Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Har jag valt rätt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Har jag valt rätt?

    Hej, jag har läst diverse trådar angående luftfilter ect. till saabar. Så om jag har förstått det rätt så skall man inte använda ett open air filter utan ett insatsfilter i orginalburken för att sluppa suga in varmluft. Samt att detta filter inte skall vara ett som kräver olja för den sabbar LMM. Så jag läste en tråd där dom rekommenderade detta filtret http://www.streetside.se/filter_insats_saab.asp . Hittade även en dump på denna sidan http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp . Så om jag sätter in dessa grejjer i min bil (helt orginal, se signatur för spec) kommer detta att leda till lite fräckare ljud utan att sabba nått? Att man inte får några hk är jag medveten om men det är inte därför jag har tänkt byta.

    Tacksam för svar, och jag har som sagt läst runt i trådarna men mina frågor anser jag vara mer sepcifika då jag frågar rätt ut om vissa specifika detaljer fungerar eller inte.
    Saab 9-3 vector 2,0t(175hk) -03

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Angående sportluftfiltret så handlar det inte om det är ett insatsfilter eller öppet filter som sabbar LMM, utan det är just att överdriven användning av filterolja som kan vara orsaken till en pajjad LMM. Övriga anledningar att LMM kan ta skada är att de allra flesta sportluftfilter släpper igenom mer skit än original medför en för tidig död för LMM.

    Det finns både oljefria filter och filter med filterolja av både open-air modellen och insatsfilter, så just den biten kvittar.

    Dock så är det så som du säger att man undviker att suga varmluft med ett filter i originalbox, men det handlar ju till stor del om hur man sätter och hur man skärmar av ett öppet filter om det ska funka bra eller inte.

    Filtret du länkar till lär funka, men jag måste fråga: Till vilken slags bil handlar det om?

    Om det är 9-3,an i din signatur så verkar ju inte den finnas med i listan för filtret?




    Vad gällande dumpventilen, om det också är tänkt till 9-3,an i signaturen så är det inte så enkelt att sätta dit en sådan på din bil, främst för att din bil har den integrerad på/i turbon och har inte en extern AV som t ex 9-5, 900, og9-3, 9000 osv...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Beträffande dumpen så har den typen av dump diskuterats förut. Sök lite på forumet så kanske du hittar något

    Att sätta dit en sådan på en bil med LMM innebär ju att det "bara" blir "halvt fel" istället för helt fel som det blir med en vanlig dump.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Att lägga pengarna på ett sportluftfilter tycker jag är onödigt då du inte får någon mer effekt ur motorn pga det.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Kongo; jag ringde snubben som hade sidan och han hade glömt lägga ut filtret för 9-3:an som jag kör. Nä såg det med dumpen så den kan ju kvitta. och som jag tidigare nämde så vill jag inte ha några mera hk ännu, men ett litet fräckare ljud när man gasar på. Tackar för svaren
    Saab 9-3 vector 2,0t(175hk) -03

Liknande ämnen

  1. Vad hade ni valt H&R fjädrar eller Lesjöfors?
    Av Raschta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 20:40
  2. Vilken trimfirma skulle ni välja eller har valt??
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 12:23
  3. Varför har just du valt att köra SAAB?
    Av *Jennie* i forum Allmänt
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 21:22
  4. Vilka fälgar hade ni valt?
    Av -StronG- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •