Ja men då fixar du ju bromsning av alla saabnötters Saabar lite lagom till våren dåUrsprungligen postat av Hotrodder
(om de har flyttat klart bromsbänken då)
Ja men då fixar du ju bromsning av alla saabnötters Saabar lite lagom till våren dåUrsprungligen postat av Hotrodder
(om de har flyttat klart bromsbänken då)
hehe, kollade lite på antal inläg vs views osv, dett är nog den mest lästa tråden på bra länge.
Naj de e ball nu vill man se den live me.. Knutstorp???
I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO
Jag är påUrsprungligen postat av Psycho Dave
Hmm, Atec... då vi ju konkurrenter nu då![]()
M.L
Vet du hur långt vi har från Östersund till Knutstorp![]()
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Skönt och kunna börja med återmontering invändigt i bilen! Jag håller tummarna att "skräddarn" hinner med din matta idag så att du kan fortsätta med arbetet.
Mvh
Det är bara så vackert så att man inte finner ord för det![]()
Fortsätt så här och lycka till med inredningen![]()
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
[quote=Urban 1041]Jag är påUrsprungligen postat av "Psycho Dave":22z738ux
Hmm, Atec... då vi ju konkurrenter nu då![]()
M.L
Vet du hur långt vi har från Östersund till Knutstorp[/quote:22z738ux]
Honga bonga, typ 80mil??
Får kanske åka upp om de e nån träff istället, var i Orsa förra sommaren, fan kände som man hade åkt sketalångt upp i sverige men då var man ju inte ens halvägs, hur långt e de från Orsa till Östersund??
I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO
bara 30milUrsprungligen postat av M.L
Kan erkänna att jag har lite klen koll på var Knutstorp ligger exaktmen till Göteborg är det 80mil från Östersund
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
[quote=Urban 1041]bara 30milUrsprungligen postat av "M.L":2xez5jri
Kan erkänna att jag har lite klen koll på var Knutstorp ligger exaktmen till Göteborg är det 80mil från Östersund[/quote:2xez5jri]
Knutstorp ligger utanför Helsingborg![]()
#5607 | 9-3ss 2.0t 2008
[quote=Urban 1041]bara 30milUrsprungligen postat av "M.L":1fxq56pb
Kan erkänna att jag har lite klen koll på var Knutstorp ligger exaktmen till Göteborg är det 80mil från Östersund[/quote:1fxq56pb]
UUSAMA då e de ju 100 mil!!
I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO
Ja, så attans långt har vi och ändå ligger Östersund bara några mil från Sveriges geografiska mittpunkt.Ursprungligen postat av M.L
Det finns en anledning till att vi norrlänningar inte gillar att alla träffar ligger i södra Sverige![]()
Vad jag förstått blir det premiär för 92:an på Tjälasvängen
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Var in kikade på bromsbänken häromdgen och fick lite närmare spec på den. Lite fränt ere ju att den tar fyrhjulsdrivna bilar och över 400kW per hjul. Den är inte flyttad och dom har ju inte ens börjat riva ut motorlabbet, ingen vet riktigt vad/när det ska ske.Ursprungligen postat av Psycho Dave
[quote=Urban 1041]
Hmm, Atec... då vi ju konkurrenter nu då
[/quote:2qs5d74w]Ursprungligen postat av "Urban 1041":2qs5d74w
Konkurrenter...? jobbar du då??
Än e inte hoppet ute i fråga om Tjälasvängen, drygt en vecka kvar ju![]()
UPDATE!!
![]()
Lelle fixade kanterna igår och mattan monterades givetvis på stubben när jag kom hem från jobbet. Så även plåtarna bakom pedalerna. Äntligen säger jag bara så får jag börja på och göra klart allting som ska genom torpeden ut i maskinrummet.
![]()
![]()
Den våldsamt dimesionerade värmeanläggningen var det första dom städades ren och monterades på sin plats. Saabteknikerna har helt klart grunnat på denna lösning ett tag med tanke på den avancerade konstruktionen med ett enda reglage för värme på/av-defroster/golv.
Även börjat på att koppla upp elsystem och montera sladdar.
En låda med lite småprylar, mer klädselmaterial + lister anlände idag så nu är helgen räddad.
![]()
Skufflistmontering. Just detta moment tärde på humöret då det var binglotto att få den på rätt plats runt luckans då den ska täta mot en pyttesmal kant på karossen.
Fjädern till hållauppskuffluckansåmanintefårdenihuvet var bara så förjävlig... På ren jävla tjur lyckades jag få dit den och jag undrar hur man gjorde detta på fabriken en gång i tiden, den e fan så strääääääv!!
![]()
![]()
När luckan väl monterats så var det låsets tur. Utomhus i närmare tretti år har tagit sin tribut och låsfunktionen var som fastsvetsad. Förvånande vad mycket smågrejjor det var när man väl lyckades bomba isär skiten. Sedan lite smorning och låset blev som nytt.
Ny dag imorrn, INTE MISSA!!!
F.d Jämtteknik, numer ÅF.Ursprungligen postat av Hotrodder
Fick precis ett Atec-alster för granskning och undrar hur jag ska kunna motoivera en totalsågning![]()
![]()
![]()
400kW/hjul på bromsbänken - då klarar den ju även husbilen
Är det rullande landsväg eller modellen spännafasthjulnaven ?
Klart du hinner till Tjälasvängen - du har ju hela helgen på dig![]()
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Det var en intressant konstruktion på "värmepaketet", inte vad man är van att se direkt.
Kärvande lås är ett helvete. Försökte få liv i det som satt på passagerarsidan på min og900 trots många timmars renögrning, smörjning och vridande/lirkande så gick det inte att rubba...
Mvh
Rullande landsväg med rullarna justerbara så den klarar allt från små framhjulsdrivna frökenbilar till Scanior som drar på två axlar.Ursprungligen postat av Urban 1041
Så var det dags för en DUNKA DUNKA update!!
![]()
![]()
![]()
Hatthyllan har fått klädsel upp/undersida + innehåll...
![]()
6/9´orna dämpas med lite gullfiber åsså på me locket.
![]()
![]()
På plats å inte katten kan någon misstänka rock´n rollen som döljer sej under klädseln. Syns inte ett spår annat än en jäkla massa decibel...
![]()
![]()
Kickpanelerna fram. Samma sak där, syns ingenting.
Allt för inatt...
Sådär ska en pangdosa monteras.... ingenting synligt. Många pluspoäng till Julle från denna sida
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
Snyggt!!!!!![]()
![]()
![]()
Alltid lika undeehållande med uppdateringar i denna tråden
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Gillar den diskreta monteringen av stereoanläggningen! Det ska som sagt höras men inte synas.
Mvh
En dum fråga kanske men blir det mycket sämre ljud av att du har tyget över högtalaren?
Det brukar väl vara något över högtalaren men ditt tyg såg tjockt ut.
Underbart trevligt och inspirerande!![]()
Min nästa bil ska bli en hot rod...!![]()
/David
900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
Senaste uppdatering: 100131
Nope!! inga probs alls att spela genom denna filt. Du ser genom den ifall du håller den mot ljuset och det lilla den möjligtvis dämpar tar jag istället för att ha synliga speakers.Ursprungligen postat av Orrez
Åkey, åter igen dags för en...
MEGASUPERBAMSINGMÅNGABILDERUPDATE!!
Postar upp det senaste pysslet på 92´an...
Lördag-söndag gick mest åt till jobb med el el el el å åter ännu mer el.......
![]()
![]()
Drog ihop sej för uppkoppling av alla funktioner och instrumentgruppen letades fram. Den visade upp ett ganska så sorgligt skick med olika färg på visare och en "oäkta" mätartavla på tempen. Hastighetsmätaren visade sej dessutom vara frikostigt smord med något som liknade svart motorolja. Fick bomba isär alltihopa i småbitar för att kunna tvätta rent och putsa upp.
![]()
Hittade en kass mätare i allt medskick som hade rätt tavla och med lite övertalning fick jag nåljävulen att släppa. Lite guldfärg på visarna fick till någorlunda rätt kulör även på klockans helvita och närbilden visar ett värre resultat än vad det blev.
Sen när man e full av iver så brukar man kunna bli riktigt jobbig *ler*
Därför, dags för; HOTRODDING av Amperemätaren...
Då 92´an har blivit belönad med en växelströmsgenerator som behöver en lampa för att "komma igång". 92´an är ju bara utrustad med mätare för koll av laddning och jag ville ju ha denna laddlampa på panelen, men givetvis kunde jag INTE acceptera en iborrad simpel Biltemavariant. Närå...dags för att vara skitjobbig...
En beg. hastighetsmätare i medskicket hade en lämplig panellampa med rätt utsende som jag ville försöka gifta in i amperemätarens tavla. Det fanns plats på andra ställen men kändes mest logiskt att placera den ihop med "laddmätaren"
![]()
![]()
![]()
Borra, fila, pyssla, meka, pilla...
SKITBRA!! å smutt som tusan.
![]()
Ordnade sedan upp råttboet under den tillfälligt upphängda instrumentbrädan. Borrade in en huvudströmbrytare samt byggde ett fäste för en liten säkringscentral/blinkrelän och fortsatte dagen liggandes på bilgolvet med nävarna upp under brädan.
![]()
Klädde den andra kickpanelen samt kopplade in delningsfilter, tätade runt basarna och gjorde klart för den slutgiltiga monteringen.
![]()
![]()
Blåste iväg till "skräddarn" och hämtade upp nya vindtätningslister till dörröppningarna och gjorde slutmontering av kickpanelerna, avslut mot instrumentbrädan som sista moment drog jag fast brädan för gott.
![]()
Stefan på Ryds Glas Fd. Lindgrens Glasmästeri dök upp enligt överenskomelse på måndag kväll och monterade rutor.
STORT TACK!! till dej Stefan, som inte ens ville ha en spänn för besväret.
Blåste iväg till "skräddarn" och hämtade upp det nysydda innertaket...
![]()
![]()
Å till Berits oförfalskade glädje var det nu dags för "Team Tängtorpet" att montera innertak...
![]()
Blev super.
Ny dag å ny iver imorgon... INTE MISSA!!