Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Kan dump stabilisera laddtrycksproblem??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    Kan dump stabilisera laddtrycksproblem??

    Jag har en 900 2,0T -94 med steg2-chip i men jag har strul med att den inte håller laddtrycket. Det svajar. Man ser det tydligt på laddtrycksmätaren att den går från orginal (gränsen mellan orange och rött) och till slutet på det röda. Det känns givetvis tydligt i draget i bilen också. Jag har testat min box i en annan 900 och den gick minst lika dåligt som min men han hade öppen dumpventil som han skruvade på och då fick han den att gå riktigt bra. stabilt laddtryck och betydligt bättre klipp i bilen. Skulle det lösa mina problem tro?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Har du kollat hur WG membrandosan/klockan i din bil är?
    Mycket av problemet kan sitta där.
    Om de är öppen eller återcirkulerande dump spelar mindre roll.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Hur kollar jag den då? jag har känt på armen som nån tipsade mig och den går att röra på det är allt jag kan säga.. ingen aning om hur den ska kännas ens Han som hade den andra 900:an pratade om att orginal dumpen inte orkade hålla samma tryck eller nåt. om det nu ens var dumpen han pratade om..

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Du säger ju att den svajar i laddtrycket då kan de ju vara så att klockan/membrandosan är dålig så du behöver en nyare eller förstärkt som gör att de inte svajar.
    De hjälpte på en kompis bil.
    Har du 3" hela vägen med?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Kan även vara magnetventilen.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Okej.. Men frågan är vad som är lättast/billigast att testa. Jag ska troligtvis göra mig av med bilen ganska snart så jag vill inte lägga ut massa pengar på den.
    Det är 2,5" sportsystem på, katalysatorn vet jag ej om den är orginal eller inte.
    Snubben jag snackade om kopplade om några slangar till sin dump eller vad det nu var han grejade med och då gick hans bra så det känns som om det troligen är nåt med det som är strulet ioma han hade exakt samma fel..
    Men som sagt om någon har något bra tips om vad man kan testa för att kunna sätta fingret på vad som ska göras så är jag mycket tacksam..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    62
    Hittat ditt problem ? Jag har samma

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    ingen lösning på problemet nej..

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Problemet kan vara att WG klockan är för slapp så den inte klarar att hålla trycket.
    Köp en starkare fjäder eller en förstärkt WG klocka.
    De är inte ovanligt med svajande laddtryck när man trimmar en gammal bil

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Problemet kan vara att WG klockan är för slapp så den inte klarar att hålla trycket.
    Köp en starkare fjäder eller en förstärkt WG klocka.
    WG-klockan är den runda grejen som armen går in i va? Som man kan dra i och som fjädrar tillbaka? då den skall alltså fjädra tillbaka ännu hårdare menar du? Kan inte inte i huvet exakt hur det ser ut, men då borde man kunna göra några enkla tester med nån fjäder eller grövre gummiband, eller vad rekomenderas?
    Finns det fjädrar att köpa som man byter ut och isf var?
    Nån som kan ta någon bild med mobilen lr nåt, det skulle nog kasta lite ljus på problemet? Tack för all hjälp guys!

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av StRob
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Problemet kan vara att WG klockan är för slapp så den inte klarar att hålla trycket.
    Köp en starkare fjäder eller en förstärkt WG klocka.
    WG-klockan är den runda grejen som armen går in i va? Som man kan dra i och som fjädrar tillbaka? då den skall alltså fjädra tillbaka ännu hårdare menar du? Kan inte inte i huvet exakt hur det ser ut, men då borde man kunna göra några enkla tester med nån fjäder eller grövre gummiband, eller vad rekomenderas?
    Finns det fjädrar att köpa som man byter ut och isf var?
    Nån som kan ta någon bild med mobilen lr nåt, det skulle nog kasta lite ljus på problemet? Tack för all hjälp guys!
    http://www.maptun.com/webshop/shop_i...31&kategori=77
    Detta är en membrandosa/WG klocka!

    De är den som kan bli slapp med tiden.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    ja, precis! Och enda sättet att kolla om det är den som orsakar strulet är att köpa en ny och testa?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Ska man behöva en förstärkt? Trimmfirmorna verkar ju inte byta den vid chippning, inte ens vid steg3? Är det billigare att köpa en ny standard?

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    De är att rekomendera att köpa en förstärkt direkt eller en fjäder och byta i dosan.

    Men köp INTE en ny orginal.
    De håller ett tag men sen händer samma sak igen.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Är det lurigt att byta fjäder? Var får man tag i en ny? Msåte man ställa in GLT efter bytet?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Jag har en 9000 aero 91:a som jag vet membrandosan fungerar bra på, kan jag testa med den eller är det inte samma dosa/jobbigt att byta? Och sabbar man inställningen för GLT?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    84
    dom förstärkta dosorna har förinställt grundladd på 0.6 bar. alltså hårdare fjäder. den går även att byta ut. prova köp en ny bypass för 300 spänn med kan ju va den som är trött mvh
    Alla bilar utan turbo suger.
    Saab 9000 Aero -93
    http://www.garaget.org/?car=46693

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Var kan man hitta ny fjäder då? Är det alltid fjädern som sviker eller kan det finnas anledning att byta hela dosan iaf? Man kan väl även justera grundladdet genom att skruva på armen till dosan? Duger det att göra en markering var den satt och skruva den till det läget även efter bytet?

  19. #19
    jag skulle säga att detta beror på magnetventlien. prova att låna en och byta det går på 5 minuter jämfötr med att byta wg.

    hade samma problem med svajjande ladd testade byta tändkasset men ingen skillnad. magnetventilen hjälpte.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=181265

    här är den tråden

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Okej, låter intressant.. så det verkar antingen vara magnetventilen eller membrandosan iaf.. två relativt dyra saker givetvis :/ Och det trista är att jag inte känner nån som har nån 900T. Är det samma magnetventil på 9000 aero -91 2,3T tro? vilken är magnetventilen? nån som orkar ta ett kort och skicka MMS lr nåt? Skulle uppskattas mkt! 0739-927348 Tack gubbar!

Liknande ämnen

  1. Vilken dump passar till min NG900? (dump)
    Av maruthi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 18:18
  2. stabilisera 9000??
    Av linqan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 02:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •