Saknar ord den är helt underbar.....
Saknar ord den är helt underbar.....
Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
Audi S8-01
Okristligt läcker. Bara att gratulera till ett gott arbete.Ursprungligen postat av Hotrodder
Helt otroligt, det är ren poesi!
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Mycket vackert!
Ser fram imot en trevlig uppdatering
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Snyggt!
Den blev lite lägre när inredning etc kom på plats, mycket snyggt.
MVH
Update!
Åkey nu när man e lite mer sansad... 92´an var alltså som alla vet anmäld till Tjälasvängen den 23/2 (JVBK´s klassiska vinterally) http://good-times.webshots.com/album/562587610epGzlG
Veckorna innan var farten givetvis hög i verkstan men redan på torsdagskvällen anade jag vart det bar iväg då jag varken fått en besiktningstid och detalj efter detalj tog längre tid än vad det egentligen skulle göra. Ta bara en sådan sak som gastaget... En sådan simpel sak som jag monterade redan i somras när jag lackat torpeden. Det satt GIVETVIS felvänt och detta visade sej först när jag monterat förgasaren.
Amatörmässigt kanske en del tycker men om man bara har en aningens av en aning om hur gastaget på 92´an ser ut och är monterat så förstår man hur skitlätt det är att vända det fel. Gastaget är även pga. sin jobbiga placering längst in-under-bakom-bortom osv. något som jag monterade redan i somras när torpeden lackats. Det hela förenklades ju inte heller av att nu var förgasare mm. Slutmonterat och även om maskin är pytte så är det trååååååångt och jävulskapet hade bara tagit sin början...
Fanns ju ett ivrigt löfte om luftning av bromsar och provkörning, därför... Vis av gårdagens bök med gastaget så drog jag ut frun till verkstan för luftning av bromsarna direkt när jag landat hemma fredag eftermiddag. Det fanns en del indikation på probs då kolven i huvudcylindern inte verkade vilja gå tillbaka själv trots ny kolv, nya packningar och honad cylinder. Såhär i efterhand står det ju MIFFO skrivet med stora bokstäver i pannan över snålheten att inte köpa en ny cylinder, Stefan i Torpshammar hade dessutom frågat om detta flera gånger *Suck*
Oerhört trött och irriterad Julle.... å en ännu tröttare Yngwie.
Efter dryga två timmars jävlande var det bara att ge upp. Något i huvudbromscylinder var helt enkel skitmycket feloch rent och skärt vansinne/raseri våldsmekade jag loss cylinderjävulen och jag lovar... Byter hellre värmefläkt på en 9000 flera gånger om istället för byta denna skitpryl på en 92´a. Anser man att gastaget sitter illa till så är inte det ens hälften mot hur bromcylindern är monterad...
Gastag = pilar Bromcylinder = ring
Å inte f*n blir det enklare när alla dessa prylar sitter på plats när skiten som sitter längst in ska bort...
Efter dissekering på verkstadsbänken och 14000Rpm på cylinderhoningsvertyget gick kolven fortfarande inte ut av fjäderkraften, gråten närmade sej och jag började söka Stefan Moden... Lovar att hade han bara svarat så hade jag åkt till Torpshammar samma stund och hämtat en sprillans cylinderjävel *MORR*
Upprörd och full av ilska över folk som varken svarar i mobiler eller på hemnummer fortsatte en fanatisk jakt på en cylinder och... Henric Tungström den juvelen... Han hade minsann grejjor på hyllan, mycket stort tack till dej Henric som levererade med bibehållet lugn när du insåg min frustration.
Ivrig av detta så gick det fort att få tillbaka cylinder men det var tur att henric och Jonas for innan bromsrörsförgrening med kopparbrickor och banjoskruv skulle tillbaka.
*RASERI OCH FULA ORD*
Efter några pannor med kaffe infann sej lugnet och med ny koncentration kunde jag tillslut mickla dit banjoskruven och brickorna med hjälp av koppartråden från en elsladd. Telefon in till Berit och se... nu fanns fungerande bromsarna på mindre än 10 minuter *lycka*
Berit hade dessutom med Team Tängtorpets hjälp fixat och sytt klart damasken för rattstång och växel-länkaget genom torpeden...
En riktig styggratt (lånad) fick även ta plats istället för orginalets gräsliga dito. En snygging kommer vad det lider men än så länge matchar det lätt den i övrigt mycket bristfälliga och högst temporära inredningen.
Däremot blev rattstångsmonteringen även den en jävla fars.
Rattstång/rör, växelmekanik, konsoller osv. har en given ordningsföljd vid montering. Man börjar med att trä fast konsollen som håller växelarmen (spak till låda) mot rattstången för att sedan nita fast plattan som ska bultas mot växelföraren. Sedan trär man ner växelstången genom torpeden mot lådan, möter med rattstång osv. osv. När allting är på plats ska man justera in så växlar funkar, ratten går lätt... Kort sagt ett jäkla mickel.
Första MIFFOGREJJEN... trötthet eller så men. Konsollen som man i första skedet trädde dit hamnade givetvis bakvänd, alltså... ISÄR med rubbet inklusive den rejält fastnitade plattan som trångt och jävligt redan bultats fast mot lådan med sina två, därnere i röran "mickrobultar" När sedan allting monterats ihop för andra gången visade det sej att glidlagerna inne i rattstångens rör. Pga. ilska, irritation eller vanligt simpelt våld tagit stryk och måste däför åtgärdas. Isär med skiten igen grejja, fila, slipa, tvätta och jävlas innan det åter kunde monteras för att åter igen slutjusteras...
Vi har ju fortfarande full vinter i Jamtland (just nu är det minus 8 grader) och därför måste man ju ha en klimator *ler* Ja värmeanläggningen i verkstadshandboken till 92´an kallas faktiskt så.
Det är en våldsamt sostifikerad anordning med en fläkt som blåser kalluften från luftskopet framför vindrutan ner genom kylaren. Bakom finns en kåpa som vänder luften åter genom kylet och vidare in till kupen. WOW!!! vilken vintervagn. Läder/skinnkanalen skulle varit nysydd men ORKA!!
Mellanlandade mitt i natten med lite finskruvning. Hatthyllan med sin högtalarlåda samt övrig utrustning vill jag behålla om nu någon objuden mot förmodan skulle komma åt bilen. Larm och diverse andra åtgärder finns redan som jag inte kommer beskriva men dessutom ska det ta tid att få loss grejjorna. Fyra insexor, rejält dragna, trångt och jobbigt monterade borgar för en hel del möda samt att högtalarlådan sitter stumt för ljudets skull.
Två tomma dörrar skulle även ha sitt innehåll i fråga om nya lister, hissmekaning och glas. En utrangerad rullgardin ersatte tyget till "grinden" som rutan går mellan nere i dörren och allt sådant här pyssel tar tid för att inte nämna skraplisten som ligger an mot rutan *morr* Till sist kunde jag montera en oerhört solkig inredning bestående av orginal baksäte med sidostycken samt lånade dörrsidor och JA!!! inredningen ska bytas, kanske till glädje för de som tror att tråden snart dör med en färdigrenoverad bil.
Lovar...det är mycket kvar *blink* Kanske även en å annan rysare.
Men inte blev det något rally för det... Klockan 04:00 lördag morgon insåg jag det orimliga då jag varit uppe sedan 05:30 fredag morgon. Med minst två timmars jobb kvar innan provstart och rallystarten var satt till 10:00 var det ju bara att släcka och gå in å tjura. Men... vid 09.00 vaknade jag av en tanke... F’n, går jag ut i verkstan nu och gör det sista kan jag ju kanske dyka upp vid rally-lunchpausen... Man skulle ju egentligen söka hjälp, för dylika idéer kan bara inte vara normala. Jag somnade irriterat om, ägnade mej åt frun hela dan och 23:00 söndag kväll vevade jag eld i maskin och provkörde 92´an.
Söndagens jobb då? Jorå skam den som ger sej å innan den beryktade provkörningen var lampor och stolar på tur. Nu övergavs tanken på att simpelt stoppa i ett par orginal 96´a stolar eftersom det nu inte var någon stress längre. Tjälasvängen var redan avklarat och nu är det ju ett år till nästa därför kunde man i lugn å ro *nåja* roa mej med en liten rysare, hotrodding eller va f'n man nu ska säga...
Häng me!!
Ljus måste man ju ha på mörka vintervägar och givetvis passade inte de nya insaterna heller rakt av. Probset var inte jätte, utan bestod av att parkljusts hållare inte fick plats under kåpan bakom lampan. En plåtsax och slipstift eliminerade bekymret.
Från Skåneland kom flera stora paket. Dessa ska så småningom förädlas till ett helt annat utsende men än så länge får de duga. Även den solkiga gummimattan som syns på bilderna får respass såsnart skräddarn är klar med mina mattor
INTE MISSA!!
Så blev det då måndag, ljust och dags för våldsprovkörning till Jonas och Henrics stora glädje. Första resan på E14 har någon redan fotat och i smyg skvallrat om. 90Km/h är ett resultat man nästan måste vara lite stolt över med tanke på labilt uppförande pga. en tokfelinställd framvagn + att Allan mest troligt har skruvat upp fjädringen max, den måste SÄNKAS!!
Erika på http://www.126126.se/ fick det stora nöjet att fortsätta med dekaltrimmet och är det någon som ligger på två stycken klistermärken med BP loggor i 5-10 centimetersformat så Pm´a mej direkt för nu ska sponsordekalerna på *ler hemlighetsfullt*
Har åkt med 92´an på jobbet två dagar, till å från besiktning kallas det för men i tisdagskväll ramlade det massa blötsnö. Berit var lagom impad när jag hämtat upp henne efter jobbet vid niosnåret på kvällen med gammsaaben *ler*
Däremot var Claes Johansson från Klassiker rejält "på" när han var här i veckan och han flinade gott när vi roade oss kungligt med yviga handbromsvändningar och en massa toksladdande med 92´an i dryga decimetern nysnö under onsdagen.
Thats all folk´s
F*n va nice! Grymt imponerande projekt! Bra jobbat!
SAAB 9-3 Aero -01
Denna måste vara den ballaste saaben i mannaminne, riktigt riktigt grym imho.
Armstöden till baksätet var ju rätt söta dom med :o)
Finns det möjlighet att få se en liten filmsnutt med saaben på full patte görandes ett juste uppställ karnske?
Skulle vara som grädde på moset lixom.
Hur som så är det iaf ett toppenjobb du har gjort
Nu måste du ha halkat på tangenterna, för annars har du ju en månad kvar till rallyt!Ursprungligen postat av Hotrodder
För övrigt så kan jag bara säga att jag är enormt imponerad, man läser alltid den här tråden med ett fånigt leende på läpparna.
Mvh
Martin
Japp rätt av dej.... datum ändrat i tråden!Ursprungligen postat av Schlbuditz
Alltså det går ju inte att med ord beskriva hur brutalt jäkla tokhäftig din 92a är. Hatten av återigen för ballaste bygget på STCS sen jag började läsa och skriva här!
#5607 | 9-3ss 2.0t 2008
Helt underbart att läsa o kolla dina bilder
vill ha mer
99a og900, såld resp klotad
-91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
-95 2,3t 9k Såld
Tråkigt med motgångar, men tur att det löste sig i varje fall
Ser kanonbra ut fortvarande, ser fram imot nästa uppdatering
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
Jag är GRYMT impad!
synd att du föll på mållinjen, (men du är inte ensam, jag fick köra bruksholk till saabfestivalen i sommras, dagen efter ja kom hem gick finbilen )
väntar spännt på nästa uppdate
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Ibland blir det inte som man tänkt sig.
Men ibland blir det till och med bättre.
Du har lyckats helt otroligt bra med den här bilen och det vore väl underligt om det inte hade jävlats längs vägen. Glöm inte att det var ett urkigt och äckligt projekt från början men nu liknar det något helt annat.
Måste bara säga att den blivit tuff...
Bra jobbat
Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil
Synd att det krånglade så att du inte kunde delta i rallyt, starkt jobbat hursomhelst!
Hur mycket skall du sänka pärlan? Finns det gott om plats i hjulhusen?
MVH
UPDATE; no 1
Dagens ämne; Operation sänkning
Som fler än jag noterat är 92 hög som en terängbil... Måste åtgärdas!
Justeringen för torrisionsfjädringen fram. En låsmutter å sen är det bara att skruva på själva justeringen så blir bilen högre respektive lägre, superenkelt!
Bak är det mindre kul, tråååååångt som tusan att komma åt.
JAAA där satt den!! 45 millimeter lägre både fram och bak.
Ja, jävlar...Ursprungligen postat av Hotrodder
UPDATE; no 2
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LPwTrFQ16j0&feature=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y1ce0zuVna8[/youtube]