99), om man har verktygen för det tillgängliga.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har nu köpt in och bytt till den senaste vevhusventilationen. Vet inte om den gamla var trasig men den är utbytt iallafall. Saken är att lambdasonden är inte speciellt gammal, kanske 4 år max. Jag tycker väl att den ska hålla längre än så, även om den inte är original? Ska hålla utkik efter blårök i fortsättningen.
Har felkod P0137, dvs bakre lambdan. Tänker köpa begagnad sond på Bildelsbasen. Funkar det med bakre lambdasond oavsett årsmodell och motor? Eller måste jag en som har suttit på en 9.5 BioPower 2008?
Är det f ö klokt att köpa en beganad sond? Det finns förvisso en uppsjö billiga lambdasonder av olika fabrikat på Autodoc m fl, som sägs passa Saab 9-5, men jag är skeptisk. För bara några månader sedan köpte jag nya rätt billiga lambdasonder (som jag trodde var defekta, men det visade sig att katalysatorn var slut) från Bra Bildelar, som de bedyrade att verkstäderna använde, men den bakre har gett upp redan.
Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.
Välj en sond från 9-5 b205 eller b235 2002-2010 så får du rätt grejer. Jag väljer en begagnad original framför en ny piratsond alla dar i veckan.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Lånar tråden.. fick först P134 och bytte därför lambdasond 1 (jävla pill att få loss den, satt som svetsad). Nu får jag istället P0137..? Är det bara att ge sig på att byta även den bakre sonden? Har lagt ner sjukt mycket tid och börjar bli duktigt less.. tacksam för all hjälp!
Uppdatering: Bytte den bakre lambdasonden (en piratsond, ganska nyligen bytt som snabbt pajade) mot en begagnad originalsond. Har nu kört ca 50 mil i 1-2 veckor. Ingen motorlampa tänds. Der ut som om problemet äntligen är löst, peppar, peppar.
Hfrid: Jodå, nog satt den fast. En lång ringnyckel med ett rör påstucket hjälpte. Lite meckigt att få dit kabel och kontakt också, men det gick med lite tålamod och förlängningstråd som draghjälp.
Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.