Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Passar Biltemas turboagg?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159

    Passar Biltemas turboagg?

    Passar Biltemas turbo för 3900 spänn i min 9-3 2.0t 154 hk från -99?

    http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=130832



    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Din turbo heter Garrett TB2569 & den Biltema säljer är för bilar med Garret GT1752!


    9-3 2,0 T5
    154/185/200hk 98-00 GAR TB2569


    9-3 2,0 T7
    150/185hk 00-02 GAR GT1752

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Jo jag vet, men passar det inte då eller? Vad ska man göra för att det ska passa då?

    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Kan tyvär inte svara på det, men jag tror inte det passar rakt på!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Ingen som vet säkert hur det ligger till?

    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Varför skulle du vilja byta till ett GT17 när du har en T25? GT17 är ju allmänt känt som ett ganska dåligt agg medans T25 är välprövat och hållbart. Någon effekthöjning lär du inte få och om du behöver ett ersättningsagg så finns ju T25 i mängder beg.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Fullständigt OT:
    Intressant att det heter "ett" GT17 medans det är "en" T25. Hm... men det kanske är ölen som gör det

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm... men det kanske är ölen som gör det
    Haha, jag tänkte mest på att OM min turbo pajar så finns det ju billiga nya på Biltema, men det kanske inte är så svårt att hitta en ny T25:a till bra pris heller?

    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Lidman
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm... men det kanske är ölen som gör det
    Haha, jag tänkte mest på att OM min turbo pajar så finns det ju billiga nya på Biltema, men det kanske inte är så svårt att hitta en ny T25:a till bra pris heller?

    // Lidman
    Varför skulle din turbo paja? Och varför skulle du i såfall sätta dit en klenare som ersättning?

    Vill du komma undan billigt säljer väl Kia mfl skottkärror som duger att köra hem öl med.
    Nu tar jag en öl!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Citat Ursprungligen postat av Lidman
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm... men det kanske är ölen som gör det
    Haha, jag tänkte mest på att OM min turbo pajar så finns det ju billiga nya på Biltema, men det kanske inte är så svårt att hitta en ny T25:a till bra pris heller?

    // Lidman
    Varför skulle din turbo paja? Och varför skulle du i såfall sätta dit en klenare som ersättning?

    Vill du komma undan billigt säljer väl Kia mfl skottkärror som duger att köra hem öl med.
    Nu tar jag en öl!
    Inte för att jag tror att turbon ska paja men man vet ju inte.

    Slutsats: Inte Biltemas turbo i min bil.

    // Lidman

    Ps. Det lät inte trist med en öl
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  11. #11

    Biltemas turbo i SAAB?


    Varför inte fråga BILTEMA?????????
    Janne

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Först vill jag säga att jag nog personligen säger EN/ETT T25 ENETT GT17 EN/ETT 15T, beroende på sammanhanget EN 15T-snurra, men ETT 15T-aggregat. T25 Blir nog oftare EN än GT17, eftersom man kan säga T25:a, men inte GT17:a, och det är ändelsen som styr.

    Nog om detta, för det jag egentligen tänkte skriva är att det finns inget som pekar på att GT17 håller sämre än T25. Fler GT17 har förvisso packat ihop, men då har de också haft den otacksamma uppgiften att tjänstgöra på Saabs felkonstruerade T7-motorer med "gyttjesmörjning"

    Fast när det kommer till Biltemas snurror så tror jag inte det är Garrett original. Kanske har jag förutfattade gissningar, men till det priset tänker jag mig dåliga kinesiska kopior
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sösdala
    Inlägg
    517
    ja man kan ju tycka både det ena o andra.. men innan man/någon verkligen har provat ett av biltemas aggregat så behöver man inte uttala sig i frågan.

    Vet en kille som har monterat i ett sådant agg i sin 95a o det är inga problem änsålänge iallafall.

    Mvh Tommy
    Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
    http://www.garaget.org/mypage/?user=16143

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 99
    ja man kan ju tycka både det ena o andra.. men innan man/någon verkligen har provat ett av biltemas aggregat så behöver man inte uttala sig i frågan.

    Vet en kille som har monterat i ett sådant agg i sin 95a o det är inga problem änsålänge iallafall.

    Mvh Tommy
    Varför inte uttala sig i frågan? Kan väl vara nog så viktigt att SPEKULERA kring saker som ingen ännu vet säkert kring. Om jag tycker si och du tycker så, så får väl var och en sedan bedöma vad de lägger vikt vid. Man kan ju inte rekomendera nya oprövade grejor till höger och vänster heller. Den du känner som monterat detta agg i en 9-5:a, han har kört 20.000 mil redan va?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Helt ok så länge det framgår vad som är fakta och vad som är spekulationer, anser jag. Och det gör det i det inlägget.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Jag kan konstatera att biltemas agg INTE är orginagrejer.

    Så för att få lägga in en SPEKULATION så skulle jag absolut välja saab's orginalturbo före biltemas, och för 4000 kr + kanske ett par tusen till får man ju annas en riktigt sjysst uppgraderingsturbo, i inbyte.

    Mvh

  17. #17
    för mig känns de rätt menlöst att ösa ut 10kkr på en turbo på en bil som är värd knappt 20 kkr .. när jag samtidigt är i behov av nya däck.

    min bil är en std 2.0 185 hk bytt till en motor från -02 köpte en beg orginalturbo som nu börjar packa ihop ( ryker blått vid kallstarter )

    så .. skall jag ösa ut motsvarande hela bilens värde bara för att nån fått för sig att en vad jag tror är en T25a inte orkar mer än 260 hk när jag bara skall ha 185 ?

    dessutom vill jag ändå inte åka omkring med en orginal T25 med vitglödgat avgashus .. tufft visst .. men de håller inte när jag pendlar stockholm gbg ..

    så .. för en som pendlar mkt och långa sträckor på en motor som gått ca 12 kmil. Gärna i högre farter och länge(timvis kring toppfart), säg genom tyskland

    håller biltema för std effektuttag ?
    säg ~5300 rpm på 5e växeln .. bilen går ju ändå inte fortare ..

    det är väl självklart att man inte handlar på biltema om man trimmar ?


    mvh ahlis

Liknande ämnen

  1. Bromskiva till 9-3 aero sc 06, passar biltemas?
    Av bananmanen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 13:56
  2. biltemas avgssystem passar det?
    Av björne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 17:40
  3. Vilka turboagg är det här?
    Av Rudan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 08:55
  4. Turboagg
    Av RHO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •