Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hjälp fort med min 9-3 2,2TiD!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    4

    Hjälp fort med min 9-3 2,2TiD!

    Hejsan min 9-3 2,2TiD -03 har börjat ryka svart ur avgassystemet!

    När jag kör på landsväg med foten vilande på pedalen så kan det hugga till lite grann inte så att det rycker i en men det känns som laddtrycket försvinner för 0,2sek och så ryker det eller ja bolmar ut lite svart ur avgassystemet. När jag kör i staden så händer knappt alls bara lite ibland. Kommer liksom svarta poffar ur avgassystemet.. Händer bara på högre varv (Tror jag). Inte när jag står still. Vad kan det vara? Behöver snabb hjälp.

    OBS! Motorlampan inte lyser.


    Har blåst rent luftfiltret.

    Bränslefiltret?
    osv....
    Majssen!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296

    Re: Hjälp fort med min 9-3 2,2TiD!

    Citat Ursprungligen postat av Maja
    Hejsan min 9-3 2,2TiD -03 har börjat ryka svart ur avgassystemet!

    När jag kör på landsväg med foten vilande på pedalen så kan det hugga till lite grann inte så att det rycker i en men det känns som laddtrycket försvinner för 0,2sek och så ryker det eller ja bolmar ut lite svart ur avgassystemet. När jag kör i staden så händer knappt alls bara lite ibland. Kommer liksom svarta poffar ur avgassystemet.. Händer bara på högre varv (Tror jag). Inte när jag står still. Vad kan det vara? Behöver snabb hjälp.

    OBS! Motorlampan inte lyser.


    Har blåst rent luftfiltret.

    Bränslefiltret?
    osv....

    Hej!

    Kolla tryckslangarna till turbon,ganska vanligt att det blir sprickor i dom.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    4
    Okej ska kolla slangarna..

    Är det nån idè att kasta ut pengar på nytt bränslefilter och redlines dieseltillsats?

    Ingen mer som kan säga vad jag ska kolla på mer?
    Majssen!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    4
    Sitter det dubbla bränslefilter på 2,2TiD ?
    Majssen!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    ac,n som slår till och från ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  6. #6

    Re: Hjälp fort med min 9-3 2,2TiD!

    Citat Ursprungligen postat av Maja
    Hejsan min 9-3 2,2TiD -03 har börjat ryka svart ur avgassystemet!

    När jag kör på landsväg med foten vilande på pedalen så kan det hugga till lite grann inte så att det rycker i en men det känns som laddtrycket försvinner för 0,2sek och så ryker det eller ja bolmar ut lite svart ur avgassystemet. När jag kör i staden så händer knappt alls bara lite ibland. Kommer liksom svarta poffar ur avgassystemet.. Händer bara på högre varv (Tror jag). Inte när jag står still. Vad kan det vara? Behöver snabb hjälp.

    OBS! Motorlampan inte lyser.


    Har blåst rent luftfiltret.



    Bränslefiltret?
    osv....

    Hur långgt har bilen gått? för det kan vara luftmassemätaren, är den dålig så lyser inte motorlampan

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    585
    Hej....

    Kolla alla dom "små" slangarna till magnetventilerna...
    Dessa sitter så att säga bakom/under batteriet och in i motorn på vänster sida.

    Mvh
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    norway
    Inlägg
    30
    Fann ni felet??

    Har samma problem.... :cry:
    saab9-5,98mod.2.0T
    saab9-3,03mod 2.2tid

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    13
    Jag MISSTÄNKER att jag har samma problem. Vet inte ännu, köpte pärlan igår natt.

    När jag körde på 90väg med farthållaren igång så hände precis samma kanske tio gånger de första 10 milen. Har inte känt av det idag dock.

    Intressant om ni hittar felet. Tack för förslagen!

  10. #10
    Hej,
    Låter som luft i bränslesystemet tycker jag. Går att kolla genom att ansluta en manuell vacuumpump och lägga vacuum i systemet, vänta ett tag och sedan kolla om vacuumet finns kvar. Kolla alla anslutningar och slangar i bränslesystemet. På min 9-5 2,2TiD finns bara ett bränslefilter så jag antar att det är så med din 9-3 också.

    En mindre rolig orsak skulle kunna vara insprutningspumpen. Systemet jobbar under högt tryck och internt läckage i pumpen skulle kunna släppa trycket "bakvägen".

    Slangarna till turbon och intercoolern är också misstänkta som redan har nämnts ovan. Du hör inget pysande ljud från luftintagen i kupén när turbon jobbar?

    Är bilen trögstartad när den har stått ett tag, dvs får du nöta en del på startmotorn innan den tänder?

    Mvh
    Peter

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Luft i bränslesystemet leder till svårstartad bil från seg istart till omöjlig att starta beroende på hur mycket luft som finns.
    Tror på vakumslangarna

    /Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    norway
    Inlägg
    30
    Jag hadde samma problem.Det var i intercooleren som var gått sønder.
    saab9-5,98mod.2.0T
    saab9-3,03mod 2.2tid

Liknande ämnen

  1. Hjälp att tyda felkoder till OG9-5 2,2TiD
    Av Reagger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 15:03
  2. Ryckig gång 2,2tid, nu IC byte hjälp!
    Av Källén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 22:12
  3. Hjälp med AC fort
    Av Goalunatek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •