Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Svart tändkassett till 9000 Aero?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Svart tändkassett till 9000 Aero?

    Har nyligen införskaffat mig en 9000 Aero av årsmodell 95 och såg till min förvåning att det sitter en svart tändkassett i den. Om jag förståt det rätt efter att läst runt lite här på forumet så ska det sitta en röd egentligen? Är jag tvungen att köpa en ny nu isåfall? Jag kom att tänka på om det kan vara så att den förra ägaren har målat om den eller något, finns det något enkelt sätt att se om den var svart eller röd från början?

    Mvh ocean.
    Saab 9-3 SC -08

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319
    Har läst det mesta där. Om jag förståt det rätt ska det alltså sitta en röd kassett i. Min sista fråga i mitt första inlägg står dock kvar.
    Saab 9-3 SC -08

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Kolla efter numret. Som det står i tråden, TK.3x

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Ett annat enkelt sätt torde ju vara att skrapa bort färgen och se om det kommer något rött innan du når metallen. Gör du det på undersidan så blir den ju inte skabbig heller. Har ju svårt att tro att ngn skulle ha blästrat bort det röda innan lackering, så du borde få svar på detta sätt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Den svarta från T7 fungerar på en T5 bil som din är, om hur bra det är i längden har jag ingen aning om,
    Men känner till ett ställe som ibland återanvänder dåliga T7 kassetter på T5 bilar utan turbo, och där de fungerar bra.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    För mer info om svart tk på t5: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=163743

    Nyttig tråd att läsa
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319
    Ja, jag får lita på er experter inom området och kosta på mig en ny då för runt 2300. Fast å andra sidan är ju ett motorhaveri det sista man vill ha så det är säkerligen värt det. Är det någon skillnad på de man köper på Mekonomen och de man kan köpa på saab?

    Tack för hjälpen. Mvh ocean.
    Saab 9-3 SC -08

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Kassetterna Mekonomen säljer är GM-delar. Står saab artnr i dem , så det är samma "skräp" som hos din åf.

    Mvh

    edit.
    läste precis en tråd av ren slump, du ska nog höra med mekonomen så det säger att det är en originaldel. Har tydligen tvistats om ersättning från saab's sida när det gäller kassetter från mekonomen.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319
    Okey, ska kolla upp det när jag köper. Då får det bli att köpa på Mekonomen då de har 1 års längre garanti.
    Saab 9-3 SC -08

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Den svarta från T7 fungerar på en T5 bil som din är, om hur bra det är i längden har jag ingen aning om,
    Men känner till ett ställe som ibland återanvänder dåliga T7 kassetter på T5 bilar utan turbo, och där de fungerar bra.

    //MH
    Att det fungerar vet han nog redan eftersom han har en sådan i bilen och kört med den. Men allt som fungerar är inte bra, och i detta fall finns det en hel del fakta på forumet som visar med önskvärd tydlighet att man inte ska ha fel kassett.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Funktion på en svart tändkassett?
    Av Transmash i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •