Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: CE, FelkodP0137 OG9-3/OG9-5 T7 B2x5

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Onödigt att skrämma upp honom, så vanligt är det inte att bli stående med trasig tändkassett - jag har på 75000 mil med tändkassett aldrig haft någon som plötsligt lagt av fullständigt, när de lagt av så har de aldrig lagt av helt. Kanske tur, och jag vet andra som råkat ut för att den avlidigt under färd, men det gäller att ha perspektiv på det hela.

    Så länge bilen går bra skulle jag nog säga att i de flesta fall är risken för dyra följdskador om man fortsätter men tar det lugnt inte så stora, det man riskerar är framför allt katalysatorn (och att den i värsta fall ramlar ihop och stryper motorn) men katalysatorer är inte katastrofdyra på skroten.
    Nej, självklart behöver det inte gå sönder men det kan ju vara bra att veta om det. Själv har jag varit med om totalt 4 stycken trasiga TK's där två av dem gick sönder på mindre än 300 mil och de andra två på 17 000 och upp. Vid tre av fallen blev jag stående vid vägrenen!

    Edit: Missförstå mig inte här nu; jag försöker inte skrämma upp någon. Jag ville bara säga att om det nu är TK som är trasig, vilket inte är garanterat, så är det inte helt omöjligt att den dör plötsligt - något jag tycker kan vara bra att i alla fall veta om ifall man ska köra en längre bit, speciellt om man har hela familjen med sig.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2016-07-14 klockan 09:12.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Verkstaden har nu kollat på bilen och "bytt ett rör till en tank". Svårt att översätta bilspråk på litauiska via min fru Motorlampan ska nu vara släckt. 25€ ska de ha för besväret, fullt acceptabelt.

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Trevligt, har du bild på röret kan du ju identifiera vad de gjort eller om du vet var det satt
    Kör försiktigt ändå!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Qwerto Visa inlägg
    Verkstaden har nu kollat på bilen och "bytt ett rör till en tank". Svårt att översätta bilspråk på litauiska via min fru Motorlampan ska nu vara släckt. 25€ ska de ha för besväret, fullt acceptabelt.
    Skönt att det var något så litet!
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    När vi hämtade bilen sa de något om vakumsystem och turbotryck och några rör som var utbytta.

    Tack för hjälpen allihopa, bockar ödmjukast!

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    ....dvs luftläckage som vanligt

    Kul att du uppskattade forumets intresse!

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Lånar tråden lite; fått samma problem idag. Körde åkte iväg till Småland från Göteborg idag, när vi nästan är framme och det verkligen spöregnar, tände motorlampan. Körde ett par mil till slutdestination och nollade batteriet och då slockande lampan. Jag har anledning att tro att jag har luftläckage mellan insug och turbo. Kan det vara det? Vet ej om det är mellan kobran och turbon eller lilla röret som går från kobran till ett svart rör?
    Mvh

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Det påpekas ofta, har du möjlighet att läsa ut felkoderna? Annars blir det för mycket gissningar. Ange även saabmodell och årsmodell.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-02 klockan 13:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Missade det! Det är en 9-5 Aero -02. Utbytesmotor sitter dock i, osäker på om det är en från en tidigare modell eller ej.
    Väntar in en ELM327 att läsa felkod med (som nu dock är nollställd). Turbo laddar ca 80 in på gula, innan jag tog loss kobran för att kolla turbo laddade den som den ska hela vägen fram till röda. Har 20 mil resa på måndag, får köra försiktigt hem och läsa felkod när den är tillbaka!

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Efter CE tändes igen fick jag nu ut felkod 311 från OpenSID. Fick det till P0137 "O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 2)".

    http://www.obd-codes.com/p0137

    De påvisar att det kan vara läcka efter turbon och att det kan vara att den går för fett eller tunt. Antar att den går för tunt när den registrerar mAir på 8-900 och mReq på 1250 ifall den får tjuvluft efter LMM?

    Edit: Var förbi en verkstad, snubben var ganska säker på att turbon höll på att ge upp. Låter dumt med tanke på att felkod visar O2 fel och att allt tyder på luftläckage?

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Voltage low är att T7 registrerat för tunn blandning (vilket kan vara mätfel om du har läck på avgassystemet innan sensorn).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Bytte backventil intill vevhusventilation som var otät till en VAG. Har testat att rycka R och W slang från MV utan resultat.

    Hittade en slang från denna intill torpedväggen som inte var tät, osäker på vilken slang det var. Den som går ner längs torpedväggen, ska den gå att blåsa/suga i?. Den sög när motorn stod på tomgång. Den andra slangen går fram mot motorn till anslutningen av röret som sticker upp från kobran.


    12787706.jpg

    Edit: Problem löst
    Senast redigerat av Tobtok den 2016-08-01 klockan 19:55.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Undviker att starta en ny tråd och hoppas det är ok att spinna vidare här.

    Gick igenom allt i min makt, haft inne och trycktestat osv. Ingen felkod 1312 men Bytte stift till BCPR7ES-11 (satt platinastift i) och vips gick bilen som önskat! I ca 10 mil... Bytte TK och stift (hade en till synes väldigt fräsch 3.7E i) till en 3.6. Höll i ca 20 mil blandad körning, fick sen felkod 1312 och 1334. Åkte och hämtade ännu en till TK 3.7 som killen som sålde från sin saabgård lämnade en månads garanti på och den hade inte rullat särskilt långt. Satte i den med nya stift igen och bilen gick fint igen. Nu ca 30 mil senare fick jag även på denna kassetten felkod 1312 och 1334.

    Bilen är en 9-5 Aero -02 med steg 1 mjukvara. Vet ej vilken mjukvara den har men mReq ställer sig på 1250 och den laddar ungefär 1.25 (nu bara 800 och 0.6). Amul är bra Ska lägga en beställning på PFR6H-10 ikväll som satt innan men hade varit tacksam med lite input från kunniga här!

    Trimleverantören vet jag ej vilken det är. Stiften har varit lite väl vita då 7orna är kallare, kan det vara så att den inte kommer upp i riktig temp pga att den inte går såpass hårt? Jag har även testat att sänka gapet liite, närmare 1,0 än 1,1 mm. Reggat ca 100-200 knackningar i SID per cylinder över några timmars körning.

    Kan det vara så att den äter mina BCPR7ES stift men inte kommer göra samma om jag kör de mjukare PFR6H?? Kritvita till skillnad från gamla PFR6H. Kan det vara något annat än TK som gör att den äter stift? Har ju testat 3 st nu, och alla stiften har gått så tänker att det inte är TK.

    Bilen är en Cosmic Blue med reg nr TBM710 och någon med intresse för bilen har iaf ägt den, rullat en del i borås. Vet någon här något får ni gärna hojta till.

    Med vänlig hälsning
    Senast redigerat av Tobtok den 2016-08-16 klockan 23:30.

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    P1312 och P1334 är ju garanterat trasig tändkasett. Fick du en månads garanti är det bara att att byta den igen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Ok. Går tillbaka till min TK jag hade i från början som aldrig gav felkod men åt stift.
    Har gjort rent LMM, bytt soppafilter. mAir följer mReq fint innan stiften går. Kan det vara lösning på problemet att köra 6or ist för 7or tro? 7orna var väldigt vita och de gamla platina 6orna hade finare färg.

    Edit: kan tillägga att symptomen har kommit efter jag kört 5-10 mil väldigt lugn och försiktig körning.
    Senast redigerat av Tobtok den 2016-08-17 klockan 16:47.

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Har det något med det okända steg-1 trimmet ?
    Jag skulle byta till original Aero program.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    OG9-5 Aero steg 1 - äter stift oförklarligt

    Beskrev tidigare hur min bil äter tändstift efter kort tid och ställer ner laddtryck. Köpte bilen för någon månad sen och i satt PFR6h stiften. Allt började med att generatorn gick. Bytte den, och försökte hitta varför den inte laddar som den ska. mReq 1250 och mAir 8-900 gjorde att jag letar efter luftläckage, kollade turbo, trycktesta inloppet, bytt bränslefilter, alla vakuumslangar, bytt några backventiler. Magnetventil också ny. Gjort rent LMM.

    Bytte sen tändstift från PFR6 till bcpr7es-11. Vips så gick mAir upp till 1200+ med laddtryck 1.2. Jag fick vara glad i ca 20 mil tills stiften gick. Åkte och köpte en beg tändkassett, i med nya bcpr7 stift och bilen Gick som den skulle igen. Ungefär lika lång sträcka. Åkte och köpte ännu en 3.7 TK, nya stift och samma sak där så höll dom en kortare stund.

    Stiften har varit kritvita, amul har stått på -100, därför tänker jag att det steg 1 som sitter i är något mambojambo hemmameck.

    Jag beställde riktiga stift som jag borde kört från början, PFR6H-10. I med en frisk TK 3.7E och stiften och körde bilen varm, testade trycka på och den gick som den skulle. Min ELM327 funkar inte med min lånetelefon (iPhone) och ivrig (dum) som jag var ryckte jag säkring 17 för att släcka motorlampa från en kass TK. Lät den vara urkopplad någon minut innan jag återkopplade, startar motorn och den är släckt, Amul nollställt med mycket annat. Nu går dock bilen som den gjorde med kassa stift, mReq inte över 800 och laddar 0.6. Jag lät bilen stå på tomgång en stund och körde lugnt för att den skulle lära in sig värden på nytt.

    Har planer på att återställa mjukvara till org (om någon här i Göteborgsområdet har koll på sånt får ni gärna skicka ett PM) men får inte ihop ekvationen med att den går in i limpmode direkt när den egentligen borde gå ur det efter jag ryckt 17. Har testat att göra om det också.

    Bcpr7 har som sagt varit kritvita utan att amul stuckit iväg. Pfr6 hade jättefin gyllenbrun färg! Så något rätt med dom stiften måste det varit! Har testat att byta plats på stiften i avsaknad av hopp.

    Vad kan göra att den stryper när jag ryckt säkringen och inte innan?
    9-5 Aero -02 [steg 1]

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Hur menar du "äter stift"? Går dom sönder? Det plus vit beläggning indikerar ju att motorn går magert och spikar sönder stiften.

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Menar mest att problemet med att den inte laddar som den ska löser sig med nya stift. Bytte soppafilter pga vita stift, men färgen på dessa platina 6or var gyllenbrun som den ska vara!

    Edit: kan tillägga att jag kör väldigt lugnt emellanåt och att det varit då bilen slutat ladda. Kan tänka mig att 7orna är för kalla för meskörning.

    Edit 2: inser att min fråga kanske inte är så rätt fram men jag försöker förstå varför bilen stryper efter jag ryckt 17.. Kommer testa med org mjukvara asap annars.
    Senast redigerat av Tobtok den 2016-08-27 klockan 19:33.

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hur har det gått?

    Du nämner att återställa till originalmjukvara, vad har du nu då? Inget E85 program får man förmoda?!
    Jag skulle nog försöka låna en känt frisk LMM och se om det gör skillnad, rengöring hjälper nödvändigtvis inte mot alla fel.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Hur trimmar man OG9-5 / OG9-3 B2x5
    Av Henkeboi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2016-12-09, 18:19
  2. [LÖST] Oljelukt OG9-5 B2x5
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 13:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •