Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: ojämt eller normalt turboladd/beetende?

  1. #1

    ojämt eller normalt turboladd/beetende?

    hej. har en saab 900 2,0t med bsr steg 2R, det vill säga chip.optiflow, 2.5" efter katt.
    bilen laddar ca 1,1 bar enligt bsr:s-glädjemätare

    nu till "problemet".
    om man till exempel drar på full från ca 2500 rpm på 3:an så svarar bilen bra osv och går upp till 1,1 bar, emn direkt ner till ca 0,8, upp till 1,1, ner upp ner upp. det hörs i optiflower hur det suger mer, mindre mer mindre luft osv osv men det märks ingenting på bilens beteende?

    något fel eller normal? vad kan felet ligga?

    tacksam faktabaserade svar och inte bara spekullationer

    mvh

  2. #2
    ingen?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Prova med en annan tändkassett och byt tändstiften.

    Eventuellt kan det vara din tryckklocka som är dålig och inte orkar hålla trycket utan får det att börja svaja.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Låter som kass magnetventil, tycker jag.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    4
    Jag hade samma fel på min 9000, det var magnetventilen som gett upp...
    Saab 9000 cse 2,3T/200 -97

  6. #6
    jag ska kolla detta omedelbart tack för svaren!

  7. #7
    har nu bytt och kollat med en ny tändkasset och en ny magnetventil och när jag bytte ventilen så fungerade det . tack för svaren. vet inte om det är värt att byta den då det kostar 2000 för en ny och det lilla man förlorar så.

    mvh

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    hej där, det låter väldigt likt ett problem jag har på min saab, jag har tom lyckats filmna en snutt med mobilen, såhär.
    http://zargon.gulapa.com/MOV00031.3GP

    min laddar upp till 1.4bar som vanligt, och tappar ner till 1, det händer på alla växlar, och börjar på ca: 3000rmp.
    Grejen är att det händer mest och är kraftigast när det är riktigt varmt ute, och solen skiner osv

    har fått förslag på att justera grundladdtrycket, har inte riktigt hunnit testa än, men det låter som du har samma sak, så det kan lika gärna va magnetventilen?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Zargon
    hej där, det låter väldigt likt ett problem jag har på min saab, jag har tom lyckats filmna en snutt med mobilen, såhär.
    http://zargon.gulapa.com/MOV00031.3GP

    min laddar upp till 1.4bar som vanligt, och tappar ner till 1, det händer på alla växlar, och börjar på ca: 3000rmp.
    Grejen är att det händer mest och är kraftigast när det är riktigt varmt ute, och solen skiner osv

    har fått förslag på att justera grundladdtrycket, har inte riktigt hunnit testa än, men det låter som du har samma sak, så det kan lika gärna va magnetventilen?
    ja det är så min gör men den gör det bara väldigt lite du har ju riktigt svajj.
    jag testade först med att byta tändkasset. ingen skillnad. provade med en annan magnetventil då den är väldigt enkel och byta, trodde inte det skulle vara den utan wg eller tryck-klockan som inte orkade hålla tryck. men med den nya peekade den 1.3 istället för att svajja mellan och 1 och 1.2 liknande det din gör. med den nya ventilen har jag ett riktigt statdigt ladd på 1 bar

    slutsats byte av magnetventilen hjälpte. fast frågan är om ditt problem inte beror på något annat också. jag vet inte ens om jag ska byta magnetventilen eftersom detta bara uppdagas vid "fullt ös"

    mvh

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    va ute och testade lite idag, det va tokvarmt och solen sken, och då gick den riktigt dåligt, den laddade inte ens upp till det vanliga 1.4bar, utan stannade vid 1 och svajade där.

    testade att koppla ut magnetventilen för bara för att testa, då gick den stabilt på grundladdtrycket (0.55-0.6bar) så jag antar att det beror på den, ska testa byta någon dag.

    men folk kan jag fortsätta med tips om ni kommer på något annat det kan bero på om det inte hjälper.

Liknande ämnen

  1. Ojämt turboladd m.m
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 22:18
  2. knäpp tempmätare eller e detta normalt???
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •