Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kylvattenproblem 9000 2.3

  1. #1

    Kylvattenproblem 9000 2.3

    Jag har fått problem med att motorn förlorar kylvätska. Kan inte upptäcka några läckor. Fyllde upp med kylvätska till max nivå och körde motorn normalvarm. När jag tog av locket till kylvattenexpansionskärlet efter att jag stoppat motorn rann flera deciliter kylvätska ut. Verkar vara övertryck i systemet. Kan det ha med en eventuellt trasig topplockspackning att göra?Någon som känner igen fenomenet?
    Bilen har stått stilla ett halvår och när jag startade motorn ville tomgångsvarvet inte komma under 1.500 till 2.000 varv. Vad är det som reglerar tomgångsvarvet som har bekat igen under stillaståendet?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    13
    Det ska vara övertryck i systemet!
    Turbo: 9000 CSE -94 2,3t 35000+ mil (såld ...)
    Auto: 9000CS GLE-92 automat 2,3i 20000+ mil (såld ...)

    Jubileum: 9000 CSE -97 jubileum 2,3t 30000+ mil
    Nya bilen: 9-5 SC -05 2,3t 15000 mil

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    Att den har för hög tomgång kan vara olika orsaker.
    Har du kollat de enklaste som tändstiften??
    Sen om bilen stått så länge är de bra om du gör en adaption så kan tomgången stabilisera sig med.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Adaption,vad är det?
    Övertryck i kylsystemet: jag körde motorn ikväll och kunde konstatera att det kom upp luftbubblor hela tiden i expansionskärlet. Och när jag lossade locket svämmade vattnet över igen. Kan det vara topplockspackningen som är kass?
    Hade den inne på (en mindre nogräknad) verkstad för provtryckning av kylsystemet. De kunde inte finna något läckage sa de men efter provtryckningen sjönk kylvattennivån ännu snabbare.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 570
    Alltså, övertrycket är normalt och om du lossar locket på expansionskärlet när motorn är varm så kommer det svämma över. Det är normalt. Det är övertryck, inte fel på toppen, som gör att det svämmar över.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Hur ska jag tolka luftbubblorna som stiger upp i expansionskärlet då motorn är igång? Vad beror det på?
    Någon som vet vad ADAPTION innebär?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    748
    Citat Ursprungligen postat av BM600
    Hur ska jag tolka luftbubblorna som stiger upp i expansionskärlet då motorn är igång? Vad beror det på?
    Någon som vet vad ADAPTION innebär?
    Luftbubblorna beror på att det är luft i kylvätskekanalerna nån stans i motorn, har du bytt nått så du varit tvungen att tappa kylvätskan under tiden stått still ? HUR mycke vatten har du fyllt i ?

    Adaption betyder att den ska komma överens med bilen ungefär, den ska hitta hur allt ska funka igen och det gör du så att du lyfter ena polen på batteriet väntar nån minut och på med den igen. så startar du och den börjar med sin adaption och kommer ta ett tag men sen blir d ev.bra annars får man fortsätta felsökningen.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225
    Trasig topplockspackning eller risigt lock till kylvätskan skulle jag gissa på.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Kan man se på tändstiften om det läcker in kylvatten i cylindrarna? Någon missfärgning t.ex.

Liknande ämnen

  1. Hjälp kylvattenproblem
    Av johanjansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •