Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: turboras pga saab orginalverkstad... :(

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23

    turboras pga saab orginalverkstad... :(

    man kan ju bli arg för mindre..
    köpte mej en 9-5 2,0t -99 för en tid sen,mycket pga att de va full servicebok,nybytt turbo på saabverkstad m,m
    nu har turbon rasat och har försökt o få saab att stå för kalaset för bilen bara gått dryga 2000mil sedan turbobytet men inte då.. man måste ha ett servicetillfälle varje år o de finns inte iskrivet i boken nått sådant 2006.
    turbo bytt 2005-12-01. ok köper de att dom måste ha något att gå efter annars skulle varenda kotte bara köra utan service o sen reklamera allt... men nu när jag rev ner turbon så ser jag att dom måste ha glömt,tappat ner något i (kobran) för turbon är helt sönderslagen inuti propellern ser ut som om en rondellskiva gått lös på den... o vad göra? har iofs inte pratat med saab efter att jag rev ner den men kan ju hoppa upp o klappa ihop skinkorna på att dom bara skrattar o talar om för mej att jag är lurad...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Hur kunde turbon hålla i 2000 mil om det legat en lös nedtappad del i kobran?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Ofta så går lagret i turbon med väldigt glappande axel som resultat. Då slår kompressorbladen i kompressorhuset och det ser för jäkligt ut. Skulle det ligga en lös del i kobran skulle det som danjell syftade inte va helt i många minuter.

    Vidare så bör bilen servas 1 gång om året alt 2000 mil, gärna med ett oljebyte imellan.

    Orsak, ja de kan bero på koksade oljeledningar, stopp i vevhusventilationen etc..

    Vid turbobytet du gör nu bör du se till att få den senaste varianten av vevhusventilation, rengöra kanalerna i ventilkåpan samt se till att oljerören till och från turbon blir rengjorda så att oljan flödar fritt.

    Inget uppmuntrande att läsa kanske men det kan förhindra ytterligare ett ras i alla fall..

    Visste du redan detta så får du se det som en vänlig gest vilket det är menat som..

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    De har inte tappat ner nånting........ Då hade turbon rasat efter nån minut, om ens det...

    När du börjar få ett härligt glapp på nån centimeter blir det bara slamsor kvar av bladen... Vicka runt lite grann på axeln ser det att bladen tar i huset..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: turboras pga saab orginalverkstad... :(

    Citat Ursprungligen postat av gnidde
    man kan ju bli arg för mindre..
    köpte mej en 9-5 2,0t -99 för en tid sen,mycket pga att de va full servicebok,nybytt turbo på saabverkstad m,m
    nu har turbon rasat och har försökt o få saab att stå för kalaset för bilen bara gått dryga 2000mil sedan turbobytet men inte då.. man måste ha ett servicetillfälle varje år o de finns inte iskrivet i boken nått sådant 2006.
    turbo bytt 2005-12-01. ok köper de att dom måste ha något att gå efter annars skulle varenda kotte bara köra utan service o sen reklamera allt... men nu när jag rev ner turbon så ser jag att dom måste ha glömt,tappat ner något i (kobran) för turbon är helt sönderslagen inuti propellern ser ut som om en rondellskiva gått lös på den... o vad göra? har iofs inte pratat med saab efter att jag rev ner den men kan ju hoppa upp o klappa ihop skinkorna på att dom bara skrattar o talar om för mej att jag är lurad...
    När Bilcenter (Saab i Östersund) provade att byta min turbo för att få bukt med min höga oljeförbrukning och jag ifrågasatte den nya stämpeln; "turbobyte, service olja/filter" i boken trots den nyss varit in på "oljeservice". Sa dom; man byter alltid! olja och filter vid ett turbobyte. Så det borde rimligtvis även vara gjort på din om turbobytet är gjort på en auktoriserad Saab verkstad.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    153
    helst ska dom även riva ner oljetråget vilket iaf vi gör plus att vi sköljer motorn en vända med...
    Nissan sunny gti-r

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23
    olja o filter blev bytt samtidigt som turbon.. har haft kontinuerliga oljebyten efter det men gjort det själv...
    o det är inte på sidan av bladen nötningen är utan på den "platta sidan" som vetter mot kobran.. syns att det legat nått mot o nött... men men är nog inte så mycket o göra åt.... nu går den mycket bättre än den någonsin har gjort så de har varit på gång länge...

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 00a turboras
    Av zumoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 22:01
  2. SAAB 9-5 2.0t -02 turboras
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 10:38
  3. turboras? Saab 95
    Av stefsven i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •