Sidan 23 av 28 FörstaFörsta ... 132122232425 ... SistaSista
Resultat 441 till 460 av 558

Ämne: En urkig å äcklig 92´a väcks brutalt upp från en 30årig vila

  1. #441
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    417
    Saknar ord den är helt underbar.....
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  2. #442
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Hej alla som funderar, det har varit full fjong både på jobbet och i verkstan så jag har helt enkelt inte orkat uppdatera. F-låt men luften gick liksom ur mej helt då jag blev rökt på rallyt i lördags. 22:30 söndag kväll provkörde jag för första gången och det efter ett maraton-mek på ren tjur som går till historien. En rejälare update om de senaste veckans stök kommer inom kort då det är först ikväll jag orkat tagit hand om alla bilder så håll ut.
    Serverar en bild tagen på jobbet så sent som ikväll.

    http://i224.photobucket.com/albums/dd41 ... C05180.jpg[/img]
    Okristligt läcker. Bara att gratulera till ett gott arbete.

  3. #443
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935
    Helt otroligt, det är ren poesi!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #444
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Mycket vackert!
    Ser fram imot en trevlig uppdatering
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #445
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Snyggt!

    Den blev lite lägre när inredning etc kom på plats, mycket snyggt.

    MVH

  6. #446
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 311
    Update!

    Åkey nu när man e lite mer sansad... 92´an var alltså som alla vet anmäld till Tjälasvängen den 23/2 (JVBK´s klassiska vinterally) http://good-times.webshots.com/album/562587610epGzlG
    Veckorna innan var farten givetvis hög i verkstan men redan på torsdagskvällen anade jag vart det bar iväg då jag varken fått en besiktningstid och detalj efter detalj tog längre tid än vad det egentligen skulle göra. Ta bara en sådan sak som gastaget... En sådan simpel sak som jag monterade redan i somras när jag lackat torpeden. Det satt GIVETVIS felvänt och detta visade sej först när jag monterat förgasaren.
    Amatörmässigt kanske en del tycker men om man bara har en aningens av en aning om hur gastaget på 92´an ser ut och är monterat så förstår man hur skitlätt det är att vända det fel. Gastaget är även pga. sin jobbiga placering längst in-under-bakom-bortom osv. något som jag monterade redan i somras när torpeden lackats. Det hela förenklades ju inte heller av att nu var förgasare mm. Slutmonterat och även om maskin är pytte så är det trååååååångt och jävulskapet hade bara tagit sin början...

    Fanns ju ett ivrigt löfte om luftning av bromsar och provkörning, därför... Vis av gårdagens bök med gastaget så drog jag ut frun till verkstan för luftning av bromsarna direkt när jag landat hemma fredag eftermiddag. Det fanns en del indikation på probs då kolven i huvudcylindern inte verkade vilja gå tillbaka själv trots ny kolv, nya packningar och honad cylinder. Såhär i efterhand står det ju MIFFO skrivet med stora bokstäver i pannan över snålheten att inte köpa en ny cylinder, Stefan i Torpshammar hade dessutom frågat om detta flera gånger *Suck*


    Oerhört trött och irriterad Julle.... å en ännu tröttare Yngwie.

    Efter dryga två timmars jävlande var det bara att ge upp. Något i huvudbromscylinder var helt enkel skitmycket feloch rent och skärt vansinne/raseri våldsmekade jag loss cylinderjävulen och jag lovar... Byter hellre värmefläkt på en 9000 flera gånger om istället för byta denna skitpryl på en 92´a. Anser man att gastaget sitter illa till så är inte det ens hälften mot hur bromcylindern är monterad...


    Gastag = pilar Bromcylinder = ring


    Å inte f*n blir det enklare när alla dessa prylar sitter på plats när skiten som sitter längst in ska bort...

    Efter dissekering på verkstadsbänken och 14000Rpm på cylinderhoningsvertyget gick kolven fortfarande inte ut av fjäderkraften, gråten närmade sej och jag började söka Stefan Moden... Lovar att hade han bara svarat så hade jag åkt till Torpshammar samma stund och hämtat en sprillans cylinderjävel *MORR*
    Upprörd och full av ilska över folk som varken svarar i mobiler eller på hemnummer fortsatte en fanatisk jakt på en cylinder och... Henric Tungström den juvelen... Han hade minsann grejjor på hyllan, mycket stort tack till dej Henric som levererade med bibehållet lugn när du insåg min frustration.

    Ivrig av detta så gick det fort att få tillbaka cylinder men det var tur att henric och Jonas for innan bromsrörsförgrening med kopparbrickor och banjoskruv skulle tillbaka.

    *RASERI OCH FULA ORD*

    Efter några pannor med kaffe infann sej lugnet och med ny koncentration kunde jag tillslut mickla dit banjoskruven och brickorna med hjälp av koppartråden från en elsladd. Telefon in till Berit och se... nu fanns fungerande bromsarna på mindre än 10 minuter *lycka*
    Berit hade dessutom med Team Tängtorpets hjälp fixat och sytt klart damasken för rattstång och växel-länkaget genom torpeden...


    En riktig styggratt (lånad) fick även ta plats istället för orginalets gräsliga dito. En snygging kommer vad det lider men än så länge matchar det lätt den i övrigt mycket bristfälliga och högst temporära inredningen.
    Däremot blev rattstångsmonteringen även den en jävla fars.

    Rattstång/rör, växelmekanik, konsoller osv. har en given ordningsföljd vid montering. Man börjar med att trä fast konsollen som håller växelarmen (spak till låda) mot rattstången för att sedan nita fast plattan som ska bultas mot växelföraren. Sedan trär man ner växelstången genom torpeden mot lådan, möter med rattstång osv. osv. När allting är på plats ska man justera in så växlar funkar, ratten går lätt... Kort sagt ett jäkla mickel.
    Första MIFFOGREJJEN... trötthet eller så men. Konsollen som man i första skedet trädde dit hamnade givetvis bakvänd, alltså... ISÄR med rubbet inklusive den rejält fastnitade plattan som trångt och jävligt redan bultats fast mot lådan med sina två, därnere i röran "mickrobultar" När sedan allting monterats ihop för andra gången visade det sej att glidlagerna inne i rattstångens rör. Pga. ilska, irritation eller vanligt simpelt våld tagit stryk och måste däför åtgärdas. Isär med skiten igen grejja, fila, slipa, tvätta och jävlas innan det åter kunde monteras för att åter igen slutjusteras...


    Vi har ju fortfarande full vinter i Jamtland (just nu är det minus 8 grader) och därför måste man ju ha en klimator *ler* Ja värmeanläggningen i verkstadshandboken till 92´an kallas faktiskt så.
    Det är en våldsamt sostifikerad anordning med en fläkt som blåser kalluften från luftskopet framför vindrutan ner genom kylaren. Bakom finns en kåpa som vänder luften åter genom kylet och vidare in till kupen. WOW!!! vilken vintervagn. Läder/skinnkanalen skulle varit nysydd men ORKA!!


    Mellanlandade mitt i natten med lite finskruvning. Hatthyllan med sin högtalarlåda samt övrig utrustning vill jag behålla om nu någon objuden mot förmodan skulle komma åt bilen. Larm och diverse andra åtgärder finns redan som jag inte kommer beskriva men dessutom ska det ta tid att få loss grejjorna. Fyra insexor, rejält dragna, trångt och jobbigt monterade borgar för en hel del möda samt att högtalarlådan sitter stumt för ljudets skull.


    Två tomma dörrar skulle även ha sitt innehåll i fråga om nya lister, hissmekaning och glas. En utrangerad rullgardin ersatte tyget till "grinden" som rutan går mellan nere i dörren och allt sådant här pyssel tar tid för att inte nämna skraplisten som ligger an mot rutan *morr* Till sist kunde jag montera en oerhört solkig inredning bestående av orginal baksäte med sidostycken samt lånade dörrsidor och JA!!! inredningen ska bytas, kanske till glädje för de som tror att tråden snart dör med en färdigrenoverad bil.
    Lovar...det är mycket kvar *blink* Kanske även en å annan rysare.

    Men inte blev det något rally för det... Klockan 04:00 lördag morgon insåg jag det orimliga då jag varit uppe sedan 05:30 fredag morgon. Med minst två timmars jobb kvar innan provstart och rallystarten var satt till 10:00 var det ju bara att släcka och gå in å tjura. Men... vid 09.00 vaknade jag av en tanke... F’n, går jag ut i verkstan nu och gör det sista kan jag ju kanske dyka upp vid rally-lunchpausen... Man skulle ju egentligen söka hjälp, för dylika idéer kan bara inte vara normala. Jag somnade irriterat om, ägnade mej åt frun hela dan och 23:00 söndag kväll vevade jag eld i maskin och provkörde 92´an.

    Söndagens jobb då? Jorå skam den som ger sej å innan den beryktade provkörningen var lampor och stolar på tur. Nu övergavs tanken på att simpelt stoppa i ett par orginal 96´a stolar eftersom det nu inte var någon stress längre. Tjälasvängen var redan avklarat och nu är det ju ett år till nästa därför kunde man i lugn å ro *nåja* roa mej med en liten rysare, hotrodding eller va f'n man nu ska säga...
    Häng me!!


    Ljus måste man ju ha på mörka vintervägar och givetvis passade inte de nya insaterna heller rakt av. Probset var inte jätte, utan bestod av att parkljusts hållare inte fick plats under kåpan bakom lampan. En plåtsax och slipstift eliminerade bekymret.




    Från Skåneland kom flera stora paket. Dessa ska så småningom förädlas till ett helt annat utsende men än så länge får de duga. Även den solkiga gummimattan som syns på bilderna får respass såsnart skräddarn är klar med mina mattor
    INTE MISSA!!

    Så blev det då måndag, ljust och dags för våldsprovkörning till Jonas och Henrics stora glädje. Första resan på E14 har någon redan fotat och i smyg skvallrat om. 90Km/h är ett resultat man nästan måste vara lite stolt över med tanke på labilt uppförande pga. en tokfelinställd framvagn + att Allan mest troligt har skruvat upp fjädringen max, den måste SÄNKAS!!





    Erika på http://www.126126.se/ fick det stora nöjet att fortsätta med dekaltrimmet och är det någon som ligger på två stycken klistermärken med BP loggor i 5-10 centimetersformat så Pm´a mej direkt för nu ska sponsordekalerna på *ler hemlighetsfullt*

    Har åkt med 92´an på jobbet två dagar, till å från besiktning kallas det för men i tisdagskväll ramlade det massa blötsnö. Berit var lagom impad när jag hämtat upp henne efter jobbet vid niosnåret på kvällen med gammsaaben *ler*
    Däremot var Claes Johansson från Klassiker rejält "på" när han var här i veckan och han flinade gott när vi roade oss kungligt med yviga handbromsvändningar och en massa toksladdande med 92´an i dryga decimetern nysnö under onsdagen.

    Thats all folk´s
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #447
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459
    F*n va nice! Grymt imponerande projekt! Bra jobbat!
    SAAB 9-3 Aero -01

  8. #448
    Denna måste vara den ballaste saaben i mannaminne, riktigt riktigt grym imho.
    Armstöden till baksätet var ju rätt söta dom med :o)

    Finns det möjlighet att få se en liten filmsnutt med saaben på full patte görandes ett juste uppställ karnske?
    Skulle vara som grädde på moset lixom.

    Hur som så är det iaf ett toppenjobb du har gjort

  9. #449
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Åkey nu när man e lite mer sansad... 92´an var alltså som alla vet anmäld till Tjälasvängen den 23/3
    Nu måste du ha halkat på tangenterna, för annars har du ju en månad kvar till rallyt!
    För övrigt så kan jag bara säga att jag är enormt imponerad, man läser alltid den här tråden med ett fånigt leende på läpparna.

    Mvh
    Martin

  10. #450
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 311
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Åkey nu när man e lite mer sansad... 92´an var alltså som alla vet anmäld till Tjälasvängen den 23/3
    Nu måste du ha halkat på tangenterna, för annars har du ju en månad kvar till rallyt!
    För övrigt så kan jag bara säga att jag är enormt imponerad, man läser alltid den här tråden med ett fånigt leende på läpparna.

    Mvh
    Martin
    Japp rätt av dej.... datum ändrat i tråden!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #451
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Alltså det går ju inte att med ord beskriva hur brutalt jäkla tokhäftig din 92a är. Hatten av återigen för ballaste bygget på STCS sen jag började läsa och skriva här!

    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  12. #452
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Helt underbart att läsa o kolla dina bilder

    vill ha mer
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  13. #453
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Tråkigt med motgångar, men tur att det löste sig i varje fall
    Ser kanonbra ut fortvarande, ser fram imot nästa uppdatering
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  14. #454
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    Jag är GRYMT impad!

    synd att du föll på mållinjen, (men du är inte ensam, jag fick köra bruksholk till saabfestivalen i sommras, dagen efter ja kom hem gick finbilen )

    väntar spännt på nästa uppdate

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  15. #455
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    159
    Ibland blir det inte som man tänkt sig.
    Men ibland blir det till och med bättre.

    Du har lyckats helt otroligt bra med den här bilen och det vore väl underligt om det inte hade jävlats längs vägen. Glöm inte att det var ett urkigt och äckligt projekt från början men nu liknar det något helt annat.

  16. #456
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    356
    Måste bara säga att den blivit tuff...
    Bra jobbat
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  17. #457
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Synd att det krånglade så att du inte kunde delta i rallyt, starkt jobbat hursomhelst!

    Hur mycket skall du sänka pärlan? Finns det gott om plats i hjulhusen?

    MVH

  18. #458
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 311
    UPDATE; no 1

    Dagens ämne; Operation sänkning


    Som fler än jag noterat är 92 hög som en terängbil... Måste åtgärdas!


    Justeringen för torrisionsfjädringen fram. En låsmutter å sen är det bara att skruva på själva justeringen så blir bilen högre respektive lägre, superenkelt!


    Bak är det mindre kul, tråååååångt som tusan att komma åt.


    JAAA där satt den!! 45 millimeter lägre både fram och bak.


    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  19. #459
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Ja, jävlar...

  20. #460
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 311
    UPDATE; no 2


    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LPwTrFQ16j0&feature=related[/youtube]
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y1ce0zuVna8[/youtube]
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Vinter vila
    Av NickeP i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 13:11
  2. Brutalt kjolpaket till 9-3ss!
    Av the_Mattsson i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •