Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: olja i avlastningsventil!?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Märlardalen / Eskilstuna
    Inlägg
    48

    olja i avlastningsventil!?

    Ja, som rubriken lyder ska det finnas motorolja i avlastningsventilen?

    Jag hade bort en del slangar och så avlastningsventilen idag och fann då att det fanns spår av olja i avlastningventilen.

    Jag undersökte lite mer och tog bort slangen som går från intercoolern till tryckrör och upptäcker att det i tryckröret (i alla fall så långt jag får in fingret) är ett lager med olja på insidan av röret!?



    försökte markera på bilden ungefär vart jag hitta oljan (de röda ringaran uppe till höger på bilen)

    det känns ju då inte så bra att ha olja i det rör där luften till motorn kommer in? eller är jag helt ute och cyklar?

    jag kanske bör nämna att personen jag köpte bilen sa att turbon hade rasat för honom hösten 2005. Och så har han kört vidare med en typ mekonomen bytestrubo fram till maj 2006 då jag köpte bilen. Och bilar har varit antingen hemma chippad eller chiopad på mindre seriös firma. Då den vissa sig ha ett laddtryck som var typ 1.5bar med standardavgassystem men detta hävda förra ägaren att han inte hade någon vetskap om. Eller så glömde han bara säga det när jag köpte bilen....

    Jag har i alla fall chipat om bilen hos bsr, deras steg 3 nu i början av april 2007...
    men bilen går inte jätte bra... den rycker lite och håller på, på högt laddtryck. Vilket den ioförsig gjorde redan när jag köpte den... dok så märkte jag det inte förens efter att tag, då jag körde lungt i början.

    Men vad tror ni kan det vara från det förra turboraset som gör att det finns olja kvar där den annars inte borde vara? eller kan det vara så illa att denna turbo som sitter på nu även den börjat läcka olja?
    Som i din tur gör att det finns olja i tryckröret?
    Turbon verkar gå bra annars... inget missljud eller vitrök vid gasande eller så.

    Blev ganska långt inlägg men hoppas nån kan svara på om det borde finnas olja där eller ej.
    SAAB og9-3 -98 280hk maptun steg3+ TwinPipe - http://www.garaget.org/?car=138137
    Volvo XC70 -02 250hk - http://www.garaget.org/?car=278272
    Volvo S60 -06 D5 185hk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Om det bara är en hinna med olja är det inte någon fara. Det blir det, eftersom vevhusventilationen kommer ut innan turbon.
    Det bör dock inte rinna olja...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. Avlastningsventil 9-5
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 10:22
  2. Olja i avlastningsventil?
    Av risig9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 11:23
  3. avlastningsventil?
    Av Jwa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 01:39
  4. Avlastningsventil, olja?
    Av greppz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 20:07
  5. Avlastningsventil?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •