Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Liter mer pulver i 900S -90, vad behövs?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Liter mer pulver i 900S -90, vad behövs?

    När jag har åtgärdat problemet med att bilen läcker vatten så tänkte jag försöka få i några extra kusar i motorn.

    Så mina frågor blir följande:

    1. Vad jag har förstått så sitter det en laddtrycksspärr i boxen på min bil eftersom det är en -90, dock finns den spärren inte i nyare boxar?

    2. Sen ska väl även FTT av vissa modeller ha Lucas, men vilka?

    3. Spridarna i min bil flödar mer än t.ex 900S -92, -93?

    4. Kan jag plocka boxen från en FTT för att slippa spärren och samtidigt få lite mer soppa? FTT boxen borde ju skicka på lite mer soppa tycker jag, eller?


    Om nu mina funderingar stämmer så långt så borde väl ett litet pystrim vara helt okej? Hur mycket ska jag i så fall ladda?

    Har en original IC liggandes med plastgavlar som jag tänkte trycka i också i så fall.

    APC slipper jag helst krångla dit eftersom jag antar att min bil saknar knacksensor och det vet jag inte om jag vill ge mig på att montera!

    Puh, blev några frågor men jag hoppas på att någon orkar svara!


    Mvh
    Johan
    9-3 2,0t -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Hej

    Det smidigaste borde väl vara att bara skaffa ett bränslechip och pysventil det blir väl inte så farligt dyrt vet inte vad Mats tar för chip men speedparts tar väl runt 1000kr för ett chipp.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    nytt branse chip
    justerat grundladd (finns olika satt)
    nytt avgas typ 3"
    1 IC ar ett maste antingen ta orginal vilket ar enkelt att montera
    eller skaffa en storra typ 9000 IC

    det ar en ratt bra start dock bor du inte ladda mer an 1 bar utan kontrollera att allt lirar

    Korde med denna spec och lite justeringar extra i 4 ar utan probs men sen blaste jag toppa packningen men mensmallar man far ta (1,3bar)
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Om jag inte har helt fel, så är Din tryckvakt inställd att bryta bränslet vid 0,6 bar. Intstruktionerna som finns hos Speedparts för att justera den på en FTT gäller även din Saab, dock så får du skruva upp den några varv extra. Hur många varv det blir borde va lätt att räkna då du borde få givna värden = bar/varv.

    EDIT: Tanken slog mig direkt efteråt! Det är ju i bränslechippet begränsningen sitter! Jag vet ej hur det är med tryckvakten!

    //fog
    og900 T16 -88B

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    malmö
    Inlägg
    895
    tryckvakten ar ganska enkel att justera som du sager bara skruva lite pa den (med matare sa klart) dock satter tryckvakten begransningen vid run 0,9bar om jag inte missminner mig medans programet satter det vid 0,6bar
    jag försöker i alla fall få fart på min saab

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    Jo jag har funderat på bränslechip men tanken slog mig att det kanske går lika bra med en styrbox från en FTT då den rimligen borde skicka på lite mer soppa.

    Tanken är ju inte att trimma alltför mycket utan bara få lite bättre skjuts i bitarna helt enkelt, det är ju trots allt en bruksbil.

    Hur får jag tag på Mats om jag nu bestämmer mig för ett bränslechip?


    Mvh
    Johan
    9-3 2,0t -01

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    APC är busenkelt att montera. Dock beror det väl lite på bilens skick om man orkar va seriös nog att montera det.

    En fråga till er som har bränslechip från Mats - flyttar han upp varvtalsspärren eller tar bort den helt? Jag kör ju med speedpartschip å den bryter precis som original vid typ 6000, lite väl lågt för min smak.

    Jag kan iaf rekommendera:
    9000 IC
    APC
    3" från turbo.
    Bränslechip.


    Då går bilen skapligt fint faktist Klarade 100-150 på ca 5,8s (med 15" dubbdäck iaf) enligt mätarn. Dock märker man att den lilla originalturbon tappar flåset lite grann nu när det är "sommarvärme" .
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av /J
    Jo jag har funderat på bränslechip men tanken slog mig att det kanske går lika bra med en styrbox från en FTT då den rimligen borde skicka på lite mer soppa.

    Tanken är ju inte att trimma alltför mycket utan bara få lite bättre skjuts i bitarna helt enkelt, det är ju trots allt en bruksbil.

    Hur får jag tag på Mats om jag nu bestämmer mig för ett bränslechip?


    Mvh
    Johan
    Men är väl inte alldeles enkelt å få tag på en lucas FTT box heller kanske? skrotarna brukar ju kunna ta lite betalt så jag skulle köra på en bränslechip.

    Mats kan du få tag på här i forumet kommer inte ihåg vad han heter men tror du kan hitta lite info om du söker på chip mats eller liknande.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

Liknande ämnen

  1. Hur mycket pulver går det att ta ut?
    Av gunnar25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 22:33
  2. Mer pulver
    Av Biohazard77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 17:05
  3. Mer pulver i original T16
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 16:51
  4. Hur mycket pulver får man ha .....
    Av rikkman i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •