Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Laddtryck 9-5:a

  1. #1

    Laddtryck 9-5:a

    Hur gör man enklast för att höja laddtrycket på en 2.0T Launch. dvs den 190HK versionen som var fabrikstrimmad. Den laddar orginal 0.6 och på tomgång står den på -0.8 vilket jag tycker är ganska lågt.

    På min busbil en 200sx så ligger det på -0.4 vilket verkar mera rimligt.
    Men jag kan ha kopplat in vacumslangen fel på saaben. Den sitter på förarsidan av insuger där det är ett dubbel uttag till vacum.

    Går det att bara lägga brickor imellan vid tryckklockan för att höja eller kan man byta Magnetventil med en Aero för att få högre ladd.

    Eller måste jag köpa chip?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Du måste ju inte köpa ett chip, du kan skruva lite på wastegate stången.
    Fast sen hur längde det håller eller hur länge det går innan motorn tar stryk kan jag inte svara på.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Jag testade med bricka bara för att se om det blev lite högre. Men ack det var helt utan resultat. Så det blir till att plocka bort imorgon igen.
    Men det problemet med konstigt vacum när man inte laddar. Jag tycker att det är lite väl lågt med -0.8. Är det någon som kanske ha en bild eller dyl på var det är bäst att koppla in Laddtrycks givare.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Punchbag
    Jag testade med bricka bara för att se om det blev lite högre. Men ack det var helt utan resultat. Så det blir till att plocka bort imorgon igen.
    Men det problemet med konstigt vacum när man inte laddar. Jag tycker att det är lite väl lågt med -0.8. Är det någon som kanske ha en bild eller dyl på var det är bäst att koppla in Laddtrycks givare.

    Skit i vacuumet, det ær helt normalt att den visar som den gør. Hur lågt det blir beror på motorkonfigurationen med kammar och sånt.

    Du ska absolut inte mixtra med laddtrycket på egen hand genom att lægga brickor eller skruva på stången på dessa bilar, det ær NO NO!!

    Det ær programvaran i styrboxen som skøter hela den biten, och fingrar du på egen hand så ær risken før problem och motorskador stor.

    Det enda man egentligen kan gøra sjælv på dessa bilar ær att kontrollera och ev. justera det sk. grundtrycket. Vilket brukar ligga på ca 0,45 bar på de flesta SAAB-modeller. Men kolla hur det ska kontrolleras och justeras samt till vilket værde innan du børjar fingra på det.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Justera grundladd på T7-bilar kräver tryckmätare av bättre sort och rätt verktyg för att trycksätta klockan (nej, man kan INTE använda tryckluft).

    T7 reglerar turbotrycket efter vilken luftmassa som programmet begär. Laddtrycket som uppstår är beroende av många faktorer.
    Det är alltså inte turbotrycket som bestämmer hur mycket kraft som kommer ur motorn (bara indirekt) och om du fipplar med grundladdet finns stor chans att du får stora problem med bilen.
    Ett lågt tryck i insuget på tomgång är ju bara bra, det visar ju att det är tätt. Om du inte har problem med att bilen inte går på tomgång behöver du inte bry dig. Dessutom tror jag mer att det är din mätare som visar fel än att bilen har problem. Undertrycket vid tomgång sköts ju av tomgångsmotorn (om nu T7 har sådan, minns inte) och behöver inte justeras om inte det är så att tomgången är kass.

  6. #6
    Okej. Ska inte mixtra med det då. Mätaren som jag ahr har suttit på min andra bil och fungerat utmärkt så att den e lite trasig tror jag inte. Men den visar juh rätt laddtryck vid gaspådrag. För väl ta och köpa mig bättra effekt till denna med. hehe

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Första gången jag har sett någon som är orolig över att de har för mycket vakum på tomgång, men men...

    Som en liten jämförelse med min 192 hästare.

    Tomgång (fick ut och titta): -0,6 bar
    Motorbroms (en annan udda parameter): -0,8 bar
    Maxladd (normalt sett): 0,9 bar

    Eftersom du nästan har samma spec som mig så skulle jag ha kollat i andra ändan (om din mätare nu är korrekt) än att vara orolig över vakumet på tomgång.

  8. #8
    En fråga som inte riktigt hör hit men på min så visar den inte minus den lägger sig bara på 0 men den laddar som den ska på pluss sidan men den går aldrig under 0 var borde jag sätta den?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    En fråga som inte riktigt hör hit men på min så visar den inte minus den lägger sig bara på 0 men den laddar som den ska på pluss sidan men den går aldrig under 0 var borde jag sätta den?
    Har du kopplat in den på slangen som går till avlastningsventilen (dumpen)?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    En fråga som inte riktigt hör hit men på min så visar den inte minus den lägger sig bara på 0 men den laddar som den ska på pluss sidan men den går aldrig under 0 var borde jag sätta den?
    Har du kopplat in den på slangen som går till avlastningsventilen (dumpen)?

    Nej när jag gjorde de så stog den på -0,5 som den skulle när jag inte gasade men den gick aldrig över 0 när jag gasade..

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Har du kopplat in den på slangen som går till avlastningsventilen (dumpen)?
    Nej när jag gjorde de så stog den på -0,5 som den skulle när jag inte gasade men den gick aldrig över 0 när jag gasade..
    Vart är den inkopplad nu då?

  12. #12
    [quotesycho Dave]
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":1ao9fgtq
    Har du kopplat in den på slangen som går till avlastningsventilen (dumpen)?
    Nej när jag gjorde de så stog den på -0,5 som den skulle när jag inte gasade men den gick aldrig över 0 när jag gasade..
    Vart är den inkopplad nu då?[/quote:1ao9fgtq]


    På andra sidan magnetventilen har jag för mig..

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    [quote=linnardt]
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":21lj1ojt
    Har du kopplat in den på slangen som går till avlastningsventilen (dumpen)?
    Nej när jag gjorde de så stog den på -0,5 som den skulle när jag inte gasade men den gick aldrig över 0 när jag gasade..
    Vart är den inkopplad nu då?
    På andra sidan magnetventilen har jag för mig..[/quote:21lj1ojt]
    Jo även det skall orsaka problem.
    Koppla den på slangen som går till bränsletrycksregulatorn istället.

  14. #14
    [quotesycho Dave][quote=linnardt]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":3ino5a4f
    Citat Ursprungligen postat av linnardt
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":3ino5a4f
    Har du kopplat in den på slangen som går till avlastningsventilen (dumpen)?
    Nej när jag gjorde de så stog den på -0,5 som den skulle när jag inte gasade men den gick aldrig över 0 när jag gasade..
    Vart är den inkopplad nu då?
    På andra sidan magnetventilen har jag för mig..[/quote:3ino5a4f]
    Jo även det skall orsaka problem.
    Koppla den på slangen som går till bränsletrycksregulatorn istället.[/quote:3ino5a4f]

    Okej tack då provar jag de

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Mystiskt Laddtryck, Högt laddtryck! B205R
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •