Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Bensin kvalitet och märke

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272

    Bensin kvalitet och märke

    Vad bör man köra med? Vet av egen erfarenhet att Jet soppa är piss att köra på. Bilen gick betydligt bättre när jag bytte till Hydro men då dom inte längre serverar 98oktan här omkring har man fått gå över till Uno-X(Hydro kort)
    Men laddtrycket är något svajigt, vilket det inte varit tidigare.
    Är det egentligen någon skillnad på soppan från olika stationer eller har man bara haft otur med hur bilen beter sej?
    Är V-Power verkligen bäst om man inte har trimmat mycket?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Jag har bara steg 1 på min bil och har testat lite på samma sträcka med samma däck och V-power är de bästa valet.
    Drar mindre och bilen går bättre.
    Vet inte vad de är men nått är de och stor skillnad är de med!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    17
    Min går mycket bättre med Vpower! Om jag tankar 95 så går den ryckigt och med svajande tomgång,

    9000 Aero 2,0 original.
    __9000 Aero 2,0-96 SÅLD 070801 __
    __9-5 Aero Kombi-00__

  4. #4
    jag är av den uppfattningen att eftersom bensinbolagen tjänar sjukt mycket pengar så är dom lika dåliga allihopa och deras bensin späs väl ut ungefär lika mycket ... den enda utstickaren är väl Vpower som ska ha en garanterad spec. ... men hur mycket sanning det är kan dom lärde tvista om ... min uppfattning är att det är vanlig 98oktan med någon oktanhöjjare i ...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Men om man inte tankar V-Power då? Är det någon skillnad att tanka 98 från t.ex OKQ8 eller Statoil istället för att ta det från Jet eller Uno-X?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Floda
    Inlägg
    135
    Medlem#
    5928
    Jag har märkt skillnad på V-power óch vanlig 98 oktan. Och även när jag tankar 98 (preem) har det varit skillnad från gång till gång på samma station... Svajig tomgång och ojämn gång. Skumt...
    --Lars-Åke Aspgren --

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Men om man inte tankar V-Power då? Är det någon skillnad att tanka 98 från t.ex OKQ8 eller Statoil istället för att ta det från Jet eller Uno-X?
    De är skillnad på 98 oktan beroende på var man tankar ja.
    men vad de är som skiljer vet jag inte men de skiljer även mellan samma mack bolag på olika stationer.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Statiol håller i min uppfattning jämn god kvalité på såsen. Om det beror på en större omsättning i tankarna på mackarna eller inte vet jag ej. Jet är väl generellt riktad till de som kallar sig prismedvetna, dessa tankar nog mest sällan 98 => dålig omsättning? Nu har ju Jet slutat med 98 på många ställen för att ge plats åt diesel och E85, så det är ju inget alternativ ändå..

    VPower smakar men frågan är om det kostar mer än det smakar..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Det är ju inte lätt att veta vilka som går bäst. Kanske finns det inga andra skillnader än slumpen. Rätt många har ju skapat sig uppfattningar att bilen gått dåligt när de hällt i den eller den soppan, när det i själva verket var andra tillfälligheter som gjorde att bilen hade en sämre dag just då och skyller på tankstället.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    T7 bilarna brukar inte jubla över V-Power, då dom registrerar fler misständningar fast dock nästan obefintligt med knackningar, jämfört med 98oktan.

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Har kört med JET ett bra tag nu 98oktan, aldrig haft svajande tomgång lr dålig gång öht. därimot så kör ja nu på Q-stars 98 för JET har inte 98 längre här i norrköping ;( och det vet ja inte om det är samma klös i som JET's kanske bara inbillning men vem vet. Men nu ska ja börja köra med statoil's 98 tycker bilen alltid gått mkt bra dom få gångerna ja tankat där.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Men om man inte tankar V-Power då? Är det någon skillnad att tanka 98 från t.ex OKQ8 eller Statoil istället för att ta det från Jet eller Uno-X?
    Nej, det är ingen skillnad. De enda skillnader som finns skulle i så fall bero på hur gammal bensinen är och hur bra mackens tankar är. Mackarna kör nämligen med samma bensin från samma leveranser.

    Bensinens egenskaper regleras enligt SS155422 vilket ställer krav på bland annat oktantal; BF98 får ex. inte hålla under 98 RON.

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    T7 bilarna brukar inte jubla över V-Power, då dom registrerar fler misständningar fast dock nästan obefintligt med knackningar, jämfört med 98oktan.
    Hur kom du fram till det ??

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    Hur kom du fram till det ??

    Mvh
    Med största sannolikhet så kontrollerade Gazer det med en Tech II

    För er som åker bio och E-85 skall man passa sig för JET. Det fuskas med halten etanol.

    Med en TechII visar det 85% stumt. Där tar tydligen mätområdet slut. På firman fick vi startbekymmer vid utetemperaturer på + 5-10 gr C och samtidigt ca 0,5 dl/mil högre förbrukning.

    Jag skall kolla vad det visar annan E-85 vid tillfälle.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    Hur kom du fram till det ??

    Mvh
    Med största sannolikhet så kontrollerade Gazer det med en Tech II

    För er som åker bio och E-85 skall man passa sig för JET. Det fuskas med halten etanol.

    Med en TechII visar det 85% stumt. Där tar tydligen mätområdet slut. på firman fick vi startbekymmer och ca 0,5 dl/mil högre förbrukning.

    Jag skall kolla vad det visar annan E-85 vid tillfälle.

    /Fred
    Ok.Dags för mig med att kolla på detta.Undrar om det är samma sak med en mindre hkr bil ,för att han verkar ha testat det på sin 400+ hkr bil eller ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Som någon sa tidigare så Är V-power den enda soppan som är garanterad kvalitet på. Alla andra bolag kan inte garantera "kvaliten" på sin bensin.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Matte J
    Som någon sa tidigare så Är V-power den enda soppan som är garanterad kvalitet på. Alla andra bolag kan inte garantera "kvaliten" på sin bensin.
    Har du läst tråden ?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Bensinens egenskaper regleras enligt SS155422 vilket ställer krav på bland annat oktantal; BF98 får ex. inte hålla under 98 RON.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Floda
    Inlägg
    135
    Medlem#
    5928
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Matte J
    Som någon sa tidigare så Är V-power den enda soppan som är garanterad kvalitet på. Alla andra bolag kan inte garantera "kvaliten" på sin bensin.
    Har du läst tråden ?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Bensinens egenskaper regleras enligt SS155422 vilket ställer krav på bland annat oktantal; BF98 får ex. inte hålla under 98 RON.
    Nä men då skulle det ju inte vara någon skillnad på soppen, och det är ju fler än jag som har märkt det. Så SS155422 means shit!
    --Lars-Åke Aspgren --

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Japp har kollat med Tech 2an med min nuvarande setup, även Sasse provade när dom mappade min bil, efter jag har haft kunder som sagt att sina bilar har börjat rycka med V-Power. Och även han kom fram till samma sak. Dock så kan ju min bil skilja sig från andra T7or då jag kör lägre komp, men troligen inte, eftersom just kunder med orginalbilar sagt att bilen ryckt och gått upp i bränsleförbrukning.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Ursäkta att jag bryter erat snack om v-power men jag undrar min bil är lite orolig på tomgång och undrar då om jag kör på rätt bränsle . Motor är orginal i detta tillfälle och jag kör på 95. Något annat att rekomendera till 9000 cs 2,3t ? Mvh!

Liknande ämnen

  1. Skillnad på bensin och bensin?
    Av aiden i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 12:11
  2. 2.3T märke....
    Av S900023T i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 08:22
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •