Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur mycket effekt tål en TD04 15T 6

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259

    Hur mycket effekt tål en TD04 15T 6

    Hur mkt effekt tål eg en 9000 Aero-snurra?
    Jag har bytt agg till ett "nytt" och spjället som är kopplat till WG-armen hänger sig. Det räcker med att man varmkör bilen och gör nån fullgas så funkar det inte sen, utan laddet varierar allt mellan inget till såpass mkt att tryckvakten går in..jag påstår att det är fel på agget men försäljaren säger att det beror på att bilen är trimmad (har nordic steg-1).

    Nån i närheten av Karlskrona som har en 9000 Aero orginal som jag kan testa med och se att det INTE beror på chippet? Känns lite dyrt att köpa ett nytt bara för det. Detta byte/test kommer att ske hos Bilexpo-Karlskrona (aukt SAAB verkstad).
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Troligtvis är avgashuset sprucket på den turbon. Din beskrivning stämmer precis med det som brukar hända när det är sprucket.

    Enda sättet att kolla detta är att montera bort turbon och inspektera godset kring wg-hålet.
    Spruckna hus är tyvärr ganska vanligt.


    edit:
    Trimmet kan faktiskt göra att symptomen av det spruckna huset blir värre än på en otrimmad bil pga skillnaderna i laddtryck.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Hade problem med hängande WG-port därav köpte jag ett "nytt" agg. Aukt SAAB-verkstad monterade och insåg direkt redan vid provkörning att det är samma fel på detta agg, så det har inte med buskörning att göra här. De lät bilen svalna och då finns inte problemet, körde igen och när det dök upp igen så kopplade de en tryckdosa istället för MV och körde "manuellt" och såg att WG-porten hade typ 2 lägen, STÄNGD och vid ökat tryck vips helt ÖPPEN. Tycker jag låter som det är fel... men det tycker inte försäljaren av detta agg (http://www.turboservice.se).
    De provkör, verkar det som endast med tryckklocka under rumstemperatur-förhållande och då uppkommer inte felet. Likaså, när de renoverar agg så byter de inte WG-porten, grrr...
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Hade problem med hängande WG-port därav köpte jag ett "nytt" agg. Aukt SAAB-verkstad monterade och insåg direkt redan vid provkörning att det är samma fel på detta agg, så det har inte med buskörning att göra här. De lät bilen svalna och då finns inte problemet, körde igen och när det dök upp igen så kopplade de en tryckdosa istället för MV och körde "manuellt" och såg att WG-porten hade typ 2 lägen, STÄNGD och vid ökat tryck vips helt ÖPPEN. Tycker jag låter som det är fel... men det tycker inte försäljaren av detta agg (http://www.turboservice.se).
    De provkör, verkar det som endast med tryckklocka under rumstemperatur-förhållande och då uppkommer inte felet. Likaså, när de renoverar agg så byter de inte WG-porten, grrr...
    Ditt "nya" aggregat, är det ett flång nytt eller ett utbytesaggregat ?
    Jag tolkar det som att du köpt en utbytesturbo ?
    Har du även bytt tryckdosan ?
    På utbytesaggregat brukar tryckdosan vara ny så den borde vara ok.

    Jag tycker det låter precis som det fenomen som brukar uppkomma när avgashuset har sprickor kring axeln för wg-klaffen. När tempen ökar börjar materialet röra på sig och axeln börjar kärva och MV får svårt att reglera laddtrycket.
    Det finns några gamla trådar att läsa om detta om du söker lite.
    Kollade du om gamla avgashuset var sprucket ?

    Eftersom felet verkar vara exakt detsamma som innan turbobytet så kan man ändå misstänka att det inte är turbon som är felet.
    Du borde nog prova med garanterat friska slangar och MV så att det inte är något där som spökar.
    En original programvara kanske också vore bra att prova i felsökningssyfte.
    Har du förresten kollat grundtrycket ?

    Är det ett gammal nordic program du har ?
    Om inte jag är helt ute och cyklar så använde Nordic hårdare wg-klockor tidigare . Kan vara värt att kolla vilket grundtryck ditt program är gjort för.

    Att trckdosan inte rör sig alls i början beror på att den har en fjäderförspänning (fjädern som bestämmer grundtrycket) som måste övervinnas innan armen börjar röra sig, så det är nog helt ok att den verkar ha "två lägen"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Det är ett utbytesagg. Verkar vara ny tryckdosa, eller så har de bara målat den fin

    Har testat med ny DI och MV samma fel. Mitt gamla agg har jag kvar, lite till...har inte sett nått skumt, förutom glapp i axeln och lite skadade blad.

    Har precis fått ny info att tryckdosan var felinställd, först varierade den mellan 0.5-0.8, nu senare låg den stabilt på 0.5. Verkar som den börjar justera in sig. Justerade även grundladdet så nu verkar det fungera efter adaption o så.

    Hoppas att turen nu håller i sig.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Synd på lådan bara, jäkla otur verkar du ha fått.
    Hur beeter sig bilen nu? Jag ställde upp GLT så att den inte skullas öppnas av avgastrycket som den gjorde tidigare?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Synd på lådan bara, jäkla otur verkar du ha fått.
    Hur beeter sig bilen nu? Jag ställde upp GLT så att den inte skullas öppnas av avgastrycket som den gjorde tidigare?
    Tja, den håller trycket bra nu, toppar dock snabbt om man har hög växel o stämplar, har fått brytning 4-5ggr nu
    Fast trycker man sakta på lägre växel så laddar den på bra och verkar hålla laddet hela varvet ut. Toppar upp först och sjunker sakta för att stiga något igen när man närmar sig 5000.
    Tycker ändå bilen känns lite seg, kan vara att effekten maskeras istället för ketchup.
    Hoppas du får en ny box snart, hörde om "svinnet".
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Hade problem med hängande WG-port därav köpte jag ett "nytt" agg. Aukt SAAB-verkstad monterade och insåg direkt redan vid provkörning att det är samma fel på detta agg, så det har inte med buskörning att göra här. De lät bilen svalna och då finns inte problemet, körde igen och när det dök upp igen så kopplade de en tryckdosa istället för MV och körde "manuellt" och såg att WG-porten hade typ 2 lägen, STÄNGD och vid ökat tryck vips helt ÖPPEN. Tycker jag låter som det är fel... men det tycker inte försäljaren av detta agg (http://www.turboservice.se).
    De provkör, verkar det som endast med tryckklocka under rumstemperatur-förhållande och då uppkommer inte felet. Likaså, när de renoverar agg så byter de inte WG-porten, grrr...
    "...vi har minsann renoverat turbos i 30år..." ...och ändå inte läst SAAB's nya specar för Turbo. De måste ha spec från gamla 99-Turbo då den "skall" bete sig såhär, ON/OFF....
    Numera regleras denna port (WG) av styrbox/MV.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Hehe ja, inkompetensen lös rätt bra bit, när jag pratade med honom.
    Påstå att avgashuset håller 200grader vid körning till och börja med, och sen att matrialet omöjligen kunde ändra sig upp till 1000grader

    Tyvärr ser det dåligt ut med boxen.
    Posten har fullständigt tappat bort godset. Så deras säkerhetsavdelning är inkopplad nu. Var ju lite fler saker med i samma leverans, och det är värt närmare 30K, så det blev fart i arslet på dom, när jag sa det.
    Hoppas på svar närmsta dagarna.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Nya boxen sitter i och jag får den att bryta med den oxo. Tror fan det är Turbo-agget som strular iallafall. Drog till Kalmar i fre låg väl 110-130 vill inte göra några rusningar och fet-acc, men vid ett tillfälle när jag skulle förbi en lastbil innan enkelfiligt så klippte den av och jag fick släppa upp o smyga på't igen. verkar som den tjurar när den blir varm som sagt och då hade jag ändå inte belastat den nått nämnvärt under de föregående 6milen. Sen att det känns tråkigt med boxen som smyger på effekten och drar på friskt vid 4500rpm och uppåt gör ju att man får tokvarva för att verkligen få fart tycker jag. Ett jävla fipplande med växelspaken om man skall få skjuts på åbäket.

    Blir till att koppla grad mätare o filma o skicka upp det till "experterna" på Turboservice.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Har du på original avgassystem?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Har du på original avgassystem?
    Ja. Är det 2,5"?
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    2.25"
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Kollat så bypassventilen inte tjuvläcker?

    Lite andra grejer att kolla:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=108481
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Ups, idag när vi skulle filma en brytning och sedan mäta lite temp så lyckades vi inte, kanske beror på värmen idag...?
    Iallafall så filmade vi och bilen drog på bra tycker jag...laddet verkar öka med varvet o sedan sjunka sakta igen när man närmar sig varvstopp.
    Har även film när man stämplar och den laddar en bit över det röda utan brytning. Om detta är bra eller dåligt vet jag inte...bra med tanke på att det kanske börjar fungera, dåligt är om man vid en omkörning kanske får en brytning..tja...får köra vidare och se vad som händer.

    Var svårt att mäta temp när godset inte verkar gå mäta på, fick ta på den blanka turbo-sidan och efter ett antal rusningar så visade den bara 270grader.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Tjenare!

    Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu men hade lite problem med laddtrycket på min 9000 och då visade det sig att 3st vakumslangar som går lite hur som helst, upp till motorn, till någon sorts ventil? och i alla fall in i bilen till laddtrycksmätaren(originalen alltså). Dom hade torkat sönder typ. Så bytte dom och nu går den som aldrig förr. Kanske kan vara till hjälp


    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Gjorde en film som är ur samma "repa". Varmkörd motor, ca 2mil lugn/normal körning innan.
    Därefter ett stopp för att koppla in ladd-mätaren. Drar iväg med lite olika gaspådrag med ett par "plattan i mattan"
    där man ser att laddet går upp till runt 1.1-1.2 som max och efter att tag öka till att toppa 1.3 och när den börjar bli varmare så kan den toppa på
    mer än 1.5bar. Turboservice påstår att detta beror på att det tar en stund för tryckklockan att fyllas med luft så att den kan justera "stången".
    Men då skulle det bli så även när den är "sval".
    http://erikhall.mine.nu/~ronny/td04.html
    Servern är nere nu under helgen pga värmeproblem.

    Vi påstår att WG armen kärvar när tempen stiger... de testkör inte under värme/drift utan endast med tryckklocka. Nästa filming skall vi filma armen och se att den "rycker" istället för att glida fint.
    Sen påstår de även att detta turbo-agg ej är gjort för så höga effekter (vad ger Nordic steg 1? 250Hk? på ett Aero-agg...).

    Undra hur man skall gå vidare med detta, de bara vägrar hålla med om att det är fel i deras agg, jag säger bara, KÖP SAAB ORGINAL direkt och inga renoveringsobjekt.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket får det glappa axiellt på en TD04-15T?
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 10:16
  2. Hur mycket effekt har ni som kör med TD04HL-19T
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 07:51
  3. Hur mycket är GLT TD04-18T#6*Fixad*
    Av Kristian Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 12:19
  4. Max Effekt på TD04 Serien..?!
    Av NordicDalarna i forum Allmänt
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 22:39
  5. Hur mycket effekt???
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 15:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •