Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: allvarliga problem!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    28

    allvarliga problem!

    yes det är va jag har med min saab 9000t -89 idag.. jag trodde jag hatade mitt ex men jag hatar fan min saab mera... lr nej jag är fan villig å försöka med saaben igen å det är jag inte med mitt ex.. yeye skitsamma till problemet.

    den startar inte.. starmotorn går segt som fan.. MEN när jag kopplade in test lampan på - och sedan på solinojden lr hur det stavsa så funkar det normalt.. alltså sammanfattat.. den går segt lr inte alls när jag inte gör något.. när jag kopplar in testa lampan mellan - å till solinoiden på starmotorn när alla kablar sitter som dom ska... DÅ funkar det :/ helt sjukt... nångon som kan ge mig något tips om detta ? mvh Carlsson
    9000turbo -89

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: allvarliga problem!

    Citat Ursprungligen postat av C4rlsson
    yes det är va jag har med min saab 9000t -89 idag.. jag trodde jag hatade mitt ex men jag hatar fan min saab mera... lr nej jag är fan villig å försöka med saaben igen å det är jag inte med mitt ex.. yeye skitsamma till problemet.

    den startar inte.. starmotorn går segt som fan.. MEN när jag kopplade in test lampan på - och sedan på solinojden lr hur det stavsa så funkar det normalt.. alltså sammanfattat.. den går segt lr inte alls när jag inte gör något.. när jag kopplar in testa lampan mellan - å till solinoiden på starmotorn när alla kablar sitter som dom ska... DÅ funkar det :/ helt sjukt... nångon som kan ge mig något tips om detta ? mvh Carlsson
    Kolla så att batteriet är fräscht.. Förstår inte hur du menar med testlampan riktigt.. kan du inte förklara det lite bättre??

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    28
    batteriet är helt okej.. har även testat å andvända start hjälp..
    test lampan.. hmm okej.. allt sitter som vanligt på bilen jag har inte rört något.. jag drar bak kabeln som går på solinojden lite lätt så jag kommer åt å sätta test "pennan" på kontakten samtidigt som kabel skon sitter kvar.. sen sätter jag andra ändan på batteritets minus sida. å så ska jag kolla att det kommer fram ström.. polarn vrider på nyckeln till start läge.. å VOILAAA! så startar bilen.. tar jag bort test lampan fortfarande allt som vanligt utan att jag rört något.. å poff så gå inte startmotorn i.. helt sjukt.. det låter unge fär som om att solinojden inte får jord.. men när jag sätter test lampan där så borde den inte ens slå till utan gå igenom testlampan å vidare till minus? jag har som sagt testa å sätta en vanlig startkabel på minus på batteriet å testa å jordat motorn på flertal ställen.. men inget händer.. helt sjukt fel.. har ringt till alla mina gammla fordons polare å allt men ingen fattar vad som kan ha hänt..
    9000turbo -89

  4. #4
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Det låter som det är dålig kontakt vid startmotorn. Ta bort den gamla kontakten och sätt dit en ny!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    28
    har testat att rucka på den å allt möjligt.. men varför skulle den funka när man sätter dit testlampan? det är ju det som är så sjukt.. å nu så starta jag bilen med testlampan å körden hem den till garaget en färd å ca 20min.. när jag kommer hem testar jag å startat å voila! det funkar.. jag har försökt gjort rent lite kontakter sen vet jag inte mer vad jag kan göra.. å btw hur svårt är det att byta toppackning? oljan börjra bli vattnig å kylar vattnet förvinner mystiskt.. så det är väl dags.. men tänkte på kamkjedjan hur svårt är det? nån som har några annvisningar ?
    9000turbo -89

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    28
    å nu har jag ännu ett fel.. varv räknaren "hoppar" antar att det inte är givaren utan instrumentet.. men nån som har varit med om det förr som vet ?
    9000turbo -89

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    motor

    Hej!

    Sätter 5 gröna tomtar på att du ha dålig jord mella motor och kaross.

    Gör rent en av lyftöglorna med stålborste eller dylikt, sätt sedan en startkabel mellan öglan och nått ställe på karossen med bra jord (eller direkt på batteriet om man vågar). Gissar på att den funkar efter det, isåfall byt jordkablar eller gör rent befintliga.

    Phalanx.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    28
    oj skrev jag inte med det? jag har testat det.. har satt klämman på minus å sedan lite överallt på motorn för att kolla.. men tyvärr ingen skillnad :S har tagit loss jord kablarna å spraya lite på dom.. men nu funkar det iaf.. men får väl c hur länge :/
    9000turbo -89

  9. #9
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Citat Ursprungligen postat av C4rlsson
    oj skrev jag inte med det? jag har testat det.. har satt klämman på minus å sedan lite överallt på motorn för att kolla.. men tyvärr ingen skillnad :S har tagit loss jord kablarna å spraya lite på dom.. men nu funkar det iaf.. men får väl c hur länge :/
    Fungerar det nu? Vad gjorde du för att det skulle börja fungera?
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    28
    ja det funkar.. lr ibland ska jag val saga.. nej jag tog bara testa lampan sa dar som jag beskrev.. sen starat jag den a korde hem den till mor a far.. sen nar jag skulle meka lite med den igen sa starat den direkt.. sa jag vet verkligen inte alls vad som ar fel...
    9000turbo -89

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    28
    sa jag vet inte vad jag ska gora.. ar det svart att byta topplockspackning? har aldrig hallit pa med kamkjedja forut sa jag vet inte rikigt sjalv.
    9000turbo -89

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    varför ska du byta topploppspackning ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    varför ska du byta topploppspackning ?
    Det står en fråga om det i någon av hans inlägg. Inte relaterat till hans ursprungliga fråga.

    ja det funkar.. lr ibland ska jag val saga..
    Jag skulle nog säga att du inte har löst problemet alls. Du har inte funderat på att testa med annan startmotor?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    28
    nej det drar vatten a sant.. som sagt inte rellaterat till denna topic..

    nej problemet ar ju inte lost alls.. snarare bara forskjutet.. ja men fragan ar ju vafan startmotorn later ju inte som problemet.. lr jag tror iaf inte det.. nan som tror det lr? later ju mera som om det ar nagot el fel nan stans...
    9000turbo -89

  15. #15
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av C4rlsson
    nej det drar vatten a sant.. som sagt inte rellaterat till denna topic..

    nej problemet ar ju inte lost alls.. snarare bara forskjutet.. ja men fragan ar ju vafan startmotorn later ju inte som problemet.. lr jag tror iaf inte det.. nan som tror det lr? later ju mera som om det ar nagot el fel nan stans...
    Jag har det problemet med att min ena 9000 så kan ja inte starta den med nykeln.. Utan ja får vrida på tändningen me nyckeln sen gå och starta motorn med en kabel från startmotorn till batteriet..

    Så det kan vara den kabeln som är kass.. Den som går till tillslaget på startmotorn. Ingen ide att försöka byta den kabeln, är typ 30 meter lång..
    Men detta är vad ja gissar..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Från nyckeln till solnoiden är dålig.
    Den går ju att kolla upp men har man otur är de ju i tändningslåset de sitter.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    28
    ja det låter mera som om den kabeln är mongo.. ja funderar på att införskaffa mig en multimeter.. lättare att testa sig fram då.. ja men samtidigt så är det när jag tar testlampan till minus den startar.. jaja jag vet inte vad jag ska göra får väl skaffa mig en startknapp om inte annat..
    9000turbo -89

Liknande ämnen

  1. Spikningar, hur allvarliga fel kan det bli?
    Av Cabmange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 21:09
  2. Hjälp! Jag har allvarliga problem med toppen!
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 12:56
  3. allvarliga problem med min 0g900 hjälp!
    Av aero_piloten1 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 01:29
  4. DN:Saab tiger om allvarliga motorfel
    Av Mikael S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •