Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Problem med 9-3 cab, kraftlös o varvar ej över 5000 v/min

  1. #1

    Problem med 9-3 cab, kraftlös o varvar ej över 5000 v/min

    Hej!

    Har lite problem med min 9-3 turbo cab efter den varit på verkstad en månad typ efter en lättare krockskada i fronten (spoiler + lyse) och sedan stått avställd. Jag har nu tagit fram den o kört nästan tre veckor o vad jag har märkt är att den känns lite seg, inte samma klipp som förr tycker jag samt att den inte laddar över 5000 v/min på treans växel o uppåt... Känns som ett varvstopp typ vid 5000 v/min, ibland kan den liksom "släppa" o komma över på trean men aldrig på fyran...

    Jag har gjort en stor service precis med olja, oljefilter, luftfilter, soppafilter, stift osv... Men ingen skilnad efter det... Jag misstänker att det har med turbon att göra, är dock inte så hemma på turbobilar...:P Men jag har kollat mv, alla slangar sitter riktigt men armen till wg? verkar rostig o den står inte i samma position som på brorsans 900 turbo 97:a... Ska armen stå så att ventilen på wg är stängd när motorn är av? Asså peka rakt fram den delen som är fäst på armen från mv?

    Kan det vara mv eller wastegate tro? Och vad kostar dessa om de må bytas?

    Tacksam för snabba tips

    Mvh Jens

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Problem med 9-3 cab, kraftlös o varvar ej över 5000 v/mi

    Citat Ursprungligen postat av LasseKongo
    Hej!

    Har lite problem med min 9-3 turbo cab efter den varit på verkstad en månad typ efter en lättare krockskada i fronten (spoiler + lyse) och sedan stått avställd. Jag har nu tagit fram den o kört nästan tre veckor o vad jag har märkt är att den känns lite seg, inte samma klipp som förr tycker jag samt att den inte laddar över 5000 v/min på treans växel o uppåt... Känns som ett varvstopp typ vid 5000 v/min, ibland kan den liksom "släppa" o komma över på trean men aldrig på fyran...

    Jag har gjort en stor service precis med olja, oljefilter, luftfilter, soppafilter, stift osv... Men ingen skilnad efter det... Jag misstänker att det har med turbon att göra, är dock inte så hemma på turbobilar...:P Men jag har kollat mv, alla slangar sitter riktigt men armen till wg? verkar rostig o den står inte i samma position som på brorsans 900 turbo 97:a... Ska armen stå så att ventilen på wg är stängd när motorn är av? Asså peka rakt fram den delen som är fäst på armen från mv?

    Kan det vara mv eller wastegate tro? Och vad kostar dessa om de må bytas?

    Tacksam för snabba tips

    Mvh Jens
    Skulle gissa på stopp i röret.

    MVh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    I vilket rör, mv:n? Jag har testat o dra armen ut ifrån mv:n med handen o den är trögare än på 900 turbon o går inte o dra riktigt lika långt till höger verkar det som...

  4. #4
    Skulle tippa på avgassytemet
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  5. #5
    Vad i avgassystemet? katten?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av LasseKongo
    Vad i avgassystemet? katten?
    Kolla hur bakre dämparen ser ut.

    Mvh Magnus
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Ja är det katten så kan den ju rensas för jag har inga avgaskrav på bilen (flyttgodsimporterad)

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av LasseKongo
    Ja är det katten så kan den ju rensas för jag har inga avgaskrav på bilen (flyttgodsimporterad)
    Tror inte att det är den, brukar var den bakre burken.

    MVh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  9. #9
    Oki... Får väl prova o köpa ny då...

    Men har provat med en annan mv i nu, ingen skillnad så kanske ska gå på avgas då... Men varför orkar den varva ur på 1:an o 2:an i så fall?

  10. #10
    Bakre dämparen ser i stort sett ok, lite rost i hörnen bara o bilen har rullat 11000 mil men det säger ju inget om hur den är inuti förstås...

  11. #11
    Hmmm, det kan inte vara ic:n? Tänkte för att det kom ju efter bilen varit på verkstad för skada i fronten o därefter bara stått under vintern...

  12. #12
    Så, då var en ny bakre ljuddämpare inhandlad, ska monteras imorgon så får vi se... Tvivlar på att det är den men...

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Gissar också på avgas , min gjorde likadant , då var det mittendämparen som var igensatt.

    Häng av avgas efter cat och ut och kör.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Hehe, det var bakre ljuddämparen Så nu går den som den ska igen

    Tack för tipset

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kraftlös OG9-5
    Av 2055 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 21:38
  2. Inget laddtryck, varvar bara till 5000 varv
    Av imnoise i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •