Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kylarfläktar och AC?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    8

    Kylarfläktar och AC?

    Har (som synes i signaturen) en 9-5 -01.
    Jag misstänker att klimatanläggningens kylning inte fungerar som den ska.

    Har för mig jag läst nånstans att kylarfläktarna ska gå när ACn arbetar, även vid kall motor?
    Ställer jag min ACC på LO så går iaf inte kylarfläktarna igång och luften blir visserligen kall men inte så övertygande kall som i mina föräldrars 9-5 -03.
    9-5 SportKombi Aero -01

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Kylfläkten ska gå när ac-kompressorn blir varm för att kyla den, inte nödvändigtvis hela tiden.

    Eftersom du får kyla så antar jag att kompressorn startar?
    Isådanafall är gasnivån fortfarande tillräckligt hög för att inte tryckvakten ska inaktivera ac'n = är problemet att det är dåligt med gas i systemet så bör du i alla fall inte ha en läcka då det inte verkar läcka ut några överdrivna mängder.

    Jaha? så hur kan det läcka ut om du inte har någon läcka?

    Gasen som används i ac-anläggningar har så pass små beståndsdelar att den bl.a. kan diffundera genom gummislangar, detta har man i bilar löst genom att ha silikon på insidan av slangarna, detta förhindrar en stor del av läkaget men inte allt.

    Även packningar i "skarvar" är en bov i dramat, även här läcker gas ut och är det riktigt kallt ute så krymper dessutom packningarna och ännu mer gas kan finna sin väg ut.

    I kylskåp har man löst detta genom att samtliga material som gasen går igenom är i metall och alla "skarvningar" är ihoplödda för maximal täthet.

    Pga ovanstående så försämras kylförmågan med tiden och för att den ska bli som när bilen var ny så måste det fyllas.
    Så börja med att kolla om kompressorn startar, gör den det så är mitt tips att få systemet påfyllt. Annars måste du försöka se varför inte kompressorn startar, tryckvakten som slår in, elfel osv.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    8
    hmmmkay... Tack för svaret.

    Hur ser jag enklast och idiotsäkert att kompressorn går då?
    Ingår inte kontroll och eventuell påfyllning av ac-systemet i servicen?
    9-5 SportKombi Aero -01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Kompressorn sitter kopplad till drivremmen, be någon slå på och av ac'n när du står och kikar på kompressorn. Du bör då se tämligen enkelt om hjulet frihjular hela tiden eller om det slår till när ac'n startas.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    du ser / hör på motorn eller dess varvtal när du slår på / av ac´n om den börjar gå lite " trögre " och tomgång gå ner snabbt för att sen gå upp igen så då funkar det,
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •