Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: motorn dör - är det vevaxelgivaren? Kan man skada DI-kassett

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm/Solna
    Inlägg
    30

    motorn dör - är det vevaxelgivaren? Kan man skada DI-kassett

    Hej!

    Bil: 900ng 2.0t 94

    Symptom: Motorn dör närsomhelst (oavsett yttre faktorer) och går ibland inte att starta. När den dör kommer den igång igen efter kortare eller längre tid (bilen har fart och jag behåller växel i och tändning på).
    Varvräknaren går till noll, men ingen check-engine e.d. tänds.
    Jag tittade inte på varvräknaren när den inte gick att starta...
    En gång har det hänt att varvräknaren fortfarande visade varv. Motorn
    startade igen sedan jag vridit av och på tändningen en gång.

    Trolig orsak: Jag har sökt litet på forumet och kommit fram till att det är troligt att det är vevaxelgivaren.
    Sista gången gick ju dock inte varvräknaren ned...

    -> Vad tror ni, är det vevaxelgivaren?

    DI-kasetten är relativt ny (enl. tidigare ägare, vet ej vad som var felet den gången).
    Senast när jag körde lade den av flera gånger under en längre tid, och det luktade litet bränd plast/elkomponent...

    -> Kan man skada DI-kassetten om detta är felet? Om det är något annat fel, kan man skada DI-kassetten då? Jag har en gammal 9000 2.0t 88. Har den samma DI-kassett? Kan jag låna den därur och pröva på 900:an utan att riskera att förstöra något?

    Sist men inte minst, hur mycket jobb är det att byta vevaxelgivaren? Skall man avsätta en helg eller en kväll?

    Mycket tacksam för svar!
    hälsningar Peter

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    7
    På min förra bil, en 9-3 2,0i 99 års modell så var vevaxelgivaren trasig. de symtom som jag då hade var otroligt irreterande. När motorn var kall så startade den och gick sedan som en klocka. de märktes inte alls att det var något fel alltså. Men då jag stängde av motorn och lät den kallna i ca 30-40 minuter så vägrade den att starta. Den gick så fint på starten, men den tände inte alls. Väntade man då minst en halvtimme till så att motorn fick kallna, så startade den och gick som vanligt.

    Så även fast du verkar ha andra symtom, så är det ju inte otroligt att det är den där givaren som är trasig. Vet dock inte hur man byter den, då jag lämnade in bilen på verkstad för att få den bytt.
    9-3 SS 1.8t -05

  3. #3

    Byte av vevaxelgivare

    Bytte vevaxelgiavre på min 9-5:a -98 förra veckan. Är man händig klarar man det fint.

    Min startade inte när motorn var varm. Och när jag väl fick igång den så hackade den till under körning. Inte trevligt alls.

    Men efter samtal med min kusins man som är Saab-tekniker sedan 20 år tillbaka så menade han att det var det som var felet. Och han hade rätt.

    Till en 9-5:a behöver man:
    1. Vevaxelgivare... (dryga 700 spänn på Saab)
    2. Torx 25:a. Som lös hylsa. Kommer inte åt med mejsel.
    3. Kall motor
    4. Tålamod och självbehärskning.
    5. 1 timme.

    Klart!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm/Solna
    Inlägg
    30
    Bilden gick inte att starta senast, så jag lät den stå tills helgen nu när jag hade tid att fixa den. Köpte en ny vevaxelgivare, och efter bytet så startade bilen och gick fint!
    Dock var det toksvårt att få loss sensorn, den sitter väl synlig och ganska enkelt åtkomlig på framsidan av motorn kanten mot växellådan på min 900 2.0T94. Det gick dock inte att både få ned verktyg och få tillräcklig kraft att skruva loss skruven (en T30 som man väl lätt förstör om man tar i och slinter). Det tog hela dagen att få loss den löjliga lilla skruven. Fick inte ut den förrän jag monterat bort insugnings- och avgasröret så jag kom åt bättre. Inget roligt jobb när det ser så enkelt ut men tar så lång tid :(

Liknande ämnen

  1. Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skada?
    Av falukorv i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 01:24
  2. Hur kommer man åt vevaxelgivaren ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 19:34
  3. Etanol kan skada motorn
    Av Johan S i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 10:44
  4. Kan det va vevaxelgivaren?
    Av skipp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 10:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •