Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: tänkte trimma min saab 9-5!! lite hjälp behövs!!

  1. #1

    tänkte trimma min saab 9-5!! lite hjälp behövs!!

    Halloj. jag har skaffat mig en Saab 9-5 2.0t se -99, och har läst här på forumet en del men tänkte ändå höra med er om min fundering.
    Jag tänkte sätta dit en aero turbo (TD04-HL15T) röda spridare, och lämna in styrboxen till maptun. mina frågor är: passar turbon direkt på? behöver jag mer saker? jag vill ju att motorn ska hålla men det verkar ju som att den tål denna trimning , eller? jag vill helst inte ha nåt som pyser och låter, men om det skyddar motorn så okej.
    vad kan man få ut för effekter utan att man ligger alltför nära gränserna till ras? tänker inte tokgasa men.. ja, ni vet
    är det här en vettig trimning ,eller är jag ute o cyklar..
    mvh, bodensaren

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Hej du behöver vatten och oljerör till den turbon dina passar inte annars så passar den. När du ändå håller på så skaffa ett avgassystem och ta ett steg 4 från dom istället

    Sen så brukar väll kopplingen ge sig så se till att ha lite pengar till en ny koppling.

    Mvh Micke

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Jag kör ju med den setupen.

    - TD04HL-15T turbo (Aero)
    - Aero kobra
    - Röda spridare
    - 3" JT avgassystem med sportkatalysator
    - MapTun steg 4 mjukvara
    - "Dieselsnorkel"

    Som extreme säger så behövs nya vatten och oljerör till turbon, annars så passar det.
    Och som extreme säger, var beredd på att byta koppling. Min började slira i fjol men efter att ha gått orginal i vinter så har den hittils hålt sig i skinnet men den skall bytas framöver.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Sen så är det aldrig fel med en bra laddluftkylare och det tror jag är en av dom viktigare delarna när man börja komma upp i lite effekt på bilarna. Men då börjar det rinna i väg i pengar också så som det alltid gör när man har hamnat i trimträsket


    Mvh Micke

  5. #5
    men mitt avgassyst. är ju som nytt, och det vill jag låta vara kvar,blir det en felaktig trimning då??ska jag bara sätta spridare o steg 1 då istället??fan, jag har ju redan aggregatet.

    har ni en vettigare lösning på trim till bilen ? det jag kan säga är, jag vill inte ta bort avgassystemet,ej ha öppet filter, Kobra o Dieselsnork går fint, turbo o spridare vill jag få dit. o maptun förstås men sen då, blir det såpass strypt med dessa krav att det inte ger nåt med större turbo?

    färsk som f-n, men ett brinnande intresse

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Sälj avgassystemmet vidare och du kan inte ha kvar orginal system för då blir de bara steg 1 typ.
    Men ring annars och prata med dom och se vad dom säger.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    ajdå.. Frugan vill ha det så tyst som möjligt, så det är därför,där är hon benhård, då vi åker ganska långa sträckor.
    mvh jocke

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Ja ska du upp till steg 4 så måste det vara lite grövre avgas, 3" downpipe och minst en sportkisse men racekisse är att föredra och resterande räcker det med 2.5" fullflödes system. Redan vid steg 2 så bör man byta avgas efter kisse till 2.5" fullflödes.

    ett alternativ är väl att plocka ner hela ditt org. system och sen kränga iväg det, om det är nytt och fräsht.

    steg 1 funkar med org. system men är ju inte i närheten av ett steg 4 som det pratas om här.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    ok, min fundering på trimning kallas steg 4?!?
    vet nån om det finns tystare 3" avgassystem eller låter alla lika mycket (lite)

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Du behöver inte 3" hela vägen bara downpipen med ett steg4 och efter räcker det med 2.5" , Ja har ett 2.5" system från www.rakaror.se och det låter inte alls högt, lite härligt muller bara. men det blir nog lite mer sång i systemet med en 3" downpipe men absolut inte så att man skulle störas när man kör. låter bara mer när man gasar mer, och frugan din har väl inte så tung högerdoja?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    så du menar att om jag ligger o kör i 130 så låter det inte mycket mer än original, då blev det ju riktigt intressant!! jag vill inte veta av nått dånande i bilen, men bilen e ju ljudlös nu, så om deet bara blir liite högre kan jag leva med det..

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Precis.. lite mer än orginal blir det ju men höj stereon ett par snäpp till så hör du inte det längre

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Men har Aeron grövre avgassystem original? Om inte kan han väl byta turbon, kobran, spridare och vara uppe på Aeronivå och sen ett steg 1 till Aero på det.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Men har Aeron grövre avgassystem original? Om inte kan han väl byta turbon, kobran, spridare och vara uppe på Aeronivå och sen ett steg 1 till Aero på det.
    Han har en 2.0t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    153
    Försök inte inbilla killen att det inte låter mer med 3" system nu..även om man har dubbla dämpare.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    163
    bodenjocke: om du ska sälja ditt 3" JT så är jag intresserad!
    Skulle även kunna vara intresserad av 3" DP till rätt pris...

    Mvh Marcus

    (jag har isacsonm@tele2.se om du vill maila)
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  17. #17
    mitt är ett original rör , inget annat. sen var det ju 3" downpipe bara, sen ett 2,5 tums sportsystem resten av vägen han rekommenderade mig att byta till men om det finns nån som provat med aeroturbo och spridare +sw med original avgasssystemet på en 9-5 2,0 så vill jag gärna höra den gick

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp , tänkte köpa en Saab
    Av Allee i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 16:13
  2. 9000 2,3T 200 med lite ladd (Mer hjälp behövs)
    Av itoaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 12:08
  3. Tänkte köpa en Saab 900 S -92. Lite fakta om den?
    Av Saabfrek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 22:48
  4. Tänkte trimma min 9000 till våren.
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 08:27
  5. Trimma vill ha lite hjälp!
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •