Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: bromsvätske läckage

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159

    bromsvätske läckage

    #
    Senast redigerat av johanekblom86 den 2015-05-28 klockan 12:18.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159
    har nu vart på verkstaden och skulle lämna in den på fel sökning .. då till min förvåning hade ägaren innan redan gjort en felsökning för läckaget ..

    killen på macken berättade att det var ett ytterst ovanligt fel som kostar arsle att byta .. uppåt en 10 000kr ..

    han kallade det för utombordare och det sitter vid pedalstället samt är någon slags motor till abs:en om jag inte är helt ute och cyklar?, det läcker inte när man pumpar på pedalerna utan att det läcker/droppar konstant hela tiden ..

    någon som vet lite mer om detta får gärna berätta, några andra prisuppgifter samt om man kan hitta begagnat? .. och sist men inte minst, vad man kallar den här utombordaren för?

    - SUCK

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    då till min förvåning hade ägaren innan redan gjort en felsökning för läckaget ..
    Köpte du av privatperson? Nyligen? Enligt köplagen måste säljaren upplysa om kända fel av allvarligare karaktär.

    http://www.bilar.konsumentverket.se/mal ... icleId=306
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159
    yesbox, privatperson .. och han "hade ingen aning om vad det var för fel mer än att den läckte bromsvätska" ..

    som sagt har jag bevis på att den har vart inlämnad på felsökning samt att han har fått svar på vad det är för fel .. ska man ta kontakt med han då kanske?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Hej!

    "Utombordaren" heter igentligen ABS-enhet Mark II och är en huvudbromscylinder med elektrisk servo och hanterar ABS-systemet.

    Rätt avancerad pjäs och man brukar byta hela klumpen alternativt bara elpumpen då det är den som brukar gå sönder.

    Priset på en komplett enhet ny är sviiiinigt dyr och de där 10.000 ligger nära sanningen.
    Beggat varierar det men jag sålde nyligen en kopplett fungerande för en frasig 1000:ing.

    Har en till liggandes men till en TCS-bil....kommer inte ihåg om det skiljer något.....

    MVH Jonas

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    yesbox, privatperson .. och han "hade ingen aning om vad det var för fel mer än att den läckte bromsvätska" ..

    som sagt har jag bevis på att den har vart inlämnad på felsökning samt att han har fått svar på vad det är för fel .. ska man ta kontakt med han då kanske?
    Gör det, men trots att det verkar vara ett solklart fall kan det nog bli svårt. Du kanske får rådfråga någon sakkunnig. Läs köplagen också.

    Själv har jag ingen riktig kunskap eller erfarenhet att hantera sådana fall.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    säljaren har ju uppenbarligen upplyst om läckaget så hur långt ska man komma med den saken?
    Köparen skulle ju naturligtvis ha avstått köp om denne är okunnig om bilar.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159
    åh herregud, det här blir en dyr resa .. får väl börja med att hitta en begagnad "klump" då ..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159
    var på maptun idag, kommer kosta mig 3000:- för arbetet samt att jag ev har hittat en begagnad "klump" .. så totalt blir det väl 4000:- .. så det är väl inte allt för överdrivet iallafall ..

Liknande ämnen

  1. Olja och bromsvätske byte men vilka?
    Av saab_4ever i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 15:10
  2. Bromsvätske byte
    Av elin_rrr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 19:36
  3. Bromsvätske volym i og900 Turbo-82?
    Av larsola i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 17:24
  4. OG900 bromsvätske behållare fyllnadsgrad för kopplingen?
    Av gucpm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •