Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: vinande ljud från motorn?/ dragning av toppen bilder...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370

    vinande ljud från motorn?/ dragning av toppen bilder...

    hej!

    det senaste har jag hört ett vinande ljud från motorn..
    fick för mig att det va lådan som viner men ljudet är kvar när jag varvar med eller utan koppling nera och med växel i och ur...

    sitter man i bilen viner det precis som ljudet från en sliten låda när man motorbromsar...
    Ljudet är varvtalsberoende och jag tycker det kommer från höger sida när jag lyssnar under huven... alltså på rem och kedjesidan. jag upplever inget skrammel från kedjan och spännaren är ute ca 11mm.

    kan detta bara vara att det snart är dags för oljebyte eller hur ska jag börja felsöka?

    nästa steg kanske är att ta av remen och starta motorn? hur gör man det enklast i så fall?

    mata mig med förslag!

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Ta bort rem:

    http://thesaabsite.com/900new/NG900BELTRemoval4Cyl.htm

    Du behöver inte ta bort hjulet och luckan för att ta bort remmen. Det går även att sätta dit remmen utan att ta bort den men det kan vara lite pilligt.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Skulle de visa sig att det tystnar om du plockar bort remmen så finns det mycket bra rep. satser att köpa t.ex. på speedparts. Som innehåller nya spännrullar + rem.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    tack ska ni ha!

    Vad tror ni om det vinande ljudet? kan det vina så från kedjan utan att man hör ett rasslande ljud? finns det mer "inne" i motorn som kan låta så eller kan jag andas ut en aning?


    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    tack ska ni ha!

    Vad tror ni om det vinande ljudet? kan det vina så från kedjan utan att man hör ett rasslande ljud? finns det mer "inne" i motorn som kan låta så eller kan jag andas ut en aning?


    Mvh / Joel
    Kan det inte vara så att det är din turbo som viner?
    Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av milyn
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    tack ska ni ha!

    Vad tror ni om det vinande ljudet? kan det vina så från kedjan utan att man hör ett rasslande ljud? finns det mer "inne" i motorn som kan låta så eller kan jag andas ut en aning?


    Mvh / Joel
    Kan det inte vara så att det är din turbo som viner?
    Ljudet är ju som sagt varvtalsberoende... funderade också på om det va turbon, men det är ju inte när turbon laddar det viner utan konstant och olika mycket beroende på vartal...

    Jag ska ut till garaget jag brukar meka i direkt efter jobbet och pilla av remen... bara å hoppas på det bästa.

    tack så länge
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    Jag skulle som mest tippa på att det ev. är lager i generator som mattats ut.. eller i vattenpumpen

    "om det är konstant och inte ökande beroende på om du svänger m.m."

    annars om det ökar vid sväng osv kan det vara styrservopumpen som börjar ge upp..

    svårt att beskriva ljuden tyvärr

    lycka till!
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    hej!

    tog av remen förut!
    det blev precis knäpptyst och spännrullarna glappade som satan och lät ungefär som mina gamla rolerblades efter man åkt genom en sandlåda :S

    har beställt reparationsatsen från SP nu med så det blir skruva snart igen
    Tack ska ni ha för hjälpen!

    sedan tog jag mig även tid att efter dra toppen...
    fotade lite när ventilkåpan va av och tänkte fråga vad ni tycker???
    ser det illa ut?




    inga missljud än iaf...

    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    skönt att det löste sig

    om du inte har några missljud så bör du inte behöva bry dig om o byta kamkedja osv. "den byts då det börjar låta, rassla" har precis bytt kedja osv på min..

    inget kul jobb om man ska göra det, utan fuskjobb då
    :P men vad irriterad man kan bli märkte jag då man råkade tappa ner kedjelåsningen i tråget xD hah

    "hade packat en handuk där mellan transmissionskåpan o andra delen av motorn, för att skydda mig lite mot att tappa ner ngt.........

    men klart att den landar ju där på handduken o så ska man ta bort handduken försiktigt för att få tag i den, så hör man "kling kling" då vart de riva hela transmissions sidan på motorn.. "tänkte bara göra ett snabb jobb, men vart ju lika bra o göra de ordentligt då

    gissa om man blev lite irriterad då.... :P

    men men, ska du byta kedja på din.. bara fråga om de är ngt du undrar^^

    mkt viktigt att man kollar så alla markeringar stämmer överrens för 1ans cylinder, värt att dubbelkolla ett par gånger^^

    Mvh Frank
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    fick bytt remmen idag och nu bara myser jag fram på vägarna! man blir mer störd av såna ljud än man tror


    Citat Ursprungligen postat av Forge
    skönt att det löste sig

    om du inte har några missljud så bör du inte behöva bry dig om o byta kamkedja osv. "den byts då det börjar låta, rassla" har precis bytt kedja osv på min..

    inget kul jobb om man ska göra det, utan fuskjobb då
    :P men vad irriterad man kan bli märkte jag då man råkade tappa ner kedjelåsningen i tråget xD hah

    "hade packat en handuk där mellan transmissionskåpan o andra delen av motorn, för att skydda mig lite mot att tappa ner ngt.........

    men klart att den landar ju där på handduken o så ska man ta bort handduken försiktigt för att få tag i den, så hör man "kling kling" då vart de riva hela transmissions sidan på motorn.. "tänkte bara göra ett snabb jobb, men vart ju lika bra o göra de ordentligt då

    gissa om man blev lite irriterad då.... :P

    men men, ska du byta kedja på din.. bara fråga om de är ngt du undrar^^

    mkt viktigt att man kollar så alla markeringar stämmer överrens för 1ans cylinder, värt att dubbelkolla ett par gånger^^

    Mvh Frank

    haha låter som du haft en rejäl match med bilen
    tappa kedjelåset i tråget är ju bara grädden på moset, sånt som får än att släcka lampan och gå fram till barskåpet

    men hur lång tid tog det för dig ungeför? lyfte du ur motorn eller hängde den åt sidan? är det ett riktigt helvete eller går det bara man har tålamod? jag är fortfarande lite rädd för att ge mig på det... har ju mekat en del men aldrig riktigt gett mig på ett kamkedjebyte...

    men det måste vara en skön känsla att ha den bytt? nu kan du allt andas ut


    Mvh / Joel
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    låter som härligt de där^^

    Jo det var ju lite av en irriterande upplevelse :P

    men behövdes verkligen, gamla kedjan var hel slut.. vågade inte köra mer med bilen innan den var bytt, så den stog still ett par månader tills jag hade samlat ork , kedjespännaren var i max läge och sen rasslade det skapligt mycket "varm som kall motor"

    hade själv aldrig bytt kamkedja tidigare, för mig tog det ca 12 timmars mekande totalt tror jag "inte allt för intensivt" gjorde det på 3 dagar tid^^

    hade ju gått på ca 2 timmar om jag inte hade tappat ner kedjelåset :@ , då jag hade tänkt att bara dra runt motorn och över till en ny kedja "fulbyte", det mest irriterande med detta var att jag hade fått runt motorn och sattit ihop den nya kedjan så den satt på plats, sen hade man bara själv låsningen att trycka på......... "men den tappades tyvärr ner hela vägen" då gav man nästan upp :P

    så då vart de ett helvete, kändes de som då man behövde ta bort typ allt på den sidan av motorn, men tar ju alltid längre tid första gången också^^

    precis som du säger :P man släcker lampan o gör ngt annat, för att sen fortsätta friskt vid ett annat tillfälle

    men det är bara att kämpa på nu när jag gjort det en gång så känns det inte som att de ska bli några problem om man ska göra det igen

    Det känns riktigt härligt, haft mycket problem med den bilen nu, så hoppas det är nog nu :P "för ett tag"


    bytt växellåda, turbo, bromsar och nu kamkedjan på den, sen har man haft problem med för fet bränsleblandning osv. också på senaste tiden, så nu känns det som att den kommer att hålla ett tag framöver "förhoppningsvis"

    Mvh /Frank
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •