Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Högtalarkabel i dörrar på og93

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161

    Högtalarkabel i dörrar på og93

    Hej!

    Jag undrar vart dem fördragna kablarna i dörrarna till en og93 med as2 leder. Jag hittade gulvit och orangevit kabel i vänster dörren,men dem är ju inte framdragna ända till huvudenheten,vart hittar jag andra änden ?

    MVH
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Vid AS3-slutsteget.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    179
    har du inga högtalare i dörrarna har du inget steg där, så då sitter kablarna bara tejpade på en plåtbit. får inget ljud i framtida högtalare om du itenhar ett steg. så tänk på det. finns massor med trådar om det här på forumet...

    MVH
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av F.An
    har du inga högtalare i dörrarna har du inget steg där, så då sitter kablarna bara tejpade på en plåtbit. får inget ljud i framtida högtalare om du itenhar ett steg. så tänk på det. finns massor med trådar om det här på forumet...

    MVH
    ja men jag tänker ju använda de kablarna och koppla in till min cd (eftermarknads) o driva högtalare i dörren,jag undrar bara var dem tar vägen efter dörren så jag kan skarva på dem o dra till cdspelarn.
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Ingen som använt sig av de fördragna kablarna till att sätta 6,5" i dörrarna ?
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Men du har ju fått svar på din fråga två gånger i tråden..

    Vad är det du funderar på i så fall?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Nej jag har inte fått svar,ingen som fattar vad jag menar ju. Jag har as2 från början,jag har satt dit ny cd,bytt diskanter och 6x9" satt in baslåda. Nu ska jag ha 6,5" i dörrarna,det ligger framdragna kablar i hålet i dörren,men jag vet inte vart de kablarna går,de är ju inte framdragna till där cd:n sitter, jag har ju inget as3 steg, sitter kablarna på samma ställe fast jag inte har as3 steget då eller ?

    Sen undrar jag ju villken som är plus respektive minus på de kablarna, gul\orange, samt på högersidan med.
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    jag har ju inget as3 steg, sitter kablarna på samma ställe fast jag inte har as3 steget då eller ?
    Kanske jag som är dum nu, men är det inte precis just det som både F.An och mr Magic sa??

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Vid AS3-slutsteget.
    [img]
    Citat Ursprungligen postat av F.An
    har du inga högtalare i dörrarna har du inget steg där, så då sitter kablarna bara tejpade på en plåtbit. får inget ljud i framtida högtalare om du itenhar ett steg. så tänk på det. finns massor med trådar om det här på forumet...

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Sen undrar jag ju villken som är plus respektive minus på de kablarna, gul\orange, samt på högersidan med.
    Det är ju av mindre betydelse eftersom du ändå ska koppla in dem själv, eller hur?
    Eftersom dom är färgkodade så är det ju bara att du ser till att exempelvis gul/orange är plus både på högtalaren och stereon.

    Att hålla rätt på plus och minus på högtalarkablarna är bara av intresse om du ska koppla in originalslutsteg etc.

    Vill du ändå ha originalfärgerna så har jag nog nått kopplingsschema hemma som talar om det, som jag kan posta när jag kommer hem, men annars är det ju bara att du kollar när du plockar av dörrsidan och stoppar in högtalaren vilket av kontakten i dörren som är plus (tror att det stora stiftet är plus).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Jo nu är jag med,morrontrött som man va så tolkade jag de som att man bara hade kablar där OM man hade ett as3 steg. My bad
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Jo nu är jag med,morrontrött som man va så tolkade jag de som att man bara hade kablar där OM man hade ett as3 steg. My bad
    Hehe. Känner igen det. (Morgontröttheten alltså)

    Närå, men kablarna ska som sagt sitta på en plåt på slutstegs-platsen, även om man inte har slutsteg, eller åtminstonde finnas där i närheten.

    Bara att rota runt lite i närheten där steget brukar sitta enligt bilden ovan så borde kablarna finnas där.

    Ska finnas strömkabel färdigdraget för ett slutsteg där också, även om kabeldimensionen kanske inte är särksillt grym.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Jag har lossat panelen o kollat där steget ska sitta,jag hittade en massa bråte från en gammal handsfree,men inte högtalarkablarna,ungefär vart ska de komma,villka färger har de ? Jag vet ju bara om gulvit o orangevit,som jag såg i vänster dörr,har nån kopplingschema eller nåt tips ?

    MVH
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    179
    dom ska ligga där, ena en blå kantakt buntad i en öggla. den andra tejpad med svart hockey balds tejp och ligger bakom den svarta metalstaget som går där.
    men om någon ahr haft en handsfreedär så har dom ju varit där och rotat så då kanske dom gömt dom någon annan stans, ta en bild och skicka så vi vet hur det ser ut.

    MVH
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    179
    alltså dom ligger inte lösa. dom sitter i kontackter. du måste klippa av kablarna och skala dom för att kuna dra om dom..
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av F.An
    alltså dom ligger inte lösa. dom sitter i kontackter. du måste klippa av kablarna och skala dom för att kuna dra om dom..
    handsfreen har varit kopplad i ett blått kontaktstycke som de står saab på,det ser ut som de kan va de kablarna som sitter i den,men färgerna stämmer inte med dem jag såg i vänster dörr,jag hinner inte fixa bild idag,men imon kan jag posta en bild. Nån som vet färgerna?`Det är ju 4 kablar jag vill åt.

    Jag hittade perfekta kablar till +12v, jord och remote där bakom som jag kopplat på ett litet miniboostersteg som jag ska gömma där as3 steget sitter,skall driva 6x9" på detta steg, och 6,5" på cd:n. Sen fåre bli till o brygga 4 kanalssteget till min 2x10" fanatic så de får pumpa ordentligt
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    179
    det är elen till as3 steget. visste inte att det fanns remot där jag tog min från elantennen. blir nog bra. men ska du itne driva framdörrarna på steget och 6x9 orna på 4-kanlassteget sen?
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    njae, 4 kanalssteget är för klent för att driva allt,får köra det 2 kanaligt till basarna, 6x9" på minibooster och 6,5" och 3,5" på cdspelarn.
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Sådär,nu har jag varit ute o tatt lite bilder på hur det ser ut,jag får mitt nya framsystem nu imon eller på tisdag,så skulle va bra o få lite hjälp med villka kablar det är









    Någon som kan hjälpa mig med hjälp av dessa bilder ?

    MVH
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Ingen som vet ?
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    På Ng900 sitter det ett grönt och ett svart kontaktstycke för det..

    Det verkar ju inte lika på 9-3...



    Men kan du inte följa kablarna från A-stolpen då? Du vet ju vad dom har för färg, så kan du bara följa dom borde det inte vara några problem att koppla in de sen. Nånstans bör det ju finnas ett kontaktstycke...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Okej,joda men vore ju skönt att slippa riva ner handskfaket osv,någon borde ju kunna peka på vart kablarna finns ...
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar dörrar från en 9000 CS på en CD?
    Av haggard i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 08:14
  2. Är högtalarkabel fördraget?
    Av Silvermannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 22:19
  3. högtalarkabel + - ?
    Av poplas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 21:29
  4. Högtalarkabel fråga!
    Av Svärdarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •