Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga angående vridmoment

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Fråga angående vridmoment

    Ni som har trimmat era 9-5:or automat vad ligger ni på för vridmoment, har blivit rekomenderad 420Nm men dom säger att det är fler som har lagt sig över 420Nm och fått det att hålla, så man är ju sugen på att lägga sig lite högre i vrid. Så skriv gärna vad ni har och hur det fungerat.


    Mvh Micke

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Så mycket trimmat som det finns här så borde någon veta eller ha provat

  3. #3

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Fråga angående vridmoment

    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Ni som har trimmat era 9-5:or automat vad ligger ni på för vridmoment, har blivit rekomenderad 420Nm men dom säger att det är fler som har lagt sig över 420Nm och fått det att hålla, så man är ju sugen på att lägga sig lite högre i vrid. Så skriv gärna vad ni har och hur det fungerat.


    Mvh Micke
    Det är väl så att 420Nm är totalsafe, Hirsch körde ju med 420Nm tex. DanneD har haft över 500Nm senaste tiden och har hållt. Jag tror KK körde med 450 i sitt skåp. Saabs spritbil som dom visade för pressen runt -05 hade typ 500Nm.
    Sen är ju 420Nm rätt mycket på höga varv och en Automat växlar ju gärna ner. Har du 420Nm Hela registret ger motorn tex 240hk vid 4000 varv och 359 hästar vid 6000 varv då lådan växlar.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Det viktiga är inte bara maxvridet och varvet, utan det beror ju på om man mappat till en bra "momentdump" innan växling, för det är ju då den är som känsligast för högt vrid.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Precis som Tomtefar säger är det inte nödvändigtvis konstantvrid som mosar lådan. Det är grymt kralliga drev i de 5-petade automaterna...

    420 Nm ligger Hirsch på numera, så det får väl betraktas som "toksafe" kanske. Jag hade 430-440 Nm i min. PRM hade länge 440 Nm och körde i sista versionen med 480 Nm i mellanregistret.

    Precis som Negative säger hade Saabs BioPower Aero 470 Nm med automatlåda, och den höll ju för pressvisning i alla fall...

    Jag tycker nog att runt 430-440 Nm är ganska lagom. Automaten växlar ju för det mesta ner, om man inte kör i "M", och då spelar det ingen större teater om man har 420, 440 eller 460 Nm i mellanregistret.

    Välj en "rund och fin siffra" runt 440 Nm så kommer du att bli toknöjd.

    Regelbundna oljebyten är naturligtvis legio när man kör trimmat med slushbox.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Då får man be om lite mer vrid då

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Precis som Tomtefar säger är det inte nödvändigtvis konstantvrid som mosar lådan. Det är grymt kralliga drev i de 5-petade automaterna...

    420 Nm ligger Hirsch på numera, så det får väl betraktas som "toksafe" kanske. Jag hade 430-440 Nm i min. PRM hade länge 440 Nm och körde i sista versionen med 480 Nm i mellanregistret.

    Precis som Negative säger hade Saabs BioPower Aero 470 Nm med automatlåda, och den höll ju för pressvisning i alla fall...

    Jag tycker nog att runt 430-440 Nm är ganska lagom. Automaten växlar ju för det mesta ner, om man inte kör i "M", och då spelar det ingen större teater om man har 420, 440 eller 460 Nm i mellanregistret.

    Välj en "rund och fin siffra" runt 440 Nm så kommer du att bli toknöjd.

    Regelbundna oljebyten är naturligtvis legio när man kör trimmat med slushbox.

    Mvh

    KK
    Vart ska man lägga vridet någonstans, på toppen eller i mellanregistret ??? vart är det mest skonsamt att ha vridet man vill ju att det ska gå att köra bilen normalt det är ju trots allt en familjebil med mer pulver bara

    Mvh Micke

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Regelbundna oljebyten är naturligtvis legio när man kör trimmat med slushbox.
    Hur ofta är lagom?
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bergen
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Precis som Tomtefar säger är det inte nödvändigtvis konstantvrid som mosar lådan. Det är grymt kralliga drev i de 5-petade automaterna...

    420 Nm ligger Hirsch på numera, så det får väl betraktas som "toksafe" kanske. Jag hade 430-440 Nm i min. PRM hade länge 440 Nm och körde i sista versionen med 480 Nm i mellanregistret.

    Precis som Negative säger hade Saabs BioPower Aero 470 Nm med automatlåda, och den höll ju för pressvisning i alla fall...

    Jag tycker nog att runt 430-440 Nm är ganska lagom. Automaten växlar ju för det mesta ner, om man inte kör i "M", och då spelar det ingen större teater om man har 420, 440 eller 460 Nm i mellanregistret.

    Välj en "rund och fin siffra" runt 440 Nm så kommer du att bli toknöjd.

    Regelbundna oljebyten är naturligtvis legio när man kör trimmat med slushbox.

    Mvh

    KK
    Vart ska man lägga vridet någonstans, på toppen eller i mellanregistret ??? vart är det mest skonsamt att ha vridet man vill ju att det ska gå att köra bilen normalt det är ju trots allt en familjebil med mer pulver bara

    Mvh Micke
    Lägger du "vridet" på toppen så får du mer effekt, om det nu är möjligt med din hårdvara.
    BMW M3 COUPÉ 2003

Liknande ämnen

  1. fråga angående ic?
    Av Patriik91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 15:58
  2. Fråga angående F28 i 9-5?
    Av joesto-3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 23:12
  3. Fråga angående T5
    Av fader i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:49
  4. Fråga angående AC
    Av Solnaboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 21:03
  5. Fråga angående GLT (T7)
    Av Switch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •