Sidan 21 av 28 FörstaFörsta ... 111920212223 ... SistaSista
Resultat 401 till 420 av 558

Ämne: En urkig å äcklig 92´a väcks brutalt upp från en 30årig vila

  1. #401
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Kika här; ATEC för lite närmare koll vad vi sysslar med.
    Ja men då fixar du ju bromsning av alla saabnötters Saabar lite lagom till våren då (om de har flyttat klart bromsbänken då)

  2. #402
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    hehe, kollade lite på antal inläg vs views osv, dett är nog den mest lästa tråden på bra länge.

    Naj de e ball nu vill man se den live me.. Knutstorp???
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #403
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Kika här; ATEC för lite närmare koll vad vi sysslar med.
    Ja men då fixar du ju bromsning av alla saabnötters Saabar lite lagom till våren då (om de har flyttat klart bromsbänken då)
    Jag är på

    Hmm, Atec... då vi ju konkurrenter nu då

    M.L
    Vet du hur långt vi har från Östersund till Knutstorp
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #404
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Skönt och kunna börja med återmontering invändigt i bilen! Jag håller tummarna att "skräddarn" hinner med din matta idag så att du kan fortsätta med arbetet.

    Mvh

  5. #405
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Det är bara så vackert så att man inte finner ord för det

    Fortsätt så här och lycka till med inredningen
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #406
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":22z738ux
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Kika här; ATEC för lite närmare koll vad vi sysslar med.
    Ja men då fixar du ju bromsning av alla saabnötters Saabar lite lagom till våren då (om de har flyttat klart bromsbänken då)
    Jag är på

    Hmm, Atec... då vi ju konkurrenter nu då

    M.L
    Vet du hur långt vi har från Östersund till Knutstorp [/quote:22z738ux]

    Honga bonga, typ 80mil??

    Får kanske åka upp om de e nån träff istället, var i Orsa förra sommaren, fan kände som man hade åkt sketalångt upp i sverige men då var man ju inte ens halvägs, hur långt e de från Orsa till Östersund??
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #407
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    hur långt e de från Orsa till Östersund??
    bara 30mil

    Kan erkänna att jag har lite klen koll på var Knutstorp ligger exakt men till Göteborg är det 80mil från Östersund
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #408
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 688
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":2xez5jri
    hur långt e de från Orsa till Östersund??
    bara 30mil

    Kan erkänna att jag har lite klen koll på var Knutstorp ligger exakt men till Göteborg är det 80mil från Östersund[/quote:2xez5jri]

    Knutstorp ligger utanför Helsingborg
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  9. #409
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "M.L":1fxq56pb
    hur långt e de från Orsa till Östersund??
    bara 30mil

    Kan erkänna att jag har lite klen koll på var Knutstorp ligger exakt men till Göteborg är det 80mil från Östersund[/quote:1fxq56pb]

    UUSAMA då e de ju 100 mil!!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #410
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Citat Ursprungligen postat av M.L

    UUSAMA då e de ju 100 mil!!
    Ja, så attans långt har vi och ändå ligger Östersund bara några mil från Sveriges geografiska mittpunkt.
    Det finns en anledning till att vi norrlänningar inte gillar att alla träffar ligger i södra Sverige

    Vad jag förstått blir det premiär för 92:an på Tjälasvängen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #411
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Ja men då fixar du ju bromsning av alla saabnötters Saabar lite lagom till våren då (om de har flyttat klart bromsbänken då)
    Var in kikade på bromsbänken häromdgen och fick lite närmare spec på den. Lite fränt ere ju att den tar fyrhjulsdrivna bilar och över 400kW per hjul. Den är inte flyttad och dom har ju inte ens börjat riva ut motorlabbet, ingen vet riktigt vad/när det ska ske.

    [quote=Urban 1041]

    Hmm, Atec... då vi ju konkurrenter nu då
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":2qs5d74w

    Vad jag förstått blir det premiär för 92:an på Tjälasvängen
    [/quote:2qs5d74w]
    Konkurrenter...? jobbar du då??
    Än e inte hoppet ute i fråga om Tjälasvängen, drygt en vecka kvar ju




    UPDATE!!


    Lelle fixade kanterna igår och mattan monterades givetvis på stubben när jag kom hem från jobbet. Så även plåtarna bakom pedalerna. Äntligen säger jag bara så får jag börja på och göra klart allting som ska genom torpeden ut i maskinrummet.


    Den våldsamt dimesionerade värmeanläggningen var det första dom städades ren och monterades på sin plats. Saabteknikerna har helt klart grunnat på denna lösning ett tag med tanke på den avancerade konstruktionen med ett enda reglage för värme på/av-defroster/golv.


    Även börjat på att koppla upp elsystem och montera sladdar.


    En låda med lite småprylar, mer klädselmaterial + lister anlände idag så nu är helgen räddad.


    Skufflistmontering. Just detta moment tärde på humöret då det var binglotto att få den på rätt plats runt luckans då den ska täta mot en pyttesmal kant på karossen.


    Fjädern till hållauppskuffluckansåmanintefårdenihuvet var bara så förjävlig... På ren jävla tjur lyckades jag få dit den och jag undrar hur man gjorde detta på fabriken en gång i tiden, den e fan så strääääääv!!


    När luckan väl monterats så var det låsets tur. Utomhus i närmare tretti år har tagit sin tribut och låsfunktionen var som fastsvetsad. Förvånande vad mycket smågrejjor det var när man väl lyckades bomba isär skiten. Sedan lite smorning och låset blev som nytt.

    Ny dag imorrn, INTE MISSA!!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #412
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Konkurrenter...? jobbar du då??
    F.d Jämtteknik, numer ÅF.
    Fick precis ett Atec-alster för granskning och undrar hur jag ska kunna motoivera en totalsågning

    400kW/hjul på bromsbänken - då klarar den ju även husbilen
    Är det rullande landsväg eller modellen spännafasthjulnaven ?

    Klart du hinner till Tjälasvängen - du har ju hela helgen på dig
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #413
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Det var en intressant konstruktion på "värmepaketet", inte vad man är van att se direkt.

    Kärvande lås är ett helvete. Försökte få liv i det som satt på passagerarsidan på min og900 trots många timmars renögrning, smörjning och vridande/lirkande så gick det inte att rubba...

    Mvh

  14. #414
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    400kW/hjul på bromsbänken - då klarar den ju även husbilen
    Är det rullande landsväg eller modellen spännafasthjulnaven ?
    Rullande landsväg med rullarna justerbara så den klarar allt från små framhjulsdrivna frökenbilar till Scanior som drar på två axlar.

    Så var det dags för en DUNKA DUNKA update!!


    Hatthyllan har fått klädsel upp/undersida + innehåll...


    6/9´orna dämpas med lite gullfiber åsså på me locket.


    På plats å inte katten kan någon misstänka rock´n rollen som döljer sej under klädseln. Syns inte ett spår annat än en jäkla massa decibel...


    Kickpanelerna fram. Samma sak där, syns ingenting.

    Allt för inatt...
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #415
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 563
    Sådär ska en pangdosa monteras.... ingenting synligt. Många pluspoäng till Julle från denna sida
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #416
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    Snyggt!!!!!

    Alltid lika undeehållande med uppdateringar i denna tråden

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #417
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Gillar den diskreta monteringen av stereoanläggningen! Det ska som sagt höras men inte synas.

    Mvh

  18. #418
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    En dum fråga kanske men blir det mycket sämre ljud av att du har tyget över högtalaren?

    Det brukar väl vara något över högtalaren men ditt tyg såg tjockt ut.

  19. #419
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    903
    Underbart trevligt och inspirerande!

    Min nästa bil ska bli en hot rod...!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  20. #420
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    En dum fråga kanske men blir det mycket sämre ljud av att du har tyget över högtalaren?

    Det brukar väl vara något över högtalaren men ditt tyg såg tjockt ut.
    Nope!! inga probs alls att spela genom denna filt. Du ser genom den ifall du håller den mot ljuset och det lilla den möjligtvis dämpar tar jag istället för att ha synliga speakers.
    Åkey, åter igen dags för en...

    MEGASUPERBAMSINGMÅNGABILDERUPDATE!!

    Postar upp det senaste pysslet på 92´an...
    Lördag-söndag gick mest åt till jobb med el el el el å åter ännu mer el.......


    Drog ihop sej för uppkoppling av alla funktioner och instrumentgruppen letades fram. Den visade upp ett ganska så sorgligt skick med olika färg på visare och en "oäkta" mätartavla på tempen. Hastighetsmätaren visade sej dessutom vara frikostigt smord med något som liknade svart motorolja. Fick bomba isär alltihopa i småbitar för att kunna tvätta rent och putsa upp.


    Hittade en kass mätare i allt medskick som hade rätt tavla och med lite övertalning fick jag nåljävulen att släppa. Lite guldfärg på visarna fick till någorlunda rätt kulör även på klockans helvita och närbilden visar ett värre resultat än vad det blev.
    Sen när man e full av iver så brukar man kunna bli riktigt jobbig *ler*
    Därför, dags för; HOTRODDING av Amperemätaren...

    Då 92´an har blivit belönad med en växelströmsgenerator som behöver en lampa för att "komma igång". 92´an är ju bara utrustad med mätare för koll av laddning och jag ville ju ha denna laddlampa på panelen, men givetvis kunde jag INTE acceptera en iborrad simpel Biltemavariant. Närå...dags för att vara skitjobbig...

    En beg. hastighetsmätare i medskicket hade en lämplig panellampa med rätt utsende som jag ville försöka gifta in i amperemätarens tavla. Det fanns plats på andra ställen men kändes mest logiskt att placera den ihop med "laddmätaren"


    Borra, fila, pyssla, meka, pilla...


    SKITBRA!! å smutt som tusan.




    Ordnade sedan upp råttboet under den tillfälligt upphängda instrumentbrädan. Borrade in en huvudströmbrytare samt byggde ett fäste för en liten säkringscentral/blinkrelän och fortsatte dagen liggandes på bilgolvet med nävarna upp under brädan.


    Klädde den andra kickpanelen samt kopplade in delningsfilter, tätade runt basarna och gjorde klart för den slutgiltiga monteringen.


    Blåste iväg till "skräddarn" och hämtade upp nya vindtätningslister till dörröppningarna och gjorde slutmontering av kickpanelerna, avslut mot instrumentbrädan som sista moment drog jag fast brädan för gott.


    Stefan på Ryds Glas Fd. Lindgrens Glasmästeri dök upp enligt överenskomelse på måndag kväll och monterade rutor.
    STORT TACK!! till dej Stefan, som inte ens ville ha en spänn för besväret.


    Blåste iväg till "skräddarn" och hämtade upp det nysydda innertaket...


    Å till Berits oförfalskade glädje var det nu dags för "Team Tängtorpet" att montera innertak...


    Blev super.



    Ny dag å ny iver imorgon... INTE MISSA!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Vinter vila
    Av NickeP i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 13:11
  2. Brutalt kjolpaket till 9-3ss!
    Av the_Mattsson i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •